Mar 25, 2017 Last Updated 9:59 AM, Mar 20, 2017

RKGlogo 

De Research Keurmerkgroep is een groep van marktonderzoekbureaus die zich conformeren en zich onderwerpen aan strenge kwaliteitseisen voor het marktonderzoek en zich daarop ook laten auditten door een onafhankelijke commissie van auditors.  Deze kwaliteitseisen zijn vastgelegd in de ISO-norm ISO 20252 voor markt en opinieonderzoek en ISO 26362 voor Accesspanels. Bureaus die zich op deze kwaliteitseisen succesvol hebben laten toetsen ontvangen van de Stichting Toetsingsbureau KCC  een certificaat.

Het behalen van het ISO 20252 certificaat is de enige voorwaarde voor een lidmaatschap van de RKG.

 

 


 

De RKG is het platform binnen de MOA waar kwaliteitseisen en normen met betrekking tot het vakgebied van Marketing Intelligence & Research centraal staan. Wijzigingen in die normen en kwaliteitseisen worden in dit gremium besproken en vastgelegd. De RKG is het platform voor initiatieven voor nieuwe kwaliteitsverhogende services. In het verleden is binnen dit gremium de Gouden Standaard ontwikkeld, maar ook het Onderzoekfilter, het MPA Panel Instituut en dergelijke. Deze initiatieven staan overigens open voor alle MOA leden en zijn geadopteerd door het algemeen bestuur van de MOA. 


De RKG initieert tal van activiteiten om het kwaliteitsbewustzijn van opdrachtgevers te verhogen. Daartoe is men onder andere in 2009 een uitgebreide informatie campagne in de vakbladen gestart. Ook presenteert de RKG zich jaarlijks op het Marketing & Information Event met een uitgebreide stand onder het motto: Kwaliteit is geen toeval.

Kosten lidmaatschap RKG

Voor de kosten van het lidmaatschap van de RKG klik hier.