May 29, 2017 Last Updated 9:23 AM, May 24, 2017

Stichting Toetsingsbureau KCC

Sinds juli 2008 is de KCC, een aan de Research Keurmerkgroep gelieerde commissie die ISO-toetsingen bij marktonderzoekbureaus uitvoert, verzelfstandigd tot de Stichting Toetsingsbureau KCC. Het bestuur van deze stichting bestaat uit de voorzitter van de MOA, de voorzitter of zijn/haar plaatsvervanger van de Research Keurmerkgroep en de directeur van de MOA en staat onder voorzitterschap van dr. Ale Smidts (Erasmus Universiteit). Ed van Eunen is de directeur van de stichting die in de wandelgangen gewoon KCC heet.

Het overgrote deel van de ISO20252 marktonderzoekstoetsingen wordt in Nederland gedaan door de Stichting Toetsingsbureau KCC. Daarnaast toetst deze ook de nieuwe ISO-norm aangaande 'Access Panels" de zogenaamde ISO-26362. Ook is de KCC bevoegd voor het uitvoeren van audits inzake ISO 9001 voor kwaliteitsmanagementsystemen. Inmiddels is de KCC ook betrokken bij de toetsing van ISO-norm 14001 (milieumanagement) en de ISO-norm 27001 (beveiliging). Binnen de KCC zijn zeven neutrale auditors actief,  deels afkomstig uit de universitaire wereld, deels met eerdere beroepsmatige ervaringen aan bureau- en/of opdrachtgeverszijde. De auditors hebben strikte geheimhoudingsplicht.

Meer informatie over ISO normen en de toetsingen daarvan geeft de directeur van de KCC, Ed van Eunen, bereikbaar via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06 53 210 985.

Wijze van toetsing

Centraal in de toetsing staat enerzijds een controle op het kwaliteitssysteem binnen een bureau dat de basis dient te vormen voor de wijze van werken van dat bureau. Anderzijds worden op steekproefbasis een aantal onderzoeksvoorstellen en projecten door de auditors beoordeeld: zijn zij opgezet respectievelijk uitgevoerd op de wijze die het kwaliteitssysteem voorschrijft? Via deze manier van werken worden ISO 20252 en/of 26362 bureaus eenmaal per drie jaar op locatie bezocht door de auditors. In de tussenliggende twee jaren wordt ‘op afstand’ getoetst: de auditors krijgen dan elektronisch inzicht in een aantal door hen geselecteerde voorstellen en projecten.

De hoeveelheid tijd en daarmee ook de kosten van een toetsing zijn afhankelijk van de omvang en scope van een bureau: logischerwijze zal een toetsing van bijvoorbeeld een relatief klein bureau dat veldwerkdiensten aanbiedt, minder tijd vergen dan het toetsen van een full service marktonderzoekbureau met enkele honderden personeelsleden.