Jan 21, 2017 Last Updated 1:38 PM, Jan 20, 2017

MOA jaaroverzicht top-50 Onderzoeksbureaus: Omzetstijging verwacht in 2016 en 2017

Gepubliceerd in Actueel
Lees 1067 keer
Beoordeel dit item
(0 stemmen)

Marktonderzoekbureaus verwachten zowel in 2016 als in 2017 een omzettoename. Het aantal FTE’s bij de grote bureaus blijft in de meeste gevallen vrij constant. De verschuivingen die zichtbaar worden, zijn vaak het gevolg van reorganisaties binnen de bureaustructuur.

59 Procent van de deelnemers verwacht dat er in 2016 een omzettoename gerealiseerd gaat worden ten opzichte van 2015. Ook over de toekomst is men optimistisch. Maar liefst 69 procent van de deelnemers verwacht in 2017 een hogere omzet te kunnen realiseren. De bureaus met een groeiverwachting voor 2017 verwachten een groei van maar liefst 7%. Dit niveau ligt hoger dan hun schatting van de totale marktgroei in 2017, namelijk 5.5%.

Het belang van passieve datacollectie zal naar verwachting in de toekomst toenemen. Op fte basis ligt het belang van dit segment op dit moment toch al op een substantieel niveau van 22%. Het onderzoek mist nog steeds vele start-ups die feitelijk wel marktonderzoeken uitvoeren, maar nog weinig afiniteit hebben met het vakgebied. Het betreft dan vooral bedrijven die zich toeleggen op digital analytics, new media en direct marketing.

Top50 moa online ict

Puntenverdeling

Voor de negende keer presenteert MarketingTribune het jaaroverzicht van de - op basis van aantal FTE’s - vijftig grootste marktonderzoeksbureaus, die zijn aangesloten bij MOA Center for Information Based Decision Making & Marketing Research. De lidmaatschapscontributie van de leden is gerelateerd aan de omvang van het bureau: hoe meer FTE’s een bureau in dit overzicht opgeeft, hoe meer het betaalt aan de MOA. De volledige lijst van deelnemende bureaus leest u op marketingtribune.nl/moabureaulijst en op moaweb.nl. Voor dit overzicht is het aantal FTE’s gerelateerd aan de omzetsectoren (FTE’s maal percentage omzet). Dat levert een puntenaantal op dat bruikbaar is om te bepalen hoe ‘zwaar’ een bij MOA aangesloten marktonderzoeksbureau is per omzetsector. Een bureau met 100 FTE’s dat - volgens eigen zeggen – 10 procent van zijn omzet haalt uit klanten in de FMCG, scoort daarmee 10 punten (10% van 100).Een bureau met 40 FTE’s dat 50 procent van zijn omzet haalt uit FMCG scoort 20 punten (50% van 40). Al met al levert dit overzicht een inschatting van de marktomvang per bureau per adverteerderssector.

Top50 moa jaaroverzicht2016 stijgers

MOA

De MOA is een vereniging van bedrijven en instellingen die zich bezighouden met Marketing Research en Marketing Intelligence. De MOA bestaat uit vier specifieke bedrijfsgroepen: de marktonderzoekbureaus, de opdrachtgevers van marktonderzoek, de toeleveranciers en de selectiebureaus voor de marktonderzoekbranche. De vereniging kent bedrijfsleden en persoonlijke leden. Pas als een bedrijfslidmaatschap is verkregen kunnen persoonlijke leden verbonden aan die organisatie lid worden van de MOA.

Dit artikel is eerder verschenen in Marketing Tribune, jrg. 33, nummer 22, 20 december 2016. Het hele artikel is in de bijlage te downloaden.

Laatst aangepast op maandag, 16 januari 2017 11:31
Download bijlagen: