May 29, 2017 Last Updated 9:23 AM, May 24, 2017

Door ontwikkelingen als digitalisering en een versplinterd medialandschap staan merken onder druk om doelgericht en op relevante wijze met hun doelgroepen te communiceren. Personalisatie lijkt de heilige graal. Om hun boodschappen relevant te maken, gebruiken marketeers persoonsgegevens zoals socio-demografische gegevens of online gedrag.

‘The rise of big qual’, een uitnodigende titel. Want wat is dat, big qual? Mijn nieuwsgierigheid was gewekt voor Qual360, een internationaal congres georganiseerd door het Merlien Institute, afgelopen februari in Amsterdam.

Aan neuromarketing kleven nogal wat problemen. Die problemen zijn inherent aan de technieken die gebruikt worden. Wellicht biedt nanotechniek de oplossing? Daarom een verkenning in de wondere wereld van de nanomarketing, een wereld die zich nu nog ver weg bevindt, maar wellicht binnenkort een goede buur wordt.

Recent zei de Duitse president Frank-Walter Steinmeier: ‘Met de komst van Trump is de oude wereld van de 20ste eeuw definitief oorbij’. Een treffende uitspraak. Overal worstelen overheden met de verdeling van de welvaart, de klimaatproblematiek en het sterk opkomende nationalisme. Steeds meer is er ook discussie over het functioneren van de democratie. Maar de rol van integer databeheer wordt daarbij onderbelicht.

Drie mannen met een maatschappelijke missie: nood- en hulpdiensten zo efficient mogelijk inzetten om ze sneller op die locatie krijgen waar de kans het grootst is dat ze nodig zijn.