Feb 27, 2017 Last Updated 1:54 PM, Feb 22, 2017

Digital en Webanalytics Specialist (post-HBO opleiding)

Word digital en webanalytics specialist!

logoSteeds meer oriëntatie en koopgedrag vindt online plaats. De uitdaging is om in de online communicatie zo goed mogelijk in te spelen op de behoeftes van de digitale consument. Dat kan door het vastleggen, analyseren en vervolgens optimaliseren van de digital customer journey. Maar wat leg je vast, hoe bepaal je waarop te sturen, hoe configureer je je (web)analytics tool, hoe vertaal je rapporten naar praktische inzichten en hoe zorg je dat deze inzichten resulteren in betere online campagnes, nuttige testen en een hogere conversie? Dat zijn belangrijke onderwerpen van de opleiding Digital- en Webanalytics Specialist.

Digital analytics als belangrijk vakgebied

Het vakgebied van digital analytics en web analytics is de laatste jaren in een stroomversnelling gekomen. In de opleiding wordt praktische ervaring opgedaan met alle veelgebruikte webanalyse tools en oplossingen zoals Google Analytics, Adobe Analytics, tagmanagement, A/B testing tools en conversie optimalisatie. Het Google Analytics Individual Qualification examen maakt onderdeel uit van de opleiding.

Zelf aan de slag als digital analist

Met de opleiding Digital- en Webanalytics Specialist leert u de praktijk van het analyseren van digitale en online data. De opleiding is ontwikkeld voor (young) professionals die zelf aan de slag willen op het gebied van webanalyse, digital analyse en online marketing. Naast de opleidingsdagen is ook zelfstudie nodig om de theorie en praktijk goed onder de knie te krijgen. Binnen enkele maanden leert u op tactisch en operationeel niveau hoe u succesvol webanalyse tools selecteert, implementeert en gebruikt. Dankzij de zeer ervaren docenten, de interactie met studiegenoten, de praktische kennis, de groepsopdracht, de examens en de vele cases bent u binnen enkele maanden een praktische digital analist / webanalist.

De opleiding Digital & Webanalytics Specialist heeft Beeckestijn Business School ontwikkeld in samenwerking met MOA.

In het kort

  • College: Avondopleiding: 16.30 - 21.30 uur en dagopleiding 9.45 - 17.00 uur

  • Duur: 18 colleges, 4 maanden

  • Kosten: € 4.650 - excl. BTW, excl. examengeld en excl. studiemateriaal
  • 
Locaties: Amsterdam, Utrecht, Leusden

Meer informatie of schrijf je direct in.

inschrijven      Aanmelden proefcollege   Download brochure

 

 

 

  • Onderwerpen

    Onderwerpen en colleges tijdens de opleiding Digital- en webanalytics Specialist

    De opleiding bestaat uit 18 colleges en 3 toetsmomenten. De opleiding leert u concreet hoe u aan de slag kunt met Digital- en Webanalytics.

    Blok 1 – Introductie, trends en strategie

    • Trends en ontwikkelingen in analytics en wetgeving
    • Digital analytics plan, doelstelling en KPI's
    • Online marketing instrumenten
    • Search engine advertising (Google Adwords)
    • Databronnen, dataverzameling en meetmethodes

    Blok 2 – Google Analytics

    • Tagmanagement oplossingen en toepassing
    • Rapporteren en analyseren in Google Analytics
    • Campagne analyse
    • Conversie analyse
    • Geavanceerde analyses in Google Analytics
    • Website optimalisatie
    • Examentraining Google Analytics examen

    Blok 3 – Overige analysetools

    • Overzicht overige webanalytics en datamanagement tools
    • Adobe Analytics (4 uur)
    • Social media analytics en tooling

    Blok 4 – Optimalisatie en dashboarding

    • Conversie optimalisatie
    • A/B en multivariate testen (4 uur)

    Blok 5 – Implementatie en leiderschap

    • Dashboarding en business case analytics
    • Change en leiderschap

    Groepspresentatie

    Tijdens de opleiding werkt u met een groepje aan een groepsopdracht.

    - Voor iedere module hebben we een vraag/opdracht. Tijdens het college werkt u hieraan.
    - Aan het einde van de opleiding geeft u met uw groep een presentatie over de inzichten en uitkomsten van de opdracht.

    Individueel huiswerk

    O.a. doornemen literatuur, eventueel zelf oefenen met tools, filmpjes bekijken.

    Individuele eindtoets

    MOA Theorietoets met multiple choice vragen. Toetsing binnen maand na laatste college

  • Einddoel

    Resultaat: wat bereikt u met de opleiding Digital- en webanalytics?

    Tijdens de opleiding Digital & Webanalytics Specialist wordt u opgeleid tot een volwaardig specialist op het gebied van digitale en webanalyse. Niet alleen in theorie, maar zeker ook de praktijkvaardigheden door zelf tijdens de opleiding aan de slag te gaan met diverse (analyse) tools. U bent direct klaar voor de praktijk en kunt aan de slag als digital en/of webanalist.

    • Beheersing van de praktijk van Digital Analytics en WebAnalytics. U bent up-to-date met de nieuwste trends, ontwikkelingen en tools.
    • U bent in staat om op tactisch en operationeel niveau de digital analytics omgeving in te richten en te organiseren.
    • U kunt digitale en online data analyseren en op basis hiervan de online kanalen optimaliseren.
    • Via de colleges krijgt u hoogwaardige kennis over onderwerpen als KPI’s, cookiewetgeving, tagmanagement, webanalytics, conversie optimalisatie, A/B testen.  
    • U werkt met een veelheid aan analytics tools zoals Google Analytics, Adobe Analytics, Google Tag Manager, Visual Website Optimizer, Hotjar en Klipfolio. 
    • U behaalt na, het succesvol afronden van de opleiding, uw diploma’s ‘Google Analytics Individual Qualification’ en 'post- HBO Digital- en Webanalytics Specialist'. Deelnemers die de opleiding met een eindcijfer 7 of meer afronden worden bijgeschreven in het MOA 'Register Digital- & Webanalist'.
    • U kunt na uw opleiding deelnemen aan een actief en leerzaam alumniprogramma.
    • U kunt aan de slag als webanalist of digital analist. 
    • U bouwt een relevant en interessant netwerk op, ook na uw studie.
  • Voor wie

    Voor wie is de opleiding Digital- en webanalytics Specialist bedoeld?

    De opleiding Digital- en Webanalytics Specialist is ontwikkeld voor (young) professionals die zich willen ontwikkelen op het gebied van webanalyse en digital analyse. De opleiding is bijzonder geschikt voor iedereen die zelf aan de slag wil met digitale en webanalyse.

    Expert op het gebied van digital- en webanalyse

    Na het afronden van de opleiding bent u een specialist op het gebied van digitale en webanalyse en kunt u deze analyses zelf uitvoeren in de praktijk en aan de slag met meten, analyseren, interpreteren en optimaliseren van digitale kanalen. Ook bent u een gesprekpartner op niveau voor het briefen en aansturen van (externe) bureau's en/of afdeling of team op het gebied van data analyse, webanalytics, online insights etc. De opleiding is bijzonder geschikt voor deelnemers met een achtergrond op het gebied van (online) marketing of marktonderzoek zoals: (online) marketeers, e-mail marketeers, productmanagers, communicatiemanagers, database marketeers, campagnemanagers, direct marketeers, marktonderzoekers, etc. U wordt opgeleid tot een expert op het gebied van digital- en webanalyse.

    Vooropleiding

    Van de deelnemers wordt verwacht dat zij een intensief avond- of dagprogramma kunnen volgen, dat een beroep zal doen op hun analytische en communicatieve vaardigheden. Een voltooide HBO-, post-HBO-, of universitaire vooropleiding is de basis om de opleiding succesvol te kunnen volgen. Ook professionals die voldoende werkervaring op niveau hebben zijn welkom.

  • Tijd & geld

    Collegetijden en -duur

    De opleiding Digital- en webanalytics Specialist kent 18 vaste avondcolleges. Deze worden op één vaste avond in de week gegeven als set van 2 colleges van elk 2 uur per avond, van 16.30 - 21.30 uur, inclusief diner.

    Dagvariant
    De opleiding Digital- en webanalytics Specialist wordt ook gegeven als dagopleiding. U krijgt dan 3 colleges overdag, gegeven als set van 3 colleges van 2 uur per dag. De collegetijden zijn dan van 09.45 - 17.00 uur, inclusief lunch en pauzes. 

    Daarnaast worden tijdens de opleiding extra clinics, werkcolleges en een bedrijfsbezoek naar Google georganiseerd. Deze zijn facultatief. De totale duur van de opleiding is ongeveer 4 maanden.

    Studiebelasting

    Naast de wekelijkse collegeavond heeft u gemiddeld 4 tot 6 uur per week nodig voor zelfstudie (o.a. het lezen van vakliteratuur, voorbereiden colleges, eventueel oefenen). De opleiding is prima te volgen in combinatie met een drukke baan.

    Investering*

    Het collegegeld bedraagt € 4.650,-. Dit is exclusief een pakket met vakliteratuur en readers t.w.v. € 195,-. En exclusief de examenkosten van € 495,- voor alle 3 de examens (MOA-examen, Google Analytics Individual Qualification en het praktijkexamen/groepsexamen) inclusief coaching en begeleiding. Deze prijzen zijn exclusief BTW. Er zijn mogelijkheden voor BTW-vrij factureren en betaling in termijnen. Informeer naar de mogelijkheden. 

    * De hier genoemde prijzen zijn de actuele en geldende prijzen per 1 januari 2017. Dit zijn de kosten die in rekening worden gebracht na inschrijving. Prijzen op de website zijn leidend.

  • Docent

    Beeckestijn Business School werkt met topdocenten met zeer ruime praktijkervaring op het vakgebied digital- en webanalytics. Op deze manier vormen de colleges een prettige mix van theorie en praktijk en gebruiken we inspirerende praktijkcases en voorbeelden.

    • Frans Appels
      Frans Appels
      Frans Appels groeide op in Gorinchem en studeerde bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Frans specialiseerde zich in marketing en IT. Na zijn studie... Lees meer
  • Locaties en startdata

    Voor meer informatie over de opleiding Digital- en webanalytics Specialist kunt u gratis en vrijblijvend deelnemen aan een proefcollege. Een proefcollege geeft u een goede inhoudelijke indruk van onze opleidingen; onderwerpen als de opzet en onderwerpen van de colleges, einddoel van de opleiding, studiebelasting en de overeenkomsten en verschillen met gerelateerde opleidingen etc. komen aan de orde.

    De proefcolleges worden gegeven op diverse opleidingslocaties of in de vorm van een webinar. Lees meer over onze proefcolleges.

    donderdag 23 februari 2017, 19.00 - 21.00, Rotterdam
    maandag 6 maart 2017, 19.00 - 21.00, Webinar
    dinsdag 7 maart 2017, 19.00 - 21.00, Eindhoven
    woensdag 8 maart 2017, 19.00 - 21.00, Amsterdam
    maandag 13 maart 2017, 19.00 - 21.00, Webinar
    dinsdag 14 maart 2017, 19.00 - 21.00, Leusden