Jan 22, 2019 Last Updated 8:48 AM, Jan 22, 2019

Digital analytics is een snel in belang toegenomen vorm van onderzoek waarbij registratie en analyse plaatsvindt van digitaal gedrag en digitale uitspraken van personen en bedrijven. Voorbeelden zijn het meten van het gedrag van websitebezoekers, het meten van gedrag door middel van cookies, het registreren en meten van uitlatingen en sentimenten bij bezoekers van social media, etc.

De MOA heeft, in nauwe samenwerking met marktpartijen, de MOA Kwaliteitsnorm voor digital analytics opgesteld.

 

Op het Marketing Insights & Big Data event dat op 5 & 6 februari 2014 plaatsvond in Media Plaza te Utrecht, werd de MOA kwaliteitsstandaard voor Digital Analytics officieel gelanceerd. Eind 2013 zijn de eerste 6 bureaus door het onafhankelijk toetsingsbureau KCC gecertificeerd op basis van deze norm. De MOA kwaliteitsstandaard is zowel nationaal als internationaal het eerste document waarin werk- en kwaliteitsprocedures voor Digital Analytics en Big Data zijn omschreven.

De gecertificeerde bureaus hebben hun Digital Analytics zaken dan ook zeer goed op orde!

De informatie wereld verandert in een snel tempo. Het traditionele marktonderzoek wordt steeds vaker aangevuld met informatie gebaseerd op het web. De MOA, de branche en beroepsvereniging voor Information Based Decision Making, zag daar in voldoende aanleiding om een kwaliteitsstandaard voor de digitale informatiewereld te ontwikkelen. Daarmee heeft de MOA een wereldwijd primeur! Nergens ter wereld bestaat een dergelijk kwaliteitsdocument. Reden voor een aantal internationale organisaties zoals Efamro en Esomar om van deze Nederlandse kwaliteitsstandaard een internationale ISO standaard te maken. Daartoe zijn de eerste  initiatieven reeds gezet. De in Nederland ontwikkelde kwaliteitsstandaard zal als uitgangspunt gaan dienen voor de internationale “ISO standard for Digital Analytics & Digital Analysis”.

QualityDAlogoDe volgende bureaus zijn door het Toetsingsbureau KCC eind 2013 gecertificeerd: Blauw, CMNTY, Ionmoon, Motivaction, Kantar TNS en Wakoopa. Alle bureaus die getoetst zijn op basis van de MOA kwaliteitsstandaard kan men herkennen aan het speciaal hiervoor ontwikkelde logo.

Om deze nieuwe informatie bronnen goed te kunnen beoordelen, te wegen en te interpreteren heeft de MOA een profgroep Digital Analytics opgezet. Vanuit de profgroep worden trainingen en bijeenkomsten georganiseerd voor kennisdeling en kennis ontwikkeling. Samen met vakgenoten worden de belangen van dit nieuwe vakgebied veilig gesteld. De MOA is daarom het meest voor de hand liggende platform voor een ieder die professioneel met Digital Analytics bezig is.

De norm is in het NL en EN te downloaden

Binnen de profgroep Digital Analytics zijn er zes bureaus die - als eersten – over een certificering voor de MOA Kwaliteitsnorm Digital Analytics beschikken.

Gecertificeerde bureausWebsite
Blauw Research www.blauw.com/
CMNTY www.CMNTY.nl/
Ionmoon ionmoon.nl/
Motivaction www.motivaction.nl/
Kantar TNS www.tns-nipo.com/
Wakoopa www.wakoopa.com/

 

In Clou magazine vertelden de zes bureaus die - als eersten – over een certificering voor de MOA Kwaliteitsnorm Digital Analytics beschikken, waarom zij een certificaat wilden
behalen en wat dat voor hen betekent.

Lees verder>>>

Of volg hun verhaal via YouTube

 

 

logo PDA 1

 

Het Platform Digital Analytics is onderdeel van de MOA en is opgericht voor iedereen die zich bezighoudt met het rapporteren, analyseren en optimaliseren op basis van digital data om inzichten in klantgedrag te vergroten, campagnes te verbeteren en sites te optimaliseren. Het Platform geeft aandacht aan kwaliteit, kennisdeling, samenwerking en wetgeving en heeft als doel om het vakgebied naar een next level te tillen.

Bestuur Digital Analytics

  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (Netprofiler), voorzitter
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (HvA)
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (ASR)
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (Stichting Kijkonderzoek)
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (HvA)
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (Traffic Builders)
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., (KLM)
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (Nebu)
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (zelfstandig)
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (Ministerie Algemene Zaken).

Lid worden?

Klik hier voor de contributiestructuur.

Klik hier voor het aanmeldformulier.

Voor vragen of meer informatie, neem contact op met Anne Brenninkmeijer, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Meer informatie www.platformdigitalanalytics.nl

Voordelen van MOA Digital Analytics lidmaatschap:

  • 1. Promotie vakgebied +

    MOA/ het platform zet zich in om meer bekendheid aan het vakgebied Digital Analytics te geven. Iedereen praat over big data zoals er in het begin werd gesproken over social media. Maar pas een klein percentage van het bedrijfsleven heeft een daadwerkelijke data strategie. Een goede data strategie kan zorgen voor omzet en aanzienlijke groei, daarom begint MOA met een campagne om dit bekend te maken!
  • 2. Integriteit en Fair Data +

    bestuurMet een lidmaatschap van de MOA onderschrijf je de MOA integriteitscode voor onderzoek en analytics. Wat inhoudt dat je verantwoord omgaat met persoonsgegevens. Dit kan je uitdragen naar opdrachtgevers en/of je interne stakeholders. Het Fair Data keurmerk is een branchekeurmerk dat alleen gebruikt mag worden door marketing, insights en analytics organisaties die lid zijn van de MOA. Organisaties kunnen met dit keurmerk laten zien dat zij transparant en ethisch met data om gaan. Deze Fair Data companies zullen nooit zonder toestemming van de consument de verkregen informatie voor andere doeleinden gebruiken dan waarvoor de consument die gegevens heeft verstrekt. In gevallen dat het niet mogelijk is om die toestemming redelijker wijze te verkrijgen zal een Fair Data company de consument zo goed als mogelijk informeren over het gebruik van de verkregen informatie.
  • 3. Quality Standard +

    In 2014 heeft het Digital Analytics platform de MOA Quality Standard voor Digital Analytics gelanceerd. Dit is tot nu toe het eerste en enige internationale document waarin werk- en kwaliteitsprocedures voor Digital Analytics en big data staan omschreven. De kwaliteitsstandaard dient zelfs als uitgangspunt voor een nieuwe internationale ‘NEN-ISO 19731:2017 Digital analytics and web analyses for purposes of market, opinion and social research - Vocabulary and service requirements'. Op dit moment zijn al zes Digital Analytics bureaus gecertificeerd voor deze quality standard.
  • 4. Belangenbehartiging +

    bestuurMOA heeft eigen lobbyisten in Den Haag. Zij scannen dagelijks relevante berichten voor het platform Digital Analytics. De MOA lobbyisten komen op voor de belangen van de beroepsgroep en doen (verbeter) suggesties voor wetgeving. Daarbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan de privacywetgeving, het plaatsen van cookies en het zonder toestemming mogen analyseren van verzamelde (online) data.
  • 5. Netwerk & platform +

    bestuurHet vakgebied van Digital Analytics is constant in beweging, nieuwe ontwikkelingen volgen elkaar snel op. MOA organiseert bijeenkomsten waar ervaringen gedeeld worden en waar ruimte is om te sparren met collega’s uit andere organisaties. Hoe groter het platform hoe groter jouw netwerk, dus meld je aan en ‘spread the word’.
  • 6. Kennis delen & kennis ontwikkelen +

    • Maandelijkse nieuwsbrief: Digital Analytics Update
    • Vier keer per jaar organiseren wij een gratis te bezoeken MOA Digital Analytics Middag – een middag met 3 à 4 inspirerende sprekers, ruimte voor discussie en netwerken.
    • Het jaarlijkse Digital Analytics Congres in oktober
    • Vakgerichte trainingen en workshops MOAcademies
    • Leergang Digital Analytics
    • Daarnaast worden de laatste trends en ontwikkelingen uit het vakgebied gecommuniceerd via ClouToday, Clou, MOAflash en MOAweb.
  • 1
  • 1. Integriteit en Fair Data +

    bestuurMet een lidmaatschap van de MOA onderschrijf je de MOA integriteitscode voor onderzoek en analytics. Wat inhoudt dat je verantwoord omgaat met persoonsgegevens. Dit kan je uitdragen naar opdrachtgevers en/of je interne stakeholders. Maak je verwerken van data onderdeel van verantwoord ondernemen.
  • 2. Quality Standard +

    bestuurIn 2014 heeft het Digital Analytics platform de MOA Quality Standard voor Digital Analytics gelanceerd. Dit is tot nu toe het eerste en enige internationale document waarin werk- en kwaliteitsprocedures voor Digital Analytics en Big Data staan omschreven. De kwaliteitsstandaard dient zelfs als uitgangspunt voor een nieuwe internationale ‘ISO standard for Digital Analytics & Digital Analysis. Naar verwachting zal deze nieuwe ISO in het voorjaar van 2017 gelanceerd worden. Op dit moment zijn al zes Digital Analytics Bureaus gecertificeerd voor deze quality standard. UPCOMING: ISO STANDARD FOR DIGITAL ANALYTICS & DIGITAL ANALYSIS
  • 3. Belangenbehartiging +

    bestuurMOA heeft eigen lobbyisten in Den Haag. Zij scannen dagelijks relevante berichten voor het platform Digital Analytics. De MOA lobbyisten komen op voor de belangen van de beroepsgroep en doen (verbeter) suggesties voor wetgeving . Daarbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan de privacywetgeving, het plaatsen van cookies en het zonder toestemming mogen analyseren van verzamelde (online) data.
  • 4. Content en netwerkborrels +

    bestuurElk kwartaal organiseert de MOA profgroep voor Digital Analytics een Digital Analytics Middag met content-netwerk borrel. Een aantal korte presentaties over een onderdeel binnen het vakgebied, of korte PechaKucha presentaties en dergelijke gaan aan de borrel vooraf. Daarna is er voldoende tijd om kennis te maken en kennis te delen.
  • 1