Zoektips

De kwaliteit van uw zoekresultaten is in grote mate afhankelijk van de woordkeuze die u gebruikt. Hieronder enkele tips om zo effectief mogelijk te zoeken:

  • Zorg ervoor dat u de zoekwoorden goed spelt. Zet een spatie tussen elk woord in het zoekveld.
  • Gebruik woorden waarvan u verwacht dat ze voorkomen in de inhoud van wat u zoekt, maar gebruik wel zo specifiek mogelijke woorden.
  • Selecteer een categorie om alleen de resultaten binnen die categorie te zien.
  • Zoek voor exacte uitdrukkingen door de zoekwoorden tussen aanhalingstekens te plaatsen, bijvoorbeeld: “MOA panel”.
  • Gebruik het woord OR tussen de zoekwoorden die u beiden wilt combineren. Als u bijvoorbeeld deze zoekopdracht geeft: CLOU or Twitter, dan krijgt u resultaten voor CLOU of Twitter
  • Gebruik het koppelteken ‘-’ om woorden uit te sluiten of AND NOT. Als u bijvoorbeeld deze zoekopdracht geeft: CLOU -adverteren, dan krijgt u resultaten voor CLOU maar niet voor adverteren.
  • Binnen een zoekopdracht hoef je niet altijd een woord in z'n geheel in te voeren. Via trunceren gebruik je een speciaal teken “*” om één of meerdere letters of cijfers te vervangen in een woord. Erg handig als de spelling van woorden kan verschillen of als je wilt zoeken naar zowel het enkelvoud als het meervoud van een term. Bijvoorbeeld met MOA*, vindt u onder andere MOAweb, MOAbouts, MOAcademy.
  • Men kan ook een vraagteken, een joker, inzetten om een zoeksleutel te maskeren. Dat houdt in dat door een "?" een bepaalde spelling opengehouden wordt, waardoor bepaalde letter(s) in een woord openblijft. Bijvoorbeeld: organi?ation en stru?tuur.
  • Gebruik verschillende zoektermen. Een ander woord of uitdrukking levert andere zoekresultaten op. Gebruik minder beschrijvende woorden, of probeer woorden die een iets andere, maar vergelijkbare betekenis hebben.


Goed om te weten

  • Het maakt niet uit of u kleine of grote letters gebruikt.
  • Veel voorkomende woorden als ‘een’ , ‘ en’  en ‘ de’  worden genegeerd.
  • U hoeft niet het woord ‘AND’ of ‘ +’ te typen tussen uw zoekwoorden. Het systeem zoekt standaard op alle woorden die u specificeert.
  • Standaard worden alle zoekresultaten gesorteerd op relevantie in volgorde van woorden in de titel, tekst en toegevoegde trefwoorden.

 

Geschiedenis marktonderzoek

De geschiedenis van de MOA - het marktonderzoek in Nederland

door Lex Olivier De MOA is in 2000 ontstaan door een samenvoeging van de NVMI en de VMO. De VMO (voorheen WBO) was de organisatie die daarvoor de bureaubelangen behartigde en de NVMI (voorheen NVM) was daarvoor een vereniging van individuele marktonderzoekers.

TERUGBLIK een kijkje in de geschiedenis van het Markt- en Opinie-onderzoek in Nederland

Verslag van de lezing van Janny Lok, Amsterdam, tijdens de SMART bijeenkomst van 12 januari 2017.

De geschiedenis van het Nederlandse marktonderzoek: EEN TERUGBLIK. Bij het woord geschiedenis zijn we snel geneigd te denken in eeuwen: denk aan de Middeleeuwen, de Gouden Eeuw. Heeft u enig idee van de leeftijd van ons vak? Doe maar een gok. Ons vak dames en heren beleeft in dit pas begonnen jaar een kroonjaar: 80!

De Pijl van Zeno

Onlangs overleed Ton Oosterhuis. Een veelzijdige pionier Ton Oosterhuis was misschien niet de meest bekende marktonderzoeker maar, in mijn visie, wel de allerbeste. Hij was in ieder geval onbetwist de meest veelzijdige. Ton heeft als directeur van Research International een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkelingen van de beginfase van het marktonderzoek. In de avonduren docent SRM, NVM en LOI. Schrijver van het boek ‘Multivariate Analyses, inleiding tot moderne analyse-techniek in marktonderzoek’ en van een boek over de geschiedenis van de statistiek: ‘de Pijl van Zeno’. Bijgaand het boek. 

 

Tijdens de SMART bijeenkomst van 12 januari 2017 gaf Janny Lok een kijkje in de geschiedenis van het markt- en opinie-onderzoek in Nederland. Haar presentatie "De geschiedenis van het Nederlandse marktonderzoek: EEN TERUGBLIK" is hier te downloaden. 

De geschiedenis van het marktonderzoek in Nederland. Hier vindt u een verzameling artikelen uit het eerste marktonderzoektijdschrift van Nederland "Onderzoek".

 De geschiedenis van de marktonderzoekbureaus, deel 1: Wouter Knapper

Janny Lok . - Onderzoek jrg. 14, nummer 4 april 1996. - p. 32-33 • Wouter Knapper oprichter van Knapper & McAlley. Opgericht in 1970

Deel 2: Wim van Slooten; de beginjaren waren zo fantastisch

Janny Lok. - Onderzoek, Jrg. 14, nummer 5, mei 1996 . - (de oprichters van de marktonderzoekbureaus), p. 21-23 • Wim van Slooten, oprichter (samen met Willem Brethouwer) van MarketResponse Amersfoort. Opgericht in 1985

Deel 3: Frits Spangenberg; "ik ben apetrots ..."

Janny Lok . - Onderzoek, Jrg. 14, nummer 6/7, juni/juli 1996 . - (de oprichters van de marktonderzoekbureaus), p. 18-19 • interview met Frits Spangenberg oprichter van Motivaction Amsterdam

Deel 4: Rob van Leeuwen; "Rob als jij het nu eens helemaal overnam"

Janny Lok. - Onderzoek, Jrg. 14, nummer 10, oktober 1996 . - (de oprichters van de marktonderzoekbureaus), p. 32-34 • interview met Rob van Leeuwen oprichter ISEO Research

Deel 5: Henk Lange "meneer heeft zeker doorgeleerd voor rekenen"

Janny Lok . - Onderzoek, Jrg. 14, nummer 12, december 1996 . - (de oprichters van de marktonderzoekbureaus), p. 32-34 • interview met Henk Lange oprichter (samen met Arie van der Zwan en Hans Schravendijk) van het Nederlands Centrum voor Marketing Analyses & Sociaal-wetenschappelijk onderzoek, het Centrum. Opgericht in 1964

Research International : het oudste Marktonderzoekinstituut van Nederland 1935 – 2012

Profiel van Research International met bijdragen van Bijdragen van H.Th.Vreede, Janny Lok, Lex Olivier, Ton Oosterhuis, Jon Wilkinson, Michael Roe

(TNS-) NIPO 60 jaar

Theo Hess • over de oprichting en geschiedenis van TNS NIPO, 2013

Deel 6: Adri Bakker: Ik heb geen seconde geaarzeld

Janny Lok . - Onderzoek, jrg. 15, nummer 3, 1997. - (de oprichters van de marktonderzoekbureaus), p. 28-30 • Adri Bakker, oprichter van de Nederlandse Stichting voor Statistiek. Officieel opgericht in 1940 en van start gegaan in 1945

Deel 7: Jetty Plasschaert: genieten van inzichtverwerving

Janny Lok. - Onderzoek, jrg. 15, nummer 1997. - (de oprichters van de marktonderzoekbureaus), p. 30-32 • Jetty Plasschaert, oprichter van Plasschaert Qualitative Research (PQR). Opgericht in 1987

Deel 8: Dirk Huisman: de mensen die je ontmoet...fantastisch

Janny Lok . - Onderzoek, Jrg. 15, nummer 6/7, 1997 . - (de oprichters van de marktonderzoekbureaus), p. 16-17 • Dirk Huisman oprichter van SKIM (Statistisch Kwalitatief Industrieel Marktonderzoek). Opgericht in 1979

Deel 9: Piet Nelissen: Ik ben iemand die leeft en doet

Janny Lok. - Onderzoek, Jrg. 15, nummer 11, 1997 . - (de oprichters van de marktonderzoekbureaus), p. 30-32 • Piet Nelissen oprichter van R&M, Research & Marketing B.V. Opgericht in 1971

Juffrouw Lok, hoe kunt u het bedenken?

Diederik Swarte . - Onderzoek, Jrg. 15, nummer 12, 1997, p. 20-23

Van controle moet ik niet veel hebben: Frits Becht

Janny Lok. - Onderzoek, Jrg. 16, nummer 3, 1998 . - (de oprichters van de marktonderzoekbureaus), p. 26-29 • Frits Becht, oprichter (met Fred Nauta) van Intomart. Opgericht in 1962

André Smit: ik ben meer ondernemer dan onderzoeker

Janny Lok. - Onderzoek, Jrg. 16, nummer 4, 1998 . - (de oprichters van de marktonderzoekbureaus), p. 30-31 • André Smit, oprichter van DESAN Marktonderzoek. Opgericht in 1986

Anjo Schreuder: lekker kwalitatief onderzoek doen

Janny Lok. - Onderzoek, Jrg. 16, nummer 5, 1998 . - (de oprichters van de marktonderzoekbureaus), p. 34-36 • Anjo Schreuder oprichter Anjo Schreuder B.V.(1975), Anjo Schreuder - Socmar (1977), Association (1980), A.J. Schreuder Research Group (1988), maatschap SPVO (1990)

Jaarboek 2000

Terugblik 25 jaar marktonderzoek

Emile van Westerhoven: Aan lef heeft het nooit ontbroken

Janny Lok . - Onderzoek, Jrg. 16 nummer 8/9, 1998 . - (de oprichters van de marktonderzoekbureaus), p. 16-19 • Emile van Westerhoven oprichter van Inter/View. Opgericht in 1967

Jan Stapel: mede-oprichter van het NIPO

Janny Lok . - Onderzoek, Jrg. 16, nummer 10, 1998 . - (de oprichters van de marktonderzoekbureaus), p. 22-26 • Jan Stapel mede-oprichter NIPO, Nederlands Instituut voor Publieke Opinie. Opgericht in 1945

Bert de Vries: de roerige geschiedenis van NIM(M) en Makrotest

Janny Lok . - Onderzoek, Jrg. 12, nummer 12, 1998 . - (de oprichters van de marktonderzoekbureaus), p. 28-33 • Bert de Vries oprichter (samen met Piet de Jong en Gert Huisjes) van Makrotest. Opgericht in 1961

Jaap Veldkamp: gedegen, behoedzaam en gestaag

Janny Lok . - Onderzoek, Jrg. 16, nummer 4, 1999. - (de oprichters van de marktonderzoekbureaus), p. 33-35 • Jaap Veldkamp oprichter Veldkamp Marktonderzoek. Opgericht in 1958

Ton Berghahn van Team Vier: je kon je klant wonderen aanbieden

Janny Lok . - Onderzoek, Jrg. 17, nummer 5, mei 1999 . - (de oprichters van de marktonderzoekbureaus), p. 20-22 • Ton Berghahn oprichter (samen met Rob Meekers, Tom van Veen en Theo Hoogma) van Team Vier. Opgericht in 1983

De start van Inter/View

Hans Vervoort, juni 2013

Aimée Oliemans en Pieter Punter: we zijn een wat vreemd eendje

Janny Lok. - Onderzoek, Jrg. 17, nummer 6/7, juni/juli 1999 . - (de oprichters van de marktonderzoekbureaus), p. (33-35) • Aimée Oliemans en Pieter Punter oprichters van OP&P, een instituut voor sensorisch onderzoek. Opgericht in 1987

Over Mary Zeldenrust-Noordanus van IPM: de tijd ver vooruit

Janny Lok. - Onderzoek, Jrg. 17, nummer 11, november 1999 . - (de oprichters van de marktonderzoekbureaus), p. 12-17 • Cees den Hollander, Gerrit Warmelink, Peter van Westendorp en Richard Hügen over Mary Zeldenrust-Noordanus oprichter van IPM (Instituut voor Psychologisch Marktonderzoek). Opgericht in 1958

Frans Jan en Elisabeth Ernst: we hadden een bus dus waren we mobiel

Janny Lok. - Onderzoek, Jrg. 18, nummer 3, maart 2000. - (de oprichters van de marktonderzoekbureaus), p. 24-26 • Elisabeth en Frans Jan Ernst, oprichters van veldwerkinstituut Mobiel Centre Marktonderzoek. Opgericht in 1984

Rie Schouten Veldwerk Organisatie: interviewen is een prachtig vak

Janny Lok. - Onderzoek, Jrg. 17, nummer 12, december 1999 . - (de oprichters van de marktonderzoekbureaus), p. 28-30 • Rie Schouten-Brugman en Gert Schouten over het door Rie opgerichte Rie Schouten Veldwerk Organisatie. Opgericht in 1975

Kees Wetsema Wemar Marktonderzoek: Rotterdamser kan het bijna niet

Janny Lok. - Onderzoek, Jrg. 18, nummer 5, mei 2000 . - (de oprichters van de marktonderzoekbureaus), p. 16-18 • Kees Wetsema, oprichter van Wemar Marktonderzoek, een instituut voor industrieel marktonderzoek. Opgericht in 1972

Kees ter Woort, TWM: Come on Kees tell us the story

Janny Lok. - Onderzoek, Jrg. 18, nummer 8/9, september 2000 . - (de oprichters van de marktonderzoekbureaus), p. 18-23 • Kees ter Woort, oprichter van TWM, een instituut voor kwalitatief marktonderzoek. Opgericht in 1989

Lex Olivier, Research International Nederland

Janny Lok. - Onderzoek, Jrg. 18, nummer 12, december 2000 . - (de oprichters van de marktonderzoekbureaus), p. 10-13 • Lex Olivier, oprichter van Research International Nederland (deel 3, periode 1986-2000 en overall view)

H.Th. Vreede, marktonderzoeker bij Unilever: groepsdiscussie over Research International

Janny Lok. - Onderzoek, Jrg. 19, nummer 2, februari 2001 . - (de oprichters van de marktonderzoekbureaus), p. 18-21 • Groepsdiscussie met marktonderzoekers 'van het eerste uur' over de geschiedenis van Research International (deel 1, periode 1938-1965). Opgericht in 1938 door H.Th. Vreede, onder de naam Instituut voor Huishoudelijk onderzoek (IHO). Unilever Nederland was 100% aandeelhouder

De geschiedenis van Research International Nederland

De blik naar buiten gericht in het centrum van de wereld. - Janny Lok. - Onderzoek, Jrg. 19, nummer 4, april 2001 . - (de oprichters van de marktonderzoekbureaus), p. 22-26 • Groepsdiscussie aangevuld met een interview met Fred Cohen, over de geschiedenis van Research International Nederland (deel 2, periode 1965-1986)

Marja Ruigrok, directeur en oprichter van Ruigrok MC en Netpanel

Plezier hebben in je werk, dat staat zelfs in ons ISO-handboek. - Janny Lok. - Onderzoek, Jrg. 19, nummer 6/7, juni/juli 2001 . - (de oprichters van de marktonderzoekbureaus), p. 32-35 • Marja Ruigrok, oprichter van Ruigrok MC en Netpanel, opgericht in 1991

Hans Ruelle over Harold Ferro: merkwaardig, maar geweldige leermeester

Janny Lok. - Onderzoek, Jrg. 19, nummer 11, november 2001 . - (de oprichters van de marktonderzoekbureaus), p. 18-21 • Hans Ruelle, rechterhand van Harold Ferro, oprichter van Bureau Ferro. Opgericht in 1946

Bart Eijken, oprichter van Bureau MARE

Janny Lok. - Onderzoek, Jrg. 19, nummer 12, december 2001 . - (de oprichters van de marktonderzoekbureaus), p. 18-20 • Bart Eijken, oprichter van Bureau MARE (Marketing, Analysis, Research, Eijken; een instituut voor kwalitatief marktonderzoek). Opgericht in 1989

De geschiedenis van (RCC) IVEV (1972-1995) deel 1

Janny Lok. - Onderzoek, Jrg. 20, nummer 5, mei 2002 . - (de oprichters van de marktonderzoekbureaus), p. 22-24 • Frans van Weeren, mede-oprichter van IVEV (Instituut voor Enquete Verwerking), deel 1. Opgericht in 1972

Wim van Slooten: mega-panels zijn het antwoord op toenemende non-respons

Door Diederik Swarte. - Onderzoek, Jrg. 16, nummer 11, november 1998 . - p. 30-32 • Wim van Slooten, directeur VMO, Vereniging van Marktonderzoekbureaus

De geschiedenis van (RCC) IVEV (1972-1995) deel 2

Janny Lok . - Onderzoek, Jrg. 20, nummer 6/7, juni/juli 2002. - (de oprichters van de marktonderzoekbureaus), p. 20-23, • Frans van Weeren, mede-oprichter van IVEV (Instituut voor Enquete Verwerking), deel 2. Opgericht in 1972

Janny Lok interviewt Goos Eilander: Ik opereer graag vanuit iets wat ik ken

Janny Lok . - Onderzoek jrg. 17, nummer 3 maart 1999. - p. 15-18 • Goos Eilander oprichter van Trendbox. Opgericht in 1990

Jaap Mos: Verbreden en verdiepen levert meer op dan hoppen

Janny Lok . - Onderzoek jrg. 18, nummer 1/2 februari 2000. - p. 17-19 • Jaap Mos oprichter van Analyse, Research & Strategy, een instituut voor kwalitatief marktonderzoek. Opgericht in 1978.

36 Jaar Nielsen in Nederland

Marktonderzoek is pas echt effectief als er continuïteit is . - Tijdschrift voor Marketing, juni 1988, p. 10-18

De tachistoscoop, de ALGO-methode, de afstandsmeter, de Hoekreflectíemeter, de Hoekmeter, Rotating Pack methode

Greyhounds chronicle, maart 2016

Informatie voor je scriptie

Heb je informatie nodig voor je scriptie? Bekijk dan de volgende documenten.

MOA jaaroverzicht top-50 onderzoeksbureaus 2018

Meer dan helft marktonderzoeksbureaus ziet omzet stijgen . - MarketingTribune . - tekst Lex Olivier & Sjaak Hoogkamer . - MarketingTribune, Jrg. 35, nr. 21/22, 18 december 2018, p. 50-55.

MOA Trendrapport 2017

Clou magazine voor marketing research & digital analytics . - Lex Olivier . - Clou 86, februari 2018, p. 25-30

Totale omzet overzicht 2004-2017

Totale omzet van de markt • MOA

MOA jaaroverzicht top-50 onderzoeksbureaus 2017

Marktonderzoek zit stevig in de lift . - MarketingTribune . - Samenst. Lex Olivier . - MarketingTribune, Jrg. 34, nr. 22, 19 december 2017, p. 56-61

Tien jaar MOAwards

De MOAwards beleefde in 2017 zijn 10e editie. Tijd om terug te blikken op alle genomineerden en winnaars door de jaren heen. 

Bekijk het overzicht 

 http://www.moawards.nl/aanbevelen/10-jaar-in-beeld

MOA Trendrapport 2016

Clou magazine voor marketing research & digital analytics . - Lex Olivier . - Clou, mei 2017, p. 11-15

MOA jaaroverzicht top-50 onderzoeksbureaus 2016

Omzetstijging verwacht in 2016 en 2017 . - MarketingTribune . - Samenst. Lex Olivier . - MarketingTribune, Jrg. 33, nr. 22, 20 december 2016, p. 26-31

MOA jaaroverzicht top-50 onderzoeksbureaus 2015

Marktonderzoek sluit 2015 goed af en verwacht groei in 2016 . - MarketingTribune . - Samenst. Lex Olivier . - MarketingTribune, Jrg. 32, nr. 22, 15 december 2015, p. 30-32

MOA jaaroverzicht top-50 onderzoeksbureaus 2014

Marktonderzoekers optimistisch over 2015 . - MarketingTribune / MOA-bureauoverzicht 2014 . - Samenst. Lex Olivier . - MarketingTribune, Jrg. 31, nr. 20, 18 november 2014, p. 22-26

MOA jaaroverzicht top-50 onderzoeksbureaus 2014

MOA jaaroverzicht top-50 onderzoeksbureaus 2013

Grote jongens doen een stapje terug . -MarketingTribune / MOA-bureauoverzicht 2013 . - Samenst. Lex Olivier . - MarketingTribune, Jrg. 30, nr. 20, 19 november 2013, p. 34-38

MOA jaaroverzicht top-50 onderzoeksbureaus 2012

MarketingTribune / MOA-bureauoverzicht 2012 . - Samenst. Rupert Parker Brady, Wim van Slooten . - MarketingTribune, Jrg. 29, nr. 20, p. 18-23

De markt van onderzoekbureaus 2011

Bron: MarketingTribune, • tekst Luuk Ros

Valkuilen in marktonderzoek

Waar je op moet letten als je marktonderzoek onderdeel is van afstudeerscripties, stageverslagen en praktijkopdrachten. Hoe herken en voorkom ik foutief gebruik van marktonderzoek . - Drs Peter van Westendorp, Dr Lex Olivier .- april 2014, p. 23

De essentie van kwalitatief onderzoek

Waar je op moet letten als kwalitatief marktonderzoek onderdeel is van afstudeerscripties, stageverslagen en praktijkopdrachten. - Norbert Scholl, Lex Olivier, 2014

Market research reloaded

This paper summarizes the results of a large number of discussions which researchers on both the bureaus‘ side and the clients’ side in the Netherlands have engaged in concerning the future of the professional field of market research, and to inform you of how the MOA, the Dutch professional association for market research, has translated these discussions into specific policy and measures ensuing from that.• Wim van Slooten, Pieter Paul Verheggen, MOA

Digital analytics steeds vaker ingezet bij marktonderzoek

Amsterdam, 7 december 2012 • Persbericht MOA

Omzet reclamewezen en marktonderzoek nipt in de plus

Bron: CBS Kwartaalmonitor Zakelijke dienstverlening, vierde kwartaal 2013

De geschiedenis van de marktonderzoekbureaus

Hoe zijn de bekende marktonderzoekbureaus ooit begonnen. Bekijk onder andere de interviews met de oprichters van de marktonderzoekbureaus.

Moodindicator: How market research agencies in Europe perceive their outlook

Bekijk de website van Efamro voor de laatste update.

Meer MOA


Kennispartners van Clou

MOA is een

CRKBO Instelling CMYK

Contact

MOA, Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek & Analytics

Kingsfordweg 151, 1043 GR, Amsterdam
+31 20 5810710
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.