a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z #

Marktonderzoek woordenboek

Woorden (126)

Experimentele en niet-experimentele variabelen

Experimentele en niet-experimentele variabelen

De experimentele variabelen zijn de variabelen bij welke men een verband wil aantonen; de niet-experimentele variabelen vertroebelen het zicht daarop. De experimentele variabelen zijn de afhankelijke en de onafhankeleijke variabelen.
Exploratief onderzoek

Exploratief onderzoek

Exploratief onderzoek is onderzoek waarbij de onderzoeker nog niet weet wat belangrijk is om op te letten.
F-toets

F-toets

De F-toets wordt gebruikt om twee varianties met elkaar te vergelijken.
Face-to-face interview / het persoonlijk interview

Face-to-face interview / het persoonlijk interview

Het persoonlijk interview (face-to-face interview) is een vorm van ondervragen waar meestal één maar soms ook enkele personen tegelijkertijd aan meedoen.
Fout van de derde soort / Gamma fout

Fout van de derde soort / Gamma fout

De gamma-fout is de menselijke fout in de opzet (of uitvoering) van het onderzoek.
Friedman toets

Friedman toets

De Friedman-toets wordt gebruikt voor het vaststellen van een verschil in meer dan twee gerangordende variabelen.
Gammafout / fout van de derde soort

Gammafout / fout van de derde soort

De gamma-fout is de menselijke fout in de opzet (of uitvoering) van het onderzoek.
Gemiddelde

Gemiddelde

Het gemiddelde berekent men door alle waarden in een getallenreeks bijelkaar op te tellen en deze uitkomst te delen door het aantal getallen dat bij elkaar is opgeteld.
Genereren

Genereren

Genereren is het noteren van gegevens uit een fictieve empirie.
Het persoonlijk interview / face-to-face interview

Het persoonlijk interview / face-to-face interview

Het persoonlijk interview is een vorm van ondervragen waarbij meestal één of hooguit enkele personen tegelijkertijd aan meedoen.
Homogeniteit

Homogeniteit

Hogere orde analyses zijn analyses waarin meerdere experimentele variabelen tegelijkertijd en in onderlinge samenhang worden geanalyseerd.
Hypothese

Hypothese

Een hypothese is een theoretische veronderstelling.
Indruksvaliditeit

Indruksvaliditeit

Indruksvaliditeit betekent niet veel meer dan dat de men (meestal de onderzoeker) de indruk heeft dat het wel valide is.
Inhoudsvaliditeit

Inhoudsvaliditeit

Inhoudsvaliditeit is de mate waarin een meetinstrument de betekenis van een begrip in al haar aspecten weet te omvatten.
<<  1 2 [34 5 6 7  >>  

Meer MOA


Kennispartners van Clou

MOA is een

CRKBO Instelling CMYK

Contact

MOA, Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek & Analytics

Kingsfordweg 151, 1043 GR, Amsterdam
+31 20 5810710
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.