Jan 22, 2019 Last Updated 8:48 AM, Jan 22, 2019

greyhounds2Hoewel de MOA een relatief jonge vereniging is, is het vakgebied (markt-)onderzoek en marketingintelligence al wel sinds tientallen jaren goed georganiseerd. Onder dit vakgebied valt ook heel nadrukkelijk data-analyse en methoden en technieken. Vanaf de zeventiger jaren zijn onderzoekprofessionals lid van de MOA en haar rechtsvoorgangers, zoals de NVMI en de VMO. Professionals die door de jaren heen een berg aan ervaringen en kennis hebben opgedaan, waar hun omgeving gretig van profiteert, tot dat men met pensioen gaat.

Als onderzoekprofessionals met pensioen gaan, een andere richting op gaan binnen hun organisatie om daar hun kennis in te zetten, of om andere redenen niet meer direct met het vakgebied verbonden zijn, dan dreigt hun kennis en ervaring voor de branche verloren te gaan. Het betreft vaak mensen die met heel veel inzet ook het vakgebied en de beroepsverenigingen gediend hebben.

De MOA heeft het initiatief genomen om deze kennis en ervaring te bundelen en te behouden voor de branche door de oprichting van de Greyhound Group (GG), een geuzennaam. In gesprekken met potentiële leden voor deze groep werd vastgesteld dat ook bij die personen er behoefte bestond aan een ontmoetingsplek, zowel virtueel als fysiek.