Mar 21, 2019 Last Updated 9:46 AM, Mar 18, 2019

De MOA publiceert jaarlijks, in samenwerking met Marketing-Tribune, een jaaroverzicht van het aantal fte’s van de marktonderzoeksbureaus die bij de MOA zijn aangesloten. Naast een overzicht van de stand van zaken, liggen er ook al verwachtingen voor 2019. De bureaus verwachten een hogere omzet van de totale markt en ook omzetgroei in hun eigen bedrijf.

‘De homo economicus die zich zou laten leiden door zuiver rationale beslissingen, die heeft wat mij betreft wel zijn langste tijd gehad,’ zegt gedragseconoom Stephan Jagau.

De MOA werkt aan het Expertise Center, een kennis- en adviesinstituut dat opdrachtgevers bijstaat in het veranderende onderzoekslandschap. Els Molenaar is er voor de MOA volop mee bezig en ze bezoekt opdrachtgevers om het Center toe te lichten en de behoefte van organisaties te peilen.

De World Cafe Method was aanvankelijk een techniek die vooral gepraktiseerd werd door verandermanagers. Steeds vaker gaan ook onderzoekers met deze techniek aan de slag. Zelfs in de wetenschap zien we meer en meer onderzoeken voorbijkomen met het World Café als geijkte methodiek. Wat is het geheim van deze methode?

Een wel heel letterlijk geval van klantreisonderzoek: NS vroeg Altuïtion te verkennen hoe zij hun klanten een betere reiservaring kunnen bieden. Op het MIE presenteren klant en bureau de resultaten. Hier alvast een voorproefje.