Ze roepen al heel lang dat je niet alles moet geloven wat je leest, maar het fake news- fenomeen geeft dat advies een nieuwe dimensie. Cijfers worden vaak misbruikt om het kromme recht te praten. Maar kunnen keiharde data de nepberichten ook bestrijden?

We zijn allemaal ontwerpers. We ontwerpen plannen, producten, diensten, strategieën en beleid. Alleen is de een zich meer bewust van zijn ontwerpende rol dan de ander. Ook de uitvoering van onderzoek kan vanuit een ontwerpende aanvliegroute. In dit artikel doen we daartoe een verkenning, met als doel een bewustwording te creëren dat marktonderzoek niet alleen gaat om het ontdekken van de patronen van de huidige tijd, maar ook om het gefundeerd ontwerpen van de patronen van de toekomst.

Hoe ziet een onbewuste meting bij de Braingineers er in de praktijk uit? Research Director Eltine van der Veer, sinds deze zomer drager van de felbegeerde titel Insights Professional van het jaar, laat het zien.

Ruim anderhalf jaar geleden werd Kevin Swelsen door een recruiter gevraagd om bij Wehkamp product experimentation, CRO en analytics naar een hoger plan te tillen. In Clou en op het Digital Analytics Congres op 9 oktober vertelt hij over zijn aanpak. ‘Ik ben meewerkend voorman, ik vind het té leuk om me er niet mee te bemoeien.’

De MOA werkt aan het Expertise Center, een kennis- en adviesinstituut dat opdrachtgevers bijstaat in het veranderende onderzoekslandschap. Els Molenaar is er voor de MOA volop mee bezig en ze bezoekt in dit jaar diverse opdrachtgevers om het Center toe te lichten en de behoefte van organisaties te peilen. In elk nummer van Clou doet ze daar verslag van.

Pagina 6 van 12

Meer MOA


Kennispartners van Clou

MOA is een

CRKBO Instelling CMYK

Contact

MOA, Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek & Analytics

Kingsfordweg 151, 1043 GR, Amsterdam
+31 20 5810710
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.