Feb 23, 2018 Last Updated 3:15 PM, Feb 22, 2018
Kalender

Kalender (32)

Ook in de kalender of agenda opgenomen worden?

Heeft u een bijdrage voor de kalender van ClouToday of de MOAgenda? Stuur uw bijdrage naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

De sensorisch onderzoeker op MOA/NIMA B niveau beheerst de basis voor het vertalen van niet-complexe problemen in een opzet voor sensorisch onderzoek. Inclusief bijbehorende projectmatige aanpak van screening en training van respondenten, de uitwerking, analyse, interpretatie en presentatie.

De sensorisch onderzoeker op MOA/NIMA A niveau heeft een functie met uitvoerende werkzaamheden zoals:

  •  Werken volgens ‘Good Sensory Practice’ in de product(voor)bereiding
  •  Hanteren van aanbiedingsdesigns en productcodering
  •  Gebruik van testmateriaal
  •  Omgaan met onderzoekscondities
  •  Instrueren van panelleden

INLEIDING

Sinds 2002 worden jaarlijks de landelijk erkende NIMA-MOA examens Sensorisch onderzoeker A (en B) afgenomen onder auspiciën van de vakgroep Sensorisch onderzoek van de MOA. Examenkandidaten bereiden zich zelfstandig voor op deze examens. Maar zonder steun van een docent of medecursist en zonder tests om te zien of je bij het studeren op de goede weg bent, is dat een pittige klus. Deze cursus is een steun in rug voor examenkandidaten bij hun voorbereiding op het examen Sensorisch onderzoeker A dat, onafhankelijk van de cursus, in 13 juni 2018 wordt afgenomen.

Duik samen met Wim Vaessen en Joep Brinkman in de wereld van sensorisch onderzoek. De cursus bestaat uit theorie en praktijk over het opzetten en uitvoeren van sensorisch onderzoek. Laat je zintuigen prikkelen door inspirerende gastsprekers en verschillende excursies. Kortom, wil jij je ontwikkelen tot een sensorisch onderzoek professional? Schrijf je dan vóór 12 februari in.

INLEIDING

Onder auspiciën van de vakgroep Sensorisch onderzoek van de MOA wordt op  7, 14, 21 en 28 maart en 11 en 18 april 2018 een zesdaagse Nederlandstalige cursus Sensorisch onderzoek B georganiseerd. De cursus, die wordt geleid door Wim Vaessen en Joep Brinkman, is bestemd voor mensen die minimaal enige ervaring hebben met het opzetten van sensorisch onderzoek en hun theoretische en praktische kennis op dit gebied willen vergroten. De cursus bevindt zich op HBO-/WO-niveau en bereidt tevens voor op het MOA/NIMA-examen ‘Sensorisch onderzoeker B', dat onafhankelijk van deze cursus 6 juni 2018 wordt afgenomen.

INLEIDING

Goed onderzoek beantwoordt de juiste onderzoeksvragen op een heldere manier. Om erachter te komen wat de juiste onderzoeksvragen zijn, moet helder zijn wat de opdrachtgever wil doen met de uiteindelijke onderzoeksuitkomsten. Dat betekent dat de interne en externe context duidelijk moet zijn. Deze workshop behandelt hoe je erachter komt wat de echte onderzoeksvragen zijn. Dan pas kun je bepalen op welke manier je deze het beste kunt beantwoorden. Ook dit onderwerp wordt behandeld.

INLEIDING

In de leergang worden de basisbeginselen van R besproken, gevolgd door het met R bewerken, analyseren en visualiseren van data. Je zult leren wat R is, hoe je R kunt gebruiken in marktonderzoek en analytics, hoe je er snel in thuis kunt raken en hoe je R-scripts schrijft. Aan het eind van de leergang kun je zelf data analyseren en visualiseren met R.

INLEIDING

Het lijkt zo eenvoudig: een vragenlijst maken. Maar vragenlijsten maken is een vak. Zelfs ogenschijnlijk kleine verschillen kunnen een grote invloed hebben op de resultaten. In deze workshop kijken we naar alle do’s & don’ts van vragenlijstconstructie

INLEIDING

Binnen het marktonderzoek is SPSS al lang de standaardtool voor het prepareren en analyseren van data. Maar de benodigde vaardigheden voor marktonderzoek corresponderen helaas niet met wat de meeste onderzoekers hebben geleerd tijdens hun studie. In deze workshop stomen we je in één dag klaar om de meest toegepaste functies in SPSS op een efficiënte en effectieve manier te gebruiken.

INLEIDING

Hoe kun je als marktonderzoeker gebruik maken van de nieuwe mogelijkheden die het digitale domein biedt? Hoe werkt de dataverzameling op een website of bijvoorbeeld via Facebook. Op welke wijze worden demografische gegevens online verzameld, hoe zet je een eenvoudige survey op en welke inzichten biedt Google zoekdata?  

In deze workshop verkennen we de mogelijkheden van deze digitale databronnen. Welke informatie kunnen we verzamelen via de website, social media, uit mobiele apps etc. en op welke wijze kan dit de huidige kennis over onze klanten, producten, diensten of organisatie aanvullen? Samen onderzoeken we de mogelijkheden. Je krijgt toegang tot een eigen Google Analytics omgeving om ook zelf te zien en ervaren welke data hierin wordt vastgelegd.