Nieuws van de MOA en uit de branche

Nieuwe aanwinsten voor het kwalitatieve team van Ruigrok NetPanel

Nieuwe aanwinsten voor het kwalitatieve team van Ruigrok NetPanel

Ruigrok NetPanel heeft de afgelopen maanden nieuwe collega’s mogen verwelkomen in het kwalitatieve onderzoeksteam.

Lees dit artikel


MWM2 Panelevaluatie: veel vertrouwen in privacy 

MWM2 Panelevaluatie: veel vertrouwen in privacy 

Deelnemers aan een Research Panel hebben er veel vertrouwen in dat er bij een panel goed wordt omgegaan met hun persoonlijke gegevens. Tegelijkertijd zijn niet alle privacyregels bij de deelnemers aan een panel even goed bekend.

Lees dit artikel


SPSS Advanced datamanagement verdieping

SPSS Advanced datamanagement verdieping

Op 29 april organiseert de MOA de MOAcademy "SPSS Advanced datamanagement verdieping" met Robert van Ossenbruggen als workshopleider. Deze workshop is bestemd voor datamanagers en analisten met minimaal 2 jaar ervaring met SPSS en basiskennis van SPSS syntax is een vereiste. 

Lees dit artikel


Steering data science projects

Steering data science projects

Op 3 mei organiseert de MOA de MOAcademy "Steering data science projects" met Sjoerd Koornstra als workshopleider. Deze workshop is bestemd voor professionals die te maken hebben met/beschikking hebben over interne en externe data bronnen en deze willen (laten) exploiteren voor het oplossen van business (marketing) issues.

Lees dit artikel


Scenario thinking geeft focus: creativiteit in business

Scenario thinking geeft focus: creativiteit in business

Ze zijn gepokt en gemazeld in de reclame, Willem van Harrewijen en Hubert van Wensen. Inmiddels runnen ze innovatiebureau The USP Company, maar zijn ze nog altijd onverminderd ‘creatief bezig’ én doen veel onderzoek. Mogelijk door die combinatie – en hun zelfverklaarde eigenwijsheid – zeggen ze in staat te zijn om verder vooruit te kijken dan de komende drie jaar. Waardevol voor merken die toekomstbestendig willen zijn.

Lees dit artikel


De genomineerden zijn bekend!

De genomineerden zijn bekend!

MOA, Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek & Analytics, heeft onlangs de genomineerden voor de MOAwards 2019 bekend gemaakt. De MOAwards worden uitgereikt aan een toonaangevend bureau en inspirerende professionals, die zich in het afgelopen jaar op één of andere wijze in positieve zin hebben onderscheiden op het gebied van marketing, insights en analytics.

Lees dit artikel


Verder kijken dan de data: Meer aandacht nodig voor integriteit

Verder kijken dan de data: Meer aandacht nodig voor integriteit

Rambam (BNNVARA) noemt zichzelf een ‘onderzoeksprogramma waarin boeven, bureaucraten en onzin-praters met ongelijke munt worden terugbetaald’. In de uitzending van 24 januari jl. was de marktonderzoekbranche aan de beurt. De teneur was dat uitkomsten van onderzoek op bestelling te krijgen zijn.

Lees dit artikel


Onderzoek is onmisbaar bij de Effie

Onderzoek is onmisbaar bij de Effie

Onderzoek is onmisbaar in de onderbouwing van een Effiecase, zegt Mary Hoogerbrugge – voorzitter van de stuurgroep Effie. Een van de onderdelen om onderzoek ‘meer aanwezig’ te maken, is de Effie Ondezoek Check die schrijvers van cases kunnen laten doen. ‘Met de Effie willen we goed onderbouwde cases neerzetten, die bewijzen dat het succes echt komt door de marketingcommunicatie’, zegt Mary Hoogerbrugge.

Lees dit artikel


Data maken foodprofessionals succesvoller: zorg dat de chef vooral bezig kan zijn met de klant

Data maken foodprofessionals succesvoller: zorg dat de chef vooral bezig kan zijn met de klant

Als marktleider in de horecagroothandel kan Bidfood niet meer zonder datagestuurd werken. Door de voordelen ervan te demonstreren, lieten de afdelingen online sales- en marketing ook de rest van het bedrijf warmlopen voor data.

Lees dit artikel


Ipsos neemt GfK's KnowledgePanel over

Ipsos neemt GfK's KnowledgePanel over

In de VS heeft Ipsos het GfK probability-based online panel, voor een niet nader bekend gamaakt bedrag, overgenomen en toegevoegd aan de Ipsos Public Affairs divisie.

Lees dit artikel


Bloakes Intuitive Analytics Suite beschikbaar voor derden

Bloakes Intuitive Analytics Suite beschikbaar voor derden

Bloakes stelt haar onderzoeksplatform voor andere onderzoeksbureaus beschikbaar voor het uitvoeren van eigen intuïtief klantonderzoek. Daarmee bekrachtigt Bloakes de vorig jaar ingeslagen weg.

Lees dit artikel


CBS beoordeelt informatie van Mezuro positief

CBS beoordeelt informatie van Mezuro positief

Het CBS heeft de mobiliteits- en verblijfinformatie van Mezuro - marktleider op het gebied van mobiliteitsmetingen - beoordeeld. Vanuit enkele grote Nederlandse gemeenten (G7) was deze vraag aan Mezuro en het CBS gesteld.

Lees dit artikel


InSites Consulting neemt eÿeka over

InSites Consulting neemt eÿeka over

InSites Consulting heeft onlangs de in Parijs gevestigde creatieve crowdsourcingleader eÿeka overgenomen. Met meer dan 400.000 creatievelingen in 164 landen is eÿeka actief voor onder andere Procter & Gamble, Unilever, Coca-Cola en Nestlé.

Lees dit artikel


Programma bekend gratis symposium Surviving the Retail Revolution

Programma bekend gratis symposium Surviving the Retail Revolution

De retail sector is volop in beweging. Denk bijvoorbeeld aan het verdwijnen van V&D uit het straatbeeld of de opkomst van online supermarkt Picnic. De jury voor de MOAward prijs 'Insights Scientist van het jaar 2019' heeft in lijn hiermee “Surviving the Retail Revolution” als Topic of the Year 2019 gekozen.

Lees dit artikel


Snelst stijgende retailmerken

Snelst stijgende retailmerken

Het zijn vooral jonge bedrijven die sinds 2015 als retailmerk furore maken. In de lijst met 100 sterkste retailmerken van Nederland, stijgen Coolblue (opgericht in 1999), BENU Apotheek (introductie naam in 2012) en Rituals (sinds 2000) het snelst.

Lees dit artikel


Podcasts populair onder jongeren

Podcasts populair onder jongeren

2.250.000 Nederlanders geven aan naar Podcasts te luisteren (MeMo², april 2019). Met een maandbereik van meer dan 13% zijn met name de hoogopgeleide jongeren en young professionals verantwoordelijk voor de wederopstanding van de Podcast.

Lees dit artikel


Vijf miljoen Nederlandse consumenten shoppen online over de grens

Vijf miljoen Nederlandse consumenten shoppen online over de grens

In 2018 kochten vijf miljoen Nederlandse consumenten online producten en diensten in het buitenland. Samen gaven zij € 880 miljoen uit bij buitenlandse webshops. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.

Lees dit artikel


De rol van de Chief Digital Officer verandert

De rol van de Chief Digital Officer verandert

De rol van de chief digital officer is sinds enkele jaren aan het veranderen. Dit heeft vooral te maken met de impact van big data en de opkomst van artificial intelligence.

Lees dit artikel


Een inspirerend Junior MIE 2019

Een inspirerend Junior MIE 2019

Ruim 400 derdejaarsstudenten Commerciële Economie van verschillende hogescholen woonden vorige week de zevende editie van het Junior Marketing Insights Event (Junior MIE) bij.

Lees dit artikel


Stop with why

Stop with why

In zijn blog licht Bram Jonkheer, Blauw Research toe waarom het stellen van de 'waaromvraag' niet altijd de belangrijkste vraag is voor je onderzoek. Hij geeft hiervoor drie redenen. 

Lees dit artikel


Search Automation toepassen in het MKB

Search Automation toepassen in het MKB

Gebrek aan technische kennis, beschikbare tools en geld zijn de belangrijkste redenen waarom middelgrote tot kleine Nederlandse bedrijven het nog lastig vinden om search automation binnen hun searchcampagnes toe te passen.

Lees dit artikel


Gebruik beeldschermen beïnvloedt slaapkwaliteit

Gebruik beeldschermen beïnvloedt slaapkwaliteit

Maar liefst 63 procent van de Nederlanders geeft aan niet tevreden te zijn met hun slaapkwaliteit, maar neemt hiervoor geen maatregelen. 

Lees dit artikel


De toekomstige rol van de marktonderzoeker

De toekomstige rol van de marktonderzoeker

Wat is de overeenkomst tussen een piloot, een regisseur en een waarzegger? Antwoord: het zijn allemaal beroepen met unieke vaardigheden en eigenschappen die bedrijfsmarktonderzoekers zullen moeten bezitten, willen ze in 2025 aangenomen worden als ‘bedrijfsresearcher 2.0’.

Lees dit artikel


Marketeer of the year en beste marketingbedrijf zijn bekend

Marketeer of the year en beste marketingbedrijf zijn bekend

Op 26 maart zijn de bedrijven en personen die vorig jaar in Nederland de grootste marketingprestatie hebben geleverd, beloond met een Dutch Marketing Award. Raymond Cloosterman, medeoprichter en topman van Rituals werd uitgeroepen tot Marketeer of the Year. Onlinewinkel Bol.com won de prijs voor Marketing Company of the Year.

Lees dit artikel


De exitpolls vergeleken met de verkiezingsuitslag

De exitpolls vergeleken met de verkiezingsuitslag

Naar aanleiding van de verkiezingen kwamen vorige week de exitpolls van Ipsos aan de orde in ClouToday. Maar hoe hebben de exitpolls het gedaan in vergelijking met de verkiezingsuitslag. Ipsos licht toe. 

Lees dit artikel


De status van IT in de zorgbranche

De status van IT in de zorgbranche

95% van de zorgmanagers en 79% van de IT-specialisten vindt dat de communicatie tussen zorgverleners en/of tussen afdelingen binnen hun eigen organisatie efficiënter kan.

Lees dit artikel


Zijn Nederlanders een held met hun geld?

Zijn Nederlanders een held met hun geld?

In de Week van het Geld leren leerlingen op school omgaan met geld. Door kinderen al jong om te leren gaan met geld, wordt de basis gelegd voor financiële zelfredzaamheid op volwassen leeftijd.

Lees dit artikel


Top 250 Groeibedrijven 2019

Top 250 Groeibedrijven 2019

Picnic staat bovenaan de lijst van 250 snelst groeiende Nederlandse bedrijven in 2019. Het bedrijf creëerde 1697 nieuwe banen (in FTE) en groeide het snelst in de periode van eind 2015 tot en met eind 2018.

Lees dit artikel


TV-reclamemarkt groeit 3 procent

TV-reclamemarkt groeit 3 procent

De TV-reclamemarkt is in 2018, na aftrek van bureaucommissie, uitgekomen op € 821 miljoen. Hiermee stijgt de markt met 3% in vergelijking met 2017.

Lees dit artikel


Twee junior consultants voor MWM2

Twee junior consultants voor MWM2

MWM2 heeft Lieke van Oosterhout per 25 maart aangetrokken als Junior Research Consultant voor haar afdeling Research Panels, waar MWM2 marktleider in is. Daarnaast start ook Hanna Rab op 25 maart als Junior Consultant bij MWM2. Zij gaat werken bij Team Kwalitatief Onderzoek.

Lees dit artikel


SAMR verwelkomt vier nieuwe medewerkers

SAMR verwelkomt vier nieuwe medewerkers

SAMR Marktvinders heeft vier nieuwe medewerkers mogen verwelkomen. Het team Data Creatives is versterkt met Roberto Domínguez Gómez, Geert Jan Le Febre en Twan Karremans. Eline van Beekhoven is gestart als office manager.

Lees dit artikel


Wie wordt de Insights Scientist van het jaar?

Wie wordt de Insights Scientist van het jaar?

Op 24 april aanstaande vindt het gratis symposium plaats over ‘Surviving the Retail Revolution’. De drie genomineerden voor de MOAward prijs ‘Insights Scientist van het jaar 2019’ geven een presentatie rondom het topic. Na elke presentatie stelt het expert-panel vragen en is er ruimte voor discussie.

Lees dit artikel


Ipsos voert wederom exitpolls uit

Ipsos voert wederom exitpolls uit

Als de stembussen sluiten is daar om 21.00 uur: de uitslag van de exitpoll. In 1967 werd de eerste exitpoll gehouden. Inmiddels is de exitpoll een vast onderdeel van de verkiezingsuitzending van de NOS. Ipsos voert bij vrijwel alle verkiezingen een exitpoll voor de NOS uit.

Lees dit artikel


Kantar stapt over op één merknaam

Kantar stapt over op één merknaam

Vanaf 2 april biedt Kantar al haar producten en specialismen onder de merknaam Kantar aan. Ook in Nederland gaan de merken Kantar TNS, Kantar Public, Kantar Millward Brown, Kantar Media, Kantar Consulting en Lightspeed allemaal verder als Kantar.

Lees dit artikel


Nu per saldo positief oordeel Klimaatakkoord

Nu per saldo positief oordeel Klimaatakkoord

Het oordeel over het concept-Klimaatakkoord is – na de doorrekening van het CPB en PBL en de door het kabinet aangekondigde wijzigingen – omgeslagen van per saldo negatief naar per saldo positief.

Lees dit artikel


Coalitie moet op zoek naar nieuwe partners in de Eerste Kamer

Coalitie moet op zoek naar nieuwe partners in de Eerste Kamer

In de peilingen is de coalitie haar meerderheid in de Tweede Kamer al een tijdje kwijt. Nu is dit geen opvallend fenomeen. Regeren in Nederland eist zijn tol. Coalitiepartijen worden steevast afgerekend op regeringsdeelname. ChristenUnie is tot op heden de uitzondering op de regel.

Lees dit artikel


Toepassingen AI en machine learning in onderzoek

Toepassingen AI en machine learning in onderzoek

Artificial intelligence en ‘machine learning’ worden steeds meer toegepast. Wat dit voor onderzoek zal betekenen en wat de toekomst ons gaat brengen, kwam aan bod tijdens de MOA Digital Analytics Middag van 14 maart jl op de Hogeschool van Amsterdam.

Lees dit artikel


MetrixLab Nederland kondigt nieuw managementteam aan

MetrixLab Nederland kondigt nieuw managementteam aan

Pieter van der Gouwe wordt Managing Director van MetrixLab Nederland en zal nauw samenwerken met Pim van Leeuwen, de nieuwe Director Client Strategy and Growth.

Lees dit artikel


Net Promoter Score binnen B2B naar 14 procent gestegen

Net Promoter Score binnen B2B naar 14 procent gestegen

De Net Promoter Score (NPS) is in 2018 gestegen naar 14%. In 2017 kwam dit uit op 10%. Ondanks de stijging van het aantal promoters, beveelt de helft van de klanten organisaties passief en 17% van de klanten organisaties helemaal niet aan.

Lees dit artikel


Nationale Week Zonder Vlees in beeld

Nationale Week Zonder Vlees in beeld

Ipsos brengt voor de tweede jaar op rij de social buzz rondom de campagne in kaart. De week van 11 t/m 17 maart stond weer in het teken van de Nationale Week Zonder Vlees, een campagne die na een succesvolle eerste editie in 2018 jaarlijks zal terugkeren.

Lees dit artikel


Verwachte groei gebruik smart speakers 80% het komende half jaar

Verwachte groei gebruik smart speakers 80% het komende half jaar

Voor het eerst is in Nederland op grote schaal het gebruik van verschillende voice-toepassingen onderzocht. Kantar voerde dit onderzoek uit onder 37.000 Nederlandse huishoudens.

Lees dit artikel


Omzet Nederlandse e-commercemarkt toegenomen

Omzet Nederlandse e-commercemarkt toegenomen

De omzet van de Nederlandse e-commercemarkt is in 2018 weer toegenomen. Het afgelopen jaar hebben de Nederlandse consumenten online € 23,7 miljard uitgegeven aan producten en diensten, een geschatte groei van 10% ten opzichte van het jaar ervoor.*

Lees dit artikel


Wifi-me-niet register in de maak

Wifi-me-niet register in de maak

De MOA, branchevereniging voor Marketing-insights, Onderzoek & Analytics komt met een register waarin burgers zich kunnen inschrijven als ze niet willen dat zij aan de hand van wifi als passant worden geteld in winkelgebieden.

Lees dit artikel


Nieuwe CEO David Kenny over de toekomstplannen van Nielsen

Nieuwe CEO David Kenny over de toekomstplannen van Nielsen

In een interview van Robert Heeg deelt CEO’s, Nielsen’s David Kenny zijn visie over technologische ontwikkelingen, data protectie en de toekomst van Nielsen. Waar ziet hij uitdagingen en groeimarkten.

Lees dit artikel


Websites moeten toegankelijk blijven bij weigeren tracking cookies

Websites moeten toegankelijk blijven bij weigeren tracking cookies

De Werkgroep Privacy van IAB Nederland, BVA bond van adverteerders en DLA Piper zal in gesprek gaan met leden en andere branche organisaties over het besluit van de Autoriteit Persoonsgegevens om conditionele toegang tot websites en apps te verbieden.

Lees dit artikel


Lezen van magazine content op smartphone stijgt met 7%

Lezen van magazine content op smartphone stijgt met 7%

Het aantal Nederlanders dat de smartphone gebruikt voor het lezen van magazine content is in 2017 met 7% toegenomen, zo blijkt uit Media Standaard Survey. Gemiddeld consumeert 16% van de Nederlanders magazine content via de smartphone.

Lees dit artikel


Duurzaam denken is nog niet duurzaam doen

Duurzaam denken is nog niet duurzaam doen

Het merendeel van de Nederlanders (65%) maakt zich zorgen om de opwarming van de aarde. Om hier iets aan te doen kijken burgers vooral naar de overheid en het bedrijfsleven. Nederlanders willen – per saldo – dat de overheid meer doet om klimaatverandering tegen te gaan.

Lees dit artikel


Nederlander verwacht niet dat Brexit invloed heeft op eigen portemonnee

Nederlander verwacht niet dat Brexit invloed heeft op eigen portemonnee

Nederlanders verwachten dat de Brexit de Nederlandse en Europese economie zullen raken, maar vermoeden dat zij de gevolgen hiervan niet zullen merken in de eigen portemonnee, zo blijkt uit onderzoek van Team Vier.

Lees dit artikel


Middelbaar en hoger opgeleiden voelen bestedingsruimte niet

Middelbaar en hoger opgeleiden voelen bestedingsruimte niet

Middelbaar en hoger opgeleiden voelen de door het kabinet beloofde bestedingsruimte niet. Dat blijk uit onderzoek van MWM2 in opdracht van vakbond De Unie. Bijna zes op de tien Nederlanders met een middelbaar of hoger opleidingsniveau menen dat hun bestedingsruimte de afgelopen jaren is gedaald of gelijk gebleven.

Lees dit artikel


Nederlander heeft geen idee wie commissaris van de koning is

Nederlander heeft geen idee wie commissaris van de koning is

Een ruime meerderheid van de ondervraagden in een enquête van Team Vier weet niet wie de Commissaris van de Koning in de eigen provincie is. Team Vier voerde het onderzoek op eigen initiatief uit en ondervroeg online 776 kiesgerechtigde Nederlanders.

Lees dit artikel

Meer MOA


Kennispartners van Clou

MOA is een

CRKBO Instelling CMYK

Contact

MOA, Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek & Analytics

Kingsfordweg 151, 1043 GR, Amsterdam
+31 20 5810710
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.