Nieuws van de MOA en uit de branche

De wereld van algoritmes, hoe maak je ze zelf?

De wereld van algoritmes, hoe maak je ze zelf?

Algoritmes?! Je hoort er van alles over in het nieuws, van het Facebookalgoritme tot beeldherkenning in HongKong. Maar wat is een algoritme nou eigenlijk echt? De makkelijkste vergelijking is misschien wel een recept, een algoritme in net als een recept een soort stappenplan dat door iemand anders uitgevoerd kan worden.

Lees dit artikel


MOA Expertise sessie - Veerkracht in je werk

MOA Expertise sessie - Veerkracht in je werk

Op 17 januari organiseert de MOA de Expertise sessie "Veerkracht in je werk" met Jildou Oostenbrug als spreker. Stop met ploeteren, pak regie op je energie.

Lees dit artikel


VBO en MOA bieden petitie aan over de rolverdeling CBS en marktpartijen

VBO en MOA bieden petitie aan over de rolverdeling CBS en marktpartijen

Verening voor Beleidsonderzoek en MOA hebben 3 december jl. een petitie angeboden aan de voorzitter mw. Diks en leden van de Vaste Kamercommissie voor Economische Zaken en Klimaat. Binnenkort voert deze commissie met het VSO overleg over de rolverdeling tussen het CBS en de marktpartijen.

Lees dit artikel


Platform Content en Markteffect starten samenwerking

Platform Content en Markteffect starten samenwerking

Platform Content en Markteffect gaan samenwerken op het gebied van marktonderzoek. Zo kan Platform Content het vakgebied en eigen leden voorzien van nieuwe inzichten, relevante feiten, cijfers, trends en ontwikkelingen.

Lees dit artikel


1 Miljoen TikTok gebruikers in Nederland

1 Miljoen TikTok gebruikers in Nederland

Social media app TikTok heeft in Nederland op dit moment ruim 1 miljoen gebruikers. De app is voornamelijk populair onder de jeugd. TikTok heeft maar liefst 830.000 gebruikers binnen de leeftijdsgroep 6 t/m 18 jaar. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 1.911 Nederlanders.

Lees dit artikel


Nieuwe kansen in een post-cookie 5G wereld komen niet zonder uitdagingen

Nieuwe kansen in een post-cookie 5G wereld komen niet zonder uitdagingen

In 2020 blijven technologische ontwikkelingen het medialandschap herdefiniëren, met alle nieuwe kansen en uitdagingen voor marketeers van dien. Hoewel online bestedingen blijven groeien, voorspelt Kantar een herwaardering van de ‘echte’ wereld door innovaties die merken in staat stellen op nieuwe manieren met de consument in contact te komen.

Lees dit artikel


Inzendtermijn voor de MOAward “Insights Scientist van het jaar 2020” is verlengd tot 8 december!

Inzendtermijn voor de MOAward “Insights Scientist van het jaar 2020” is verlengd tot 8 december!

Wetenschappers kunnen vanaf nu weer meedingen voor de prijs Insights Scientist van het jaar 2020! Ben of ken jij iemand die een expert is op het thema 'Brilliant New Products: Consumer Match or Mismatch?' en een mooie wetenschappelijke bijdrage heeft geleverd? Draag jezelf, je collega, kennis, vriend of familie lid dan nú voor!

Lees dit artikel


Drie op de tien 16- en 17-jarige scholieren drinken wekelijks alcohol

Drie op de tien 16- en 17-jarige scholieren drinken wekelijks alcohol

Sinds 2014 is het voor Nederlanders jonger dan 18 jaar niet meer toegestaan om alcohol te kopen. Desondanks drinken drie op de tien 16- en 17-jarige scholieren nog wekelijks alcohol, blijkt uit onderzoek van Team Vier in samenwerking met scholieren van het Christelijk Lyceum Zandvliet.

Lees dit artikel


Transparant gezond & duurzaam

Transparant gezond & duurzaam

‘Een goed product verkopen is niet zo moeilijk,’ zegt Hans van Trijp in zijn lichte werkkamer, aan zijn bureau dat door alle verspreide papieren en artikelen een prettig verstrooide professorale uitstraling heeft. ‘Maar een product verkopen waarvoor een consument iets moet doen of laten, is veel lastiger.

Lees dit artikel


MIE 2020 – Chris Burggraeve: Insights is de onmisbare brandstof

MIE 2020 – Chris Burggraeve: Insights is de onmisbare brandstof

In de nuchtere visie van Chris Burggraeve passen insights en analytics zich aan de doelstellingen aan, niet omgekeerd. Maar al staat deze Belgische Amerikaan met beide benen op de grond, zijn ticket naar de ruimte heeft hij al geboekt.

Lees dit artikel


Stakeholder- en reputatiemanagement raken aan purpose driven leadership

Stakeholder- en reputatiemanagement raken aan purpose driven leadership

Bij de beschouwing van het domein ‘reputatie en stakeholders’ over een wat langere periode ziet Karel Slootman, Motivaction drie tijdzones met elk zijn eigen kenmerken. Hierin speelt de periode na de eeuwwisseling met de financiële crisis en een grote reeks aan reputatie schandalen een belangrijke rol.

Lees dit artikel


De Tesla van het bereiksonderzoek: We willen merken meer controle en regie geven

De Tesla van het bereiksonderzoek: We willen merken meer controle en regie geven

Het crossmediale meet- en validatieplatform THX vertelt niet alleen wie gisteren een uiting van McDonalds heeft gezien, maar ook of die consument daadwerkelijk naar de McDonalds is geweest. ‘Merken krijgen direct inzage in de effecten van hun crossmediale inzet’, belooft Marcel Vogels van MeMo2.

Lees dit artikel


Bluefield neemt Totta over: Er is behoefte aan een alles onder 1 dak-formule

Bluefield neemt Totta over: Er is behoefte aan een alles onder 1 dak-formule

A little while ago, Bluefield consisted of five different companies’. Dit staat op de site van Bluefield dat onlangs liet weten vier bedrijven te hebben overgenomen: Totta Research, Totta data lab, Immense en Link Design. Daarmee groeide het in één klap van 20 naar ruim 100 medewerkers.

Lees dit artikel


Jeroen van der Boom komt naar het MIE: alles draait om data, ook in de muziek

Jeroen van der Boom komt naar het MIE: alles draait om data, ook in de muziek

Wie denkt aan Jeroen van der Boom, denkt aan muziek, Toppers, tv-shows en bomvolle, meezingende stadions. Minder bekend is dat hij samen met zijn partners het succesvolle conversiemarketingbureau Direct Business runt. En… hij spreekt op het MIE, begin februari volgend jaar!

Lees dit artikel


Profiteer nog tot 1 december van de Early Bird-actie en betaal slechts €99,50!

Profiteer nog tot 1 december van de Early Bird-actie en betaal slechts €99,50!

Op 5 en 6 februari 2020 presenteren we de belangrijkste INSIGHTS van dit moment en voor de toekomst op gebied van marketing, research en analytics. De 18e editie van hét grootste Marketing Insights Event (MIE) verwelkomt 2500 bezoekers in de Jaarbeurs en de grootste bioscoop van Nederland, Kinepolis.

Lees dit artikel


Verouderde IT beïnvloedt productiviteit

Verouderde IT beïnvloedt productiviteit

29 Procent van de Nederlandse werknemers is van mening dat de organisatie waarvoor ze werken, achterloopt op het gebied van digitalisering en automatisering. Ook stoort ruim een derde zich aan de hoeveelheid systemen en programma’s die ze moeten gebruiken tijdens hun werkzaamheden.

Lees dit artikel


Hoe creative crowdsourcing innovaties een boost kan geven

Hoe creative crowdsourcing innovaties een boost kan geven

Volgens Forrester hebben op elke 100 mensen 90 de skill om te valideren (‘validate’), 9 om te optimaliseren en beheren (‘curate’), en maar één de eigenschap om echt te creëren (‘create’), wat wil zeggen dat slechts 1% voldoende creatief is om ‘out of the box’ te denken en creatieve ideeën te bedenken en vorm te geven, een van de belangrijkste succesfactoren van innovatie.

Lees dit artikel


Haystack Consulting bouwt voort op nieuwe strategie

Haystack Consulting bouwt voort op nieuwe strategie

Stefan Peters is per 1 november bij Haystack Consulting gestart in de rol van Strategic Growth Enabler. In deze rol gaat hij klanten adviseren op vraagstukken rond nieuwe markten, producten en diensten, merk en shopper. Zijn jarenlange consultancy ervaring bij GfK past goed bij de nieuwe route van Haystack Consulting.

Lees dit artikel


Gebruik van podcasts is flink gestegen

Gebruik van podcasts is flink gestegen

De ontwikkeling van de podcast in Nederland heeft het afgelopen half jaar een flinke vlucht genomen. Inmiddels luisteren miljoenen Nederlanders naar podcasts. Dit blijkt uit de Markteffect Podcast Monitor, een representatief onderzoek onder 1.039 Nederlanders dat in november 2019 voor de tweede keer werd uitgevoerd.

Lees dit artikel


Respondenten.nl voor derde keer FD Gazelle!

Respondenten.nl voor derde keer FD Gazelle!

Respondenten.nl is dit jaar wederom FD Gazelle. De FD Gazellen Awards worden elk jaar uitgereikt door het Financieele Dagblad aan de snelst groeiende ondernemingen van Nederland. Om in aanmerking te komen moet je aan een aantal criteria voldoen.

Lees dit artikel


Tony’s Chocolonely meest purpose driven merk in BrandZ top 30

Tony’s Chocolonely meest purpose driven merk in BrandZ top 30

Met zeven merken en een groei van 53% in totale merkwaarde (naar $6,39 miljard) is retail niet alleen de snelst groeiende branche in de BrandZ Top 30, maar ook het best vertegenwoordigd in de ranglijst. Dat blijkt uit de tweede editie van het BrandZ™ onderzoek dat WPP en Kantar uitvoerden naar de waardevolste merken van Nederland.

Lees dit artikel


Motivaction heeft nieuwe Raad van Advies

Motivaction heeft nieuwe Raad van Advies

Motivaction heeft de Raad voor Advies uitgebreid met drie nieuwe leden: Prof. Dr. Ruud Frambach, hoogleraar Marketing aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, Prof.dr.ir. Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing & Retailing aan Nyenrode Business Universiteit en Joris van Heukelom, voorheen onder meer vice President Content & Marketing bij MTV Networks en Director Content Consumentenmarkt bij KPN en mede oprichter van MakerStreet.

Lees dit artikel


Wassenbeeld Emma legt gezondheidsrisico’s kantoorwerk bloot

Wassenbeeld Emma legt gezondheidsrisico’s kantoorwerk bloot

In samenwerking met Britse wetenschappers heeft Fellowes het wassenbeeld Emma gecreëerd, dat een afspiegeling is van hoe de kantoormedewerker er over 20 jaar uitziet als we op dezelfde voet door blijven gaan. Team Vier heeft in opdracht van Fellowes 1.016 Nederlandse kantoormedewerkers aan de tand gevoeld over gezondheid op het werk.

Lees dit artikel


New Ipsos fully automated DIY research platform

New Ipsos fully automated DIY research platform

Ipsos has launched a self-service research platform called Ipsos.Digital, offering clients simplified access to global research capabilities and insights. 

Lees dit artikel


The challenge of plastic packaging and waste

The challenge of plastic packaging and waste

Ipsos global survey called 'A Throwaway World' reveals 8 in 10 people believe manufacturers should be obliged to reduce packaging waste. Ipsos latest Global Advisor survey finds 80% of people around the world saying that manufacturers should be obliged to help with the recycling and reuse of the packaging that they produce.

Lees dit artikel


Kirsten Andres wordt de nieuwe voorzitter/directeur NIMA

Kirsten Andres wordt de nieuwe voorzitter/directeur NIMA

Kirsten Andres wordt per 1 februari de nieuwe voorzitter/directeur van NIMA, beroepsvereniging voor professionals voor marketing, communicatie en sales. De NIMA Ledenraad heeft dat maandag 18 november besloten tijdens de ledenraadvergadering.

Lees dit artikel


Hoeveel PE-punten heb jij al?

Hoeveel PE-punten heb jij al?

Registreer je PE-punten in ‘MijnMOA’ en word MOA Qualified Insights Professional! Met het MOA Permanente Educatie (PE) programma behaal je punten voor gevolgde opleidingen, trainingen, workshops en andere vormen van educatie/kennis overdracht. Wanneer deze binnen het vakgebied van Marketing Insights, Onderzoek en Analytics vallen, kun je de PE-punten hiervan laten registreren in jouw persoonlijke PE-overzicht “Mijn MOA”.

Lees dit artikel


Nederlander wacht met smart op Black Friday

Nederlander wacht met smart op Black Friday

Black Friday wordt steeds populairder in Nederland en consumenten overwegen massaal om hun aankopen uit te stellen. Het Amerikaanse kortingsfenomeen, dat dit jaar op 29 november valt, geniet een bekendheid van liefst 80% onder de Nederlandse consumenten.

Lees dit artikel


Hoe mature is jouw data- en insightsmanagement?

Hoe mature is jouw data- en insightsmanagement?

Steeds meer bedrijven houden zich bezig met insights. Data uit vele bronnen worden gecombineerd en in inzichtelijke adviezen aan de board vertaald. De status van het data- en insightsmanagement systeem binnen de organisatie is per bedrijf anders gestructureerd, kent andere accenten en toont zich in verschillende verschijningsvormen. In welke fase van professionalisering zit jouw organisatie en hoe verhoudt zich dat met andere vergelijkbare bedrijven?

Lees dit artikel


Nieuwe gezicht bij Team Vier: Esther de Jong

Nieuwe gezicht bij Team Vier: Esther de Jong

Team Vier verwelkomt Esther de jong als nieuwe collega in de functie van Senior Research Consultant. Esther brengt veel marktonderzoekservaring mee die ze zowel aan bureau- als klantzijde heeft opgedaan in de afgelopen 20 jaar en zal bij Team Vier diverse onderzoekstrajecten gaan begeleiden en uitvoeren.

Lees dit artikel


Wat is de toekomst van de kleine detailhandel in de binnensteden?

Wat is de toekomst van de kleine detailhandel in de binnensteden?

Deze studie van Panteia geeft een overzicht van de belangrijkste trends, uitdagingen en kansen voor de kleine detailhandel in stadcentra, met inbegrip van kleine centra in landelijke gebieden. 

Lees dit artikel


Haystack International wordt Haystack Consulting

Haystack International wordt Haystack Consulting

Haystack International heeft haar bedrijfsnaam gewijzigd naar Haystack Consulting. Het bedrijf gebruikt de naam "Haystack International" al meer dan 6 jaar. Volgens het bedrijf zijn de verwachtingen van klanten verschoven van pure oplevering van data naar op waarde gabaseerde consulting om bedrijfsdoelstellingen te behalen.

Lees dit artikel


Onderzoek naar switchgedrag in zorgverzekeraars

Onderzoek naar switchgedrag in zorgverzekeraars

Twaalf procent van de Nederlanders wil van zorgverzekeraar switchen door lagere collectiviteitskorting. Dat blijkt uit jaarlijks onderzoek van MeMo2 naar het switchgedrag in zorgverzekeraars.

Lees dit artikel


Amsterdam is ongekroonde fiets-hoofdstad van de wereld

Amsterdam is ongekroonde fiets-hoofdstad van de wereld

Berlijn en de Nieuw-Zeelandse stad Auckland lopen wereldwijd het meest voorop als het gaat om stedelijke mobiliteit. En Amsterdam is de ongekroonde fiets-hoofdstad van de wereld. Dat blijkt uit Kantars studie Mobility Futures.

Lees dit artikel


Nederlanders gaan steeds vaker op zoek naar korting

Nederlanders gaan steeds vaker op zoek naar korting

Marktonderzoeksbureau Etil en Reclamefolder.nl presenteren de Nationale Kortingsmonitor 2019. Daaruit blijkt dat het de Nederlander kortingsbewuster is dan ooit tevoren. En dit in een tijd waarin de economie stijgt.

Lees dit artikel


Nederlanders zijn minder social media gaan gebruiken

Nederlanders zijn minder social media gaan gebruiken

Nederlanders zijn het afgelopen jaar minder social media gaan gebruiken. Het gemiddelde gebruik per dag is in 2019 gedaald tot onder de 80 minuten. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Media Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 3.600 Nederlanders.

Lees dit artikel


Tijd voor nuance in de I&O Research-campagne

Tijd voor nuance in de I&O Research-campagne

Met de I&O-campagne ‘Tijd voor nuance’, die van 6 tot 13 november in abri’s in Den Haag te zien is, probeert I&O Research deze boodschap op een ludieke manier aan de Haagse opdrachtgevers over te brengen.

Lees dit artikel


MIE 2020: It’s all about Insights, It’s all about you

MIE 2020: It’s all about Insights, It’s all about you

Op 5 en 6 februari 2020 wordt de 18e editie van hét grootste Marketing Insights Event (MIE) gehouden in de Jaarbeurs en de grootste bioscoop van Nederland, Kinepolis. Bestel je ticket voor 1 december en betaal slechts €99,50! Zorg dat je erbij bent en bestel nu je Early Bird-ticket!

Lees dit artikel


Veranderingen in sociale interactie, werk, klimaat en gezondheidszorg dankzij gigabit-snelheden

Veranderingen in sociale interactie, werk, klimaat en gezondheidszorg dankzij gigabit-snelheden

Wijdverspreide toegang tot internetsnelheden van tenminste 1 Gigabit per seconde zal leiden tot veranderingen in de manier waarop mensen in heel Europa communiceren, socialiseren, werken en gezond blijven. Dat blijkt uit het rapport, dat consultancybureau Oxera in opdracht van Liberty Global werd gemaakt.

Lees dit artikel


Nederland loopt nog niet warm voor Singles Day

Nederland loopt nog niet warm voor Singles Day

11 November is het weer Singles Day. De van oorsprong Chinese traditie verspreidt zich de laatste jaren als een olievlek en ook in Nederland vieren steeds meer winkels het vrijgezelle bestaan met grote kortingen en leuke aanbiedingen.

Lees dit artikel


Hét nieuwste naslagwerk Modellen voor Marketing-Insights 

Hét nieuwste naslagwerk Modellen voor Marketing-Insights 

Modellen voor Marketing-Insights is het eerste overzicht van de belangrijkste modellen voor consumentengedrag, marktonderzoek en digital analytics in Nederland.

Lees dit artikel


MetrixLab gebruikt AI in 24-uurs advertentie copy pre-testing tool

MetrixLab gebruikt AI in 24-uurs advertentie copy pre-testing tool

MetrixLab heeft een nieuwe tool ontwikkeld die klanten in staat stelt advertenties binnen 24 uur te pre-testen. ACT Instant gebruikt "machine' en 'deep learning" elementen van artificial intelligence (AI) om de prestatie van de advertentie te voorspellen zonder gebruik te maken van surveys of respondenten. 

Lees dit artikel


De jonge gemeenteambtenaar stuit op bureaucratie

De jonge gemeenteambtenaar stuit op bureaucratie

Bureaucratie frustreert de jonge ambtenaar en mist doorgroeimogelijkheden. Desondanks zeggen acht op de tien jonge ambtenaren tevreden te zijn met hun werk. Dat blijkt uit de publicatie Jong@Gemeenten.

Lees dit artikel


Wepublic en Motivaction lanceren samen het ReputatiePanel

Wepublic en Motivaction lanceren samen het ReputatiePanel

Motivaction en Wepublic starten in november met het ReputatiePanel, waarin zij inzichten van professionals verzamelen. In het ReputatiePanel zitten experts uit het reputatie- en communicatievak die viermaal per jaar vragen op het gebied van reputatie voorgelegd krijgen. De inzichten worden vervolgens weer met deze experts gedeeld.

Lees dit artikel


Validators introduceert STORE voor online creatie testen

Validators introduceert STORE voor online creatie testen

Validators introduceert een groot online platform voor creatietesting in Europa. In de afgelopen tien jaar heeft Validators een dertigtal (neuro)tools ontwikkeld die de effectiviteit van creaties voor alle mediumtypes meet. Al deze varianten (>200) zijn naar een toegankelijk online platform gebracht: de STORE.

Lees dit artikel


Totta data lab gaat algoritmediscussie opnieuw aanwakkeren

Totta data lab gaat algoritmediscussie opnieuw aanwakkeren

Totta data lab ontwikkelde onlangs het algoritme CENSO©. Dit algoritme detecteert en censureert gegevens in documenten, bijvoorbeeld persoonsgegevens en handtekeningen. Het afgelopen jaar was er veel aandacht voor de ontwikkeling en het gebruik van algoritmes, zowel in politiek Den Haag als in de maatschappij.

Lees dit artikel


Inge Sjobbema naar MWM2 kwalitatief

Inge Sjobbema naar MWM2 kwalitatief

Inge Sjobbema is per 1 oktober in dienst getreden als senior research consultant kwalitatief bij MWM2. Met Inge Sjobbema heeft MWM2 een zeer ervaren consultant aangetrokken voor haar sterk groeiende kwalitatieve team.

Lees dit artikel


Jongeren hebben minder last van wintertijd

Jongeren hebben minder last van wintertijd

Een op de drie Nederlanders heeft last van de wintertijd. Dat blijkt uit onderzoek van MWM2. Vooral 55-plussers ervaren het uur tijdsverschil als zeer hinderlijk.

Lees dit artikel


Kostenontwikkelingen in het wegvervoer

Kostenontwikkelingen in het wegvervoer

De gerealiseerde kostenontwikkeling van 2019 ten opzichte van 2018 in het binnenlands wegvervoer varieert tussen de 4,0% en 5,6%. In het grensoverschrijdend wegvervoer ligt de kostenstijging tussen de 3,7% en 4,4%. De verwachte kostenontwikkeling voor 2020 ten opzichte van 2019 ligt tussen de 0,7% en 1,9%.

Lees dit artikel


Bijna kwart Nederlanders gaat of ging naar een coach

Bijna kwart Nederlanders gaat of ging naar een coach

Bij één op de vijf Nederlanders speelt een vraag of probleem waar ze professionele hulp bij zouden willen krijgen, blijkt uit onderzoek van Psychologie Magazine, uitgevoerd door Team Vier. Coaching is hier een mogelijke oplossing voor.

Lees dit artikel

Meer MOA


Kennispartners van Clou

MOA is een

CRKBO Instelling CMYK

Contact

MOA, Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek & Analytics

Kingsfordweg 151, 1043 GR, Amsterdam
+31 20 5810710
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.