Nieuws van de MOA en uit de branche

Succesvol implementeren van onderzoeksinzichten

Succesvol implementeren van onderzoeksinzichten

Op 7 november organiseert de MOA de MOAcademy "Succesvol implementeren van onderzoeksinzichten" met Tom de Ruyck als workshopleider. Deze marketing insights workshop is bestemd voor senior onderzoekers aan de bureaukant én bedrijfsonderzoekers die meer impact willen maken met hun resultaten/inzichten.

Lees dit artikel


Neuromarketing als onderzoekdiscipline

Neuromarketing als onderzoekdiscipline

Op 28 oktober organiseert de MOA de MOAcademy "Neuromarketing als onderzoekdiscipline" met Walter Limpens en Andries van der Leij als workshopleiders. Deze workshop is bestemd voor bedrijfsonderzoekers en Consumer Intelligence Managers die onderzoek inkopen of de resultaten ervan bestuderen. 

Lees dit artikel


Strategische samenwerking Respondenten.nl en Boomerang Media

Strategische samenwerking Respondenten.nl en Boomerang Media

Respondenten.nl sluit een exclusieve samenwerking met Boomerang Media van de welbekende freecards. De samenwerking bestaat uit het werven van nieuwe pannelleden voor Respondenten.nl en onderzoek op maat voor Boomerang Media.

Lees dit artikel


Niet in alle 16- en 17-jarigen schuilt een Greta Thunberg

Niet in alle 16- en 17-jarigen schuilt een Greta Thunberg

Scholieren van 16 en 17 jaar zijn wel bereid zijn om voor een beter milieu minder single-use producten te gebruiken, maar niet bereid te minderen met het eten van vlees, zo blijkt uit onderzoek van Team Vier in samenwerking met scholieren van het Christelijk Lyceum Zandvliet.

Lees dit artikel


Meer geld naar digital advertising in 2020

Meer geld naar digital advertising in 2020

Een groot deel van de marketeers wereldwijd (46%) geeft aan nog niet de juiste balans en synergie te hebben gevonden in de inzet van online en offline media. Zo worstelt driekwart (76%) nog steeds met het meten van cross-channel inspanningen.

Lees dit artikel


Wat is de houding van Millennials en Gen Z’ers in het debat omtrent de stikstofcrisis

Wat is de houding van Millennials en Gen Z’ers in het debat omtrent de stikstofcrisis

MediaTest heeft een onderzoek uitgevoerd naar de houding van jongeren in het debat omtrent de stikstofcrisis. In totaal hebben ruim 350 jongeren van 16 tot 39 jaar hun mening gegeven over de diverse betrokken partijen bij de stikstofcrisis en de mogelijke oplossingen hiervoor.

Lees dit artikel


Out-of-Home zet Category Entry Points (CEPs) in beweging

Out-of-Home zet Category Entry Points (CEPs) in beweging

Sky Radio wil groeien in de categorie 'radio luisteren op werk' en daarmee 'the listening at work station' zijn. Afgelopen zomer hebben Validators, Sky Radio (Talpa) & Exterion Media onderzoek uitgevoerd, om te achterhalen of je binnen een categorie kunt bewegen door middel van Out-of-Home.

Lees dit artikel


Consument kritisch over duurzaamheid bij bedrijven

Consument kritisch over duurzaamheid bij bedrijven

De Nederlandse consument is kritisch over de duurzame inspanningen van bedrijven. Driekwart van de consumenten vindt dat bedrijven positief moeten bijdragen aan de maatschappij, het milieu en het welzijn van mensen. Slechts 29% vindt echter dat bedrijven dit ook echt doen.

Lees dit artikel


SMART op het Digital Analytic Congres, wat waren de key learnings?

SMART op het Digital Analytic Congres, wat waren de key learnings?

Het SMART bestuur was dit jaar aanwezig bij alweer de vierde editie van het Digital Analytics Congres. Een bijzondere editie met alleen maar vrouwelijke sprekers met expertises op het gebied van analytics, data science, CRO, personaliseren en vele andere (digitale) vaardigheden. 

Lees dit artikel


Vooraf aangevinkte cookiemeldingen gelden niet als toestemming

Vooraf aangevinkte cookiemeldingen gelden niet als toestemming

Voor het plaatsen van cookies is de actieve toestemming van de internetgebruikers vereist. Een standaard aangevinkt selectievakje is dus onvoldoende. Het Europese Hof van Justitie deed 1 oktober jl. uitspraak in de zaak van het Duitse bedrijf Planet49.

Lees dit artikel


Digital Analytics Congres #4: Van alle markten thuis

Digital Analytics Congres #4: Van alle markten thuis

Op dinsdag 8 oktober vond het vierde Digital Analytics Congres plaats. In Supernova (Jaarbeurs) in Utrecht kwamen bijna 200 specialisten bij elkaar om naar o.a. Krista Seiden, Prolet Miteva en Felienne Hermans te luisteren en hun kennis over digital analytics een boost te geven. Deze editie stond in het teken van (f)empowerment, dankzij een uniek, female-only podium.

Lees dit artikel


Consumer insights generation

Consumer insights generation

Op 21 oktober organiseert de MOA de MOAcademy "Consumer Insights Generation" met Sjoerd Koornstra als workshopleider. Deze workshop is bestemd voor professionals die te maken hebben met het vertalen van onderzoeksresultaten naar marketing aanbevelingen.

Lees dit artikel


Expertise center (8): data-literacy skills gevraagd!

Expertise center (8): data-literacy skills gevraagd!

De MOA werkt aan het Expertise Center, een kennis- en adviesinstituut dat opdrachtgevers bijstaat in het veranderende onderzoekslandschap. Els Molenaar is er voor de MOA volop mee bezig en ze schrijft erover in ClouToday. Deze keer over data-literacy.

Lees dit artikel


De bezorgde burger bestaat niet

De bezorgde burger bestaat niet

Kiezers van Forum voor Democratie, de PVV en de SP zijn pessimistischer dan kiezers van andere partijen – zowel over hun eigen toekomst als over de toekomst van Nederland. Maar de aanhangers van die drie populistische partijen maken zich zorgen om verschillende dingen. Dat blijkt uit onderzoek van Ipsos.

Lees dit artikel


Supermarktketens laten kansen liggen

Supermarktketens laten kansen liggen

Grootgrutters laten kansen liggen bij Nieuwe Nederlanders, zo blijkt uit onderzoek van Motivaction. Bijna een kwart van de Turkse en Marokkaanse Nederlanders doet de meeste boodschappen in een etnische winkel.

Lees dit artikel


Toename VPN-gebruik sinds invoering sleepwet

Toename VPN-gebruik sinds invoering sleepwet

Steeds meer consumenten lijken zich bewust van hun online privacy en de risico’s die ze daarbij lopen. Ze maken tijdens het internetten namelijk steeds vaker gebruik van een VPN-verbinding, een Virtual Private Network. Dit en meer blijkt uit onderzoek van VPNGids.nl.

Lees dit artikel


Uitreiking Effie Awards in het Concertgebouw in Amsterdam

Uitreiking Effie Awards in het Concertgebouw in Amsterdam

Tijdens de Effie Awards op 5 november as. zal pianiste Iris Hond spelen en de presentatie zal in handen zijn van televisiepresentator, acteur en vakgenoot Winston Gerschtanowitz.

Lees dit artikel


ST&T Research gaat verder als Unravel Research

ST&T Research gaat verder als Unravel Research

De opening van een kantoor in New York vormde voor ST&T Research aanleiding hun neuromarketing-onderzoeksdiensten voort te zetten onder de naam Unravel. Los van de naamswijziging van ST&T Research naar Unravel, verandert er niets aan de diensten en werkwijze.

Lees dit artikel


Van gat in de markt naar gat in de maatschappij

Van gat in de markt naar gat in de maatschappij

Lore Elzinga, School of Insights, doet in haar blog verslag van de MarketingTroonrede. Belangrijkste conclusie: Zo’n driekwart van de Nederlandse klanten verwacht van bedrijven dat zij zich actief inzetten voor sociale en ecologische vraagstukken.

Lees dit artikel


De invloed van generatie Z op bedrijfsleven en onderwijs

De invloed van generatie Z op bedrijfsleven en onderwijs

Markteffect gaat samen met Aart Bontekoning een onderzoek uitvoeren naar de eigenschappen van de bewuste generatie Z (2000-2015), de uitdagingen die generatie Z oplevert voor de thuissituatie, het onderwijs en het werkveld en de oplossingen hiervoor.

Lees dit artikel


Social listening: een methode waarmee je klantbehoefte analyseert

Social listening: een methode waarmee je klantbehoefte analyseert

Digital Power heeft social listening o.a. in de praktijk gebracht bij hun non-profit klant RNW Media. Marieke Schulte laat tijdens het Digital Analytics Congres op 8 oktober, zien hoe ze dit aangepakt hebben en wat voor bruikbare inzichten eruit zijn gekomen. Bezoek haar sessie en vele andere sessies en keynotes tijdens deze vierde editie. Er zijn nog maar een paar tickets vrij dus wees er snel bij en bestel ze op: www.digitalanalyticscongres.nl.

Lees dit artikel


CMNTY ontwikkelt nieuw community platform

CMNTY ontwikkelt nieuw community platform

Het tech bedrijf CMNTY Corporation heeft een nieuwe versie van de community software ontwikkeld. CMNTY Platform 6 is het resultaat van 12 jaar onderzoek en ontwikkeling in de insights community wereld.

Lees dit artikel


Bill Marshall, Unilever, over insight en foresight

Bill Marshall, Unilever, over insight en foresight

Merken die vroegtijdig inspelen op culturele veranderingen hebben een flinke streep voor op de concurrentie. Desondanks onderschatten we de kracht van cultural foresight, vindt Bill Marshall, Unilever’s  Global Head of Human and Cultural Futures. ‘Foresight is allereerst  een manier van denken, geen methode of proces.’

Lees dit artikel


In gesprek met de virtuele assistent

In gesprek met de virtuele assistent

De overgang naar een digitale communicatieomgeving heeft de manier waarop consumenten en merken met elkaar communiceren drastisch veranderd. Gecombineerd met voortdurende ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie en verwante technologieën, is deze nieuwe (digitale) communicatieomgeving vruchtbare grond voor de opkomst van geautomatiseerde communicatie tussen merken en consumenten via conversational agents.

Lees dit artikel


Emotionele impact van DOOH onderzocht met biometrische onderzoekstechniek

Emotionele impact van DOOH onderzocht met biometrische onderzoekstechniek

Uit onderzoek van Ngage Media, Kinetic en Validators blijkt dat grote digitale schermen nog beter in staat zijn de aandacht vast te houden, waardoor er een hogere kans is op een emotionele respons – die bovendien ook nog intensiever is. Dat resulteert vervolgens in een hogere merkherkenning.

Lees dit artikel


Politieke barometer: Algemene Beschouwingen hebben weinig effect

Politieke barometer: Algemene Beschouwingen hebben weinig effect

In de laatste Politieke Barometer van Ipsos is er vooral stabiliteit te zien. Alleen bij de PVV (+ 2 zetels), D66 (+ 2 zetels) en bij de Partij voor de Dieren (-2 zetels) zijn noemenswaardige verschuivingen ten opzichte van de vorige peiling op te merken.

Lees dit artikel


Draagvlakmonitor: krijgsmacht krijgt een ruime voldoende

Draagvlakmonitor: krijgsmacht krijgt een ruime voldoende

De Nederlandse bevolking geeft Defensie in het 1e halfjaar van 2019 het rapportcijfer 7,1. Dit blijkt uit de gepubliceerde halfjaarlijkse Draagvlakmonitor van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Defensie.

Lees dit artikel


AnalitiQs en No Ties bundelen krachten

AnalitiQs en No Ties bundelen krachten

Data & analytics dienstverlener AnalitiQs heeft onderzoeksbureau No Ties, onder andere bekend van de panels Invotes en Peil.nl, overgenomen. Beide partijen werken al geruime tijd samen en blijven onder hun eigen naam opereren. Hun dienstverlening op het gebied van HR-analytics en Marketing & Customer Intelligence zal hierdoor worden uitgebreid.

Lees dit artikel


Astrid Valks is gestart als Accountmanager

Astrid Valks is gestart als Accountmanager

Astrid Valks is gestart als Accountmanager voor PanelWizard en Factsnapp. Naast het uitlopen van triathlons en desertraces gaat zij nu onder andere de uitdaging aan om Factsnapp nog beter op de kaart te krijgen.

Lees dit artikel


Nederlanders op zoek naar balans in smartphone gebruik

Nederlanders op zoek naar balans in smartphone gebruik

Recent onderzoek van Ruigrok NetPanel laat zien dat veel Nederlanders worstelen met hun smartphonegebruik. Enerzijds is de smartphone heel nuttig en voor velen zelfs onmisbaar. Anderzijds zorgt de smartphone ook voor irritaties en frustratie. Veel Nederlanders zoeken manieren om hier mee om te gaan.

Lees dit artikel


Analytics als product: Geen organisatie meer zonder datafundament

Analytics als product: Geen organisatie meer zonder datafundament

Vanuit haar achtergrond als softwareontwikkelaar voor Autodesk kweekte Prolet Miteva een ware passie voor data. In Utrecht op het Digital Analytics Congres van 8 oktober vertelt ze waarom organisaties heel anders over analytics moeten gaan denken.

Lees dit artikel


Fempowerment volgens Laure van Ravensberg: Women in Analytics delen kennis

Fempowerment volgens Laure van Ravensberg: Women in Analytics delen kennis

Vrouwen en nog eens vrouwen. Op het podium van het Digital Analytics Congres op 8 oktober staan uitsluitend vrouwelijke sprekers. Dat is o.a. te danken aan Women in Analytics, de vanuit Amerika overgewaaide vrouwencommunity waarmee de congresorganisatie samenwerking zocht.

Lees dit artikel


Hogere respons bij inkorten en vereenvoudigen vragenlijst: pilot in drie GGD-regio's

Hogere respons bij inkorten en vereenvoudigen vragenlijst: pilot in drie GGD-regio's

Drie GGD’s en I&O Research onderzochten het effect van een verkorte en vereenvoudigde vragenlijst op de hoogte en samenstelling van de respons. Doel: handvatten bieden voor de aanpak van de Gezondheidsmonitor die GGD’s in Nederland in 2020 gaan uitvoeren onder volwassenen en ouderen.

Lees dit artikel


Visueel design voor online mixed-device surveys

Visueel design voor online mixed-device surveys

De rise of the mobile device leidt tot aanpassing van de lay-out van online vragenlijsten. Het gebruik van touchscreen op mobile devices is niet zo’n probleem, maar wél de schermgrootte. Iedereen is (hopelijk) overgestapt op responsive design, zodat vragenlijsten optimaal worden aangepast aan het device.

Lees dit artikel


Duurzaamheid is bij alle partijen wel geland: boosting voor een betere wereld

Duurzaamheid is bij alle partijen wel geland: boosting voor een betere wereld

Reint Jan Renes is een aanstekelijk verteller. Hij is verbonden aan de  Hogeschool van Amsterdam (HVA), waaraan hij sinds mei 2019 als lector ‘Psychologie voor een Duurzame Stad’ is verbonden. Focus van zijn onderzoek ligt op de bereidheid van gedragsverandering van mensen om zo bij te dragen aan een duurzamer Nederland.

Lees dit artikel


Nederlandse vrouwen zijn ondervertegenwoordigd in hoger management

Nederlandse vrouwen zijn ondervertegenwoordigd in hoger management

Dat blijkt ook uit Kantar Inclusion Index. Nederland scoort met 60% relatief goed als het gaat om ‘inclusion & diversity’ op de werkvloer. Canada voert de Kantar Inclusion Index aan, op de voet gevolgd door de VS.

Lees dit artikel


Online consumentenbestedingen in Nederland gestegen

Online consumentenbestedingen in Nederland gestegen

Nederlandse consumenten gaven in de eerste zes maanden van 2019 online € 12,5 miljard uit aan producten en diensten, wat leidt tot een groei van 9% ten opzichte van het eerste half jaar van 2018. Naar verwachting komen de totale online consumentenbestedingen voor heel 2019 uit op € 25,9 miljard.

Lees dit artikel


Jongerenonderzoek onder GenZ en Millennials

Jongerenonderzoek onder GenZ en Millennials

Social media verliest aan populariteit onder jongeren, samenhangend is het bewustzijn omtrent hun privacy wel gestegen en blijkt het print magazine bestand tegen de digitalisering. Dit blijkt onder andere uit de nieuwste editie van het Jongerenonderzoek onder GenZ en Millennials. Het onderzoek werd uitgevoerd door  MediaTest en Wayne Parker Kent.

Lees dit artikel


YEP’s sorteren beperkt voor op hun oude dag

YEP’s sorteren beperkt voor op hun oude dag

Young Elderly Persons, mensen van 55 tot 75 jaar, in of vlak voor die derde levensfase, voelen zich over het algemeen behoorlijk tevreden met hun leven. Ze zijn doorgaans (nog) gezond, actief en leiden een sociaal leven.

Lees dit artikel


Totta Research en Totta data lab overgenomen door Blue Field Agency

Totta Research en Totta data lab overgenomen door Blue Field Agency

Marketingbureau Blue Field Agency heeft bekendgemaakt dat Immense, Link Design, Totta Research en Totta data lab voortaan opereren onder de vlag van Bluefield. Dit najaar zullen de bedrijven verhuizen naar één gezamenlijk pand in Amsterdam.

Lees dit artikel


De klant staat centraal in 5 jaar agile werken bij Newcom

De klant staat centraal in 5 jaar agile werken bij Newcom

In 2001 werd het Agile Manifesto gepubliceerd, de grondslag voor een manier van werken waarbij men ‘wendbaar’ is in een wereld die ook in beweging is. Al snel werd deze manier van werken omarmd door de wereld van softwaredevelopment en later ook door andere organisaties: van start-ups tot multinationals, van uitermate winstgevende bedrijven tot non-profit instellingen.

Lees dit artikel


Annemarie Klaassen, VodafoneZiggo: Optimaliseer je optimalisatieprogramma!

Annemarie Klaassen, VodafoneZiggo: Optimaliseer je optimalisatieprogramma!

Annemarie Klaassen is sinds dit voorjaar CRO-analist VodafoneZiggo. De MOA riep haar uit tot webanalist van het jaar. ‘Je moet alle stakeholders in het bedrijf meekrijgen in wat jij wilt testen.’  Ze spreekt op het Digital Analytics Congres van 8 oktober in Utrecht.

Lees dit artikel


Krista Seiden, Quantcast over digital analytics trends, a changing industry and what's next

Krista Seiden, Quantcast over digital analytics trends, a changing industry and what's next

Quantcast helpt merken groeien in het AI-tijdperk. Toch heerst er over die term nogal wat verwarring, vindt Krista Seiden, verantwoordelijk voor productmarketing en groei bij het jonge Amerikaanse techbedrijf, en keynote spreker op het Digital Analytics Congres in Utrecht op 8 oktober a.s.

Lees dit artikel


Minder spullen weggooien en meer repareren

Minder spullen weggooien en meer repareren

Voor het merendeel van de Nederlanders is de keuze tussen vervanging en reparatie van een kapot product een geldkwestie. 6 op de 10 mensen laat de keuze afhangen van de prijs van de reparatie.

Lees dit artikel


MetrixLab benoemt Gayatri Srikant als Managing Director in Singapore

MetrixLab benoemt Gayatri Srikant als Managing Director in Singapore

MetrixLab heeft Gayatri Srikant benoemd tot Managing Director voor Singapore. Ze vervangt Rob Valsler die op zijn beurt is benoemd tot Regional Managing Director voor AMEA regio.

Lees dit artikel


Nederlanders lopen nog niet warm voor duurzame levering

Nederlanders lopen nog niet warm voor duurzame levering

Slechts negentien procent van de Nederlanders is bereid om extra te betalen voor een duurzame* levering van een online bestelling. Dat blijkt uit een onderzoek van Multiscope in opdracht van Trusted Shops onder ruim 1.000 Nederlanders.

Lees dit artikel


MediaTest breidt uit!

MediaTest breidt uit!

Bart Nietveld (25) en Eline de Jong (24) zijn per september beide gestart als Research Consultant in het team van MediaTest.

Lees dit artikel


Gerben Huijgen nieuwe algemeen directeur I&O Research

Gerben Huijgen nieuwe algemeen directeur I&O Research

Met ingang van 1 oktober 2019 is Gerben Huijgen algemeen directeur van I&O Research. Hij volgt daarmee Inge Reijmer op. Gerben maakt sinds 2015 – samen met Inge – deel uit van de directie.

Lees dit artikel


Omzet in marktonderzoek branche wereldwijd gestegen

Omzet in marktonderzoek branche wereldwijd gestegen

Volgens het jaarlijkse Esomar Global Market Research rapport is de omzet van de wereldwijde insights branche, inclusief tradioneel als nieuwe sectoren, gestegen van US$ 76bn in 2017 naar US$ 80bn in 2018. Nieuwe disciplines zoals data analytics zorgen voor de meeste groei.

Lees dit artikel


Helft van Nederland is (zeer) bezorgd over online privacy

Helft van Nederland is (zeer) bezorgd over online privacy

Wachtwoorden van Facebookgebruikers die gelekt zijn en smartphones die meeluisteren… Schandalen rondom online privacy komen met regelmatig in het nieuws. 52% van de Nederlanders is (zeer) bezorgd over de online veiligheid van persoonlijke gegevens, blijkt uit het jaarlijkse What’s Happening Online onderzoek van Ruigrok NetPanel. 

Lees dit artikel

Meer MOA


Kennispartners van Clou

MOA is een

CRKBO Instelling CMYK

Contact

MOA, Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek & Analytics

Kingsfordweg 151, 1043 GR, Amsterdam
+31 20 5810710
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.