Nieuws van de MOA en uit de branche

MeMo² in de IAB Europe-spotlights met zes nominaties

MeMo² in de IAB Europe-spotlights met zes nominaties

De IAB Europe Research Awards maakte deze week bekend dat de Nederlandse specialist in crossmedia-meting en (merk)effectattributie MeMo² voor zes van de acht categorieën is genomineerd.

Lees dit artikel


Nederlanders zijn gehecht aan fysieke winkels, maar kopen ze er straks nog?

Nederlanders zijn gehecht aan fysieke winkels, maar kopen ze er straks nog?

Een groot deel van de consumenten die een leegloop uit de winkelstraten zouden betreuren zal daar zelf debet aan zijn. Bovendien zou de coronacrisis wel eens kunnen werken als katalysator in de omslag van fysieke naar online aankopen. Dit blijkt uit onderzoek dat I&O Research in samenwerking met INretail (brancheorganisatie retailers in non-food) uitvoerde.

Lees dit artikel


More people want to return to work

More people want to return to work

According to the latest Ipsos survey  the majority in 9 out of 16 countries feels comfortable with returning to workplace but only two countries feel comfortable with kids back at school. More people say they are comfortable going back to their place of work in the coming weeks, but they don’t feel the same about allowing their children to return to school amid the coronavirus pandemic, according to the latest Ipsos survey.

Lees dit artikel


De insights sector maakt zich op voor omzetverlies

De insights sector maakt zich op voor omzetverlies

Volgens ESOMAR staat de insights sector een verlies in omzet te wachten van 18,7 miljard USD als gevolg van de Covid-19 pandemie. ESOMAR baseert zijn gegevens op een onderzoek onder 2.889 professionals uit 127 landen.

Lees dit artikel


MOAwards - Save the date!

MOAwards - Save the date!

Op vrijdag 25 september worden de winnaars van de MOAwards 2020 bekendgemaakt! Waar en op welke manier de uitreiking plaats zal vinden hoor je binnenkort.

Lees dit artikel


Introductie-sessie Sensorisch Onderzoek

Introductie-sessie Sensorisch Onderzoek

Op 3 juni organiseert de MOA een introductie-sessie Sensorisch Onderzoek. Samen met docenten & experts van de Inholland Academy en experts uit de voedingsmiddelenindustrie heeft de MOA een gevarieerd cursusaanbod Sensorisch Onderzoek ontwikkeld.

Lees dit artikel


Hoe we ontspannen tijdens de lockdown?

Hoe we ontspannen tijdens de lockdown?

‘Hoe is het met Nederland?’ is een gezamenlijk initiatief van Branddoctors en Respondenten.nl. Met dit initiatief brengen ze de veranderende behoeftes en gedragingen van de Nederlandse consument tijdens de coronacrisis in kaart. Met als doel om inzicht te geven in het leven van de ‘quarantaine consument’ op korte termijn, en een basis te leggen voor waarde creatie op de midden-lange termijn. Deze week 'Hoe we ontspannen tijdens de lockdown?'

Lees dit artikel


MKB krijgt vertrouwen terug, onzekerheid blijft

MKB krijgt vertrouwen terug, onzekerheid blijft

Onder ondernemers groeit het vertrouwen in eigen kunnen tijdens de huidige crisis. Het geloof van ondernemers dat zij goed uit deze crisis komen is toegenomen ten opzichte van de vorige meting medio april. Ook stijgt het aandeel ondernemers dat nieuwe kansen ziet. Dit blijkt uit de meest recente meting van de MKB coronamonitor van Motivaction en MKB Servicedesk.

Lees dit artikel


Generatie Z in corona-tijd 'Het is saai!'

Generatie Z in corona-tijd 'Het is saai!'

In de laatste Clou besteedden we veel aandacht aan Generatie Z, een onderwerp dat leeft. En dat geldt des te meer voor de huidige lockdown-tijd waarin jongeren met nog meer nieuwsgierigheid (en onzekerheid) naar de toekomst kijken. Reden voor Catelijne Rutten en Pamela Potters van Nwsgrg en Pam Onderzoek om - via de online-tool Whereby - een kwalitatief onderzoek onder jongeren uit te voeren. Nog voor premier Rutte ze gisteravond opriep om hun mening te geven!

Lees dit artikel


Steeds meer klanten over de online-drempel: Drie bureaus in tijden van corona

Steeds meer klanten over de online-drempel: Drie bureaus in tijden van corona

De coronacrisis gaat de zomer bepalen, maar wel met een andere ondertoon dan we nog maar een paar weken geleden dachten. We mogen meer en we willen ook meer. Maar de afgelopen periode heeft er nogal ingehakt en wat de toekomst brengt… wie zal het zeggen? We vroegen het weer aan een aantal bureaudirecteuren. Deze keer Stephanie Groot en Augusta Zweekhorst van Bureau Fris, Jan Güse van Axon Healthcare en Marit Klooster van Ruigrok Netpanel.

Lees dit artikel


Critically assessing AI tools and cultural data in digital humanities

Critically assessing AI tools and cultural data in digital humanities

An increasing number of our rich cultural heritage are available in digital formats. Humanities scholars have therefore added AI and other computational techniques to their research methods. In her PhD thesis, Myriam Traub explores sources of bias in data and tools used by humanities scholars.

Lees dit artikel


Werkenden zijn bang om door corona hun baan te verliezen

Werkenden zijn bang om door corona hun baan te verliezen

Maar liefst 21 procent van de werkende Nederlanders vreest door het coronavirus zijn baan te verliezen. Dit blijkt uit onderzoek van WieZetJijOpEen.nu, een initiatief van Viisi Hypotheken, uitgevoerd door PanelInzicht onder 1.505 werkende Nederlanders. Van alle ondervraagden vindt 22 procent dat hun werkgever onduidelijk communiceert over de gevolgen van het coronavirus op de toekomst van hun organisatie.

Lees dit artikel


Nederlander minder pessimistisch over economie

Nederlander minder pessimistisch over economie

Zo blijkt uit onderzoek van I&O Research. De helft van de Nederlanders denkt dat de economie de komende twaalf maanden zal verslechteren, eind maart was dit nog 90 procent. Tegelijkertijd beoordelen vier op de tien Nederlanders (43 procent) de huidige Nederlandse economische situatie als tamelijk slecht of heel slecht.

Lees dit artikel


Validators ontwikkelt online neurotool EmotionFlow met Facial Coding en AI algoritmes

Validators ontwikkelt online neurotool EmotionFlow met Facial Coding en AI algoritmes

Validators introduceert EmotionFlow, een online neurotool waarmee je visuele content eenvoudig test op emotionele beleving. Toevoeging van Artificial Intelligence aan Facial Coding maakt analyse van gezichtsuitdrukkingen betrouwbaarder en voor meer toepassingen bruikbaar. Respondenten nemen namelijk deel in hun eigen natuurgetrouwe setting: thuis op de bank of onderweg.

Lees dit artikel


Online workshop - Datavisualisatie en storytelling

Online workshop - Datavisualisatie en storytelling

In 2 dagdelen op 29 juni en 1 juli organiseert de MOA de online MOAcademy "Datavisualisatie en storytelling" met Robert van Ossenbruggen als workshopleider. 

Lees dit artikel


BrandZ Retail ranking shines light on most resilient global retail brands

BrandZ Retail ranking shines light on most resilient global retail brands

The total value of the BrandZ Top 75 Global Retail Brands reaches $1.5 trillion as COVID-19 highlights the pivotal role of retail in the global economy. Even with the current coronavirus crisis, the value of the world’s top 75 retail brands has grown 12% to $1.5 trillion in the past year, according to the BrandZTM Top 75 Most Valuable Global Retail Brands Ranking 2020.

Lees dit artikel


Hoe blijven we in beweging tijdens de lockdown?

Hoe blijven we in beweging tijdens de lockdown?

‘Hoe is het met Nederland?’ is een gezamenlijk initiatief van Branddoctors en Respondenten.nl. Met dit initiatief brengen ze de veranderende behoeftes en gedragingen van de Nederlandse consument tijdens de coronacrisis in kaart. Met als doel om inzicht te geven in het leven van de ‘quarantaine consument’ op korte termijn, en een basis te leggen voor waarde creatie op de midden-lange termijn. Deze week 'Hoe blijven we in beweging tijdens de lockdown?'

Lees dit artikel


Merk-in-zicht met machine vision

Merk-in-zicht met machine vision

Wereldwijd uploaden mensen dagelijks meer dan 100 miljoen foto’s naar Instagram. Daarin worden regelmatig, bewust of onbewust, ook merkproducten afgebeeld. Met de toenemende populariteit van visuele sociale media zoals TikTok en Instagram, zorgen mensen dus voor steeds meer visuele merkgerelateerde content. En dat draagt bij aan de merkbeleving. Belangrijk dus om hier zicht en grip op te krijgen.

Lees dit artikel


Face-to-face onderzoek weer mogelijk met MOA-richtlijn voor 1,5 meter marktonderzoek

Face-to-face onderzoek weer mogelijk met MOA-richtlijn voor 1,5 meter marktonderzoek

De versoepeling van de coronamaatregelen per 11 mei betekent dat face-to-face onderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief, weer mogelijk is. Met een pakket voorzorgsmaatregelen, om besmetting te voorkomen, kunnen de onderzoek- en selectiebureaus weer respondenten uitnodigen en bezoeken. De richtlijn geeft handvatten voor het face-to-face onderzoek proces van selectie, ontvangst tot en met uitvoering van het marktonderzoek. Hiermee is face-to-face onderzoek weer goed mogelijk.

Lees dit artikel


‘Namens Nederland’ niet namens de Nederlander

‘Namens Nederland’ niet namens de Nederlander

Op het platform ‘Namens Nederland’ staat een enquête waar elke Nederlander aan kan deelnemen. Je kunt je mening geven over mogelijke scenario’s om de coronacrisis in de hand te houden en naar de uitgang te leiden. Maar hoe zit het met de methode van enquêteren? Er is nogal wat kritiek uit de wetenschap en het vak. Ook bij Peter Mulder, die er een bijdrage over schreef.

Lees dit artikel


Consument ziet zelfrijdende auto niet zitten

Consument ziet zelfrijdende auto niet zitten

Negen op de tien Nederlanders voelt niets voor een volledig zelfrijdende auto (91%). Gebrek aan vertrouwen en de wens om controle te houden zijn de belangrijkste redenen hiervoor. Dit blijkt uit de Smart Car Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 6.000 Nederlanders.

Lees dit artikel


Zelfzorgmiddelen kopen om klachten te verhelpen

Zelfzorgmiddelen kopen om klachten te verhelpen

Mensen die zelfzorgmiddelen kopen, doen dat voornamelijk om acute klachten direct te verhelpen. Dat blijkt uit de Zelfzorgmonitor van Ipsos, die meet hoe Nederlanders ervoor zorgen dat ze gezond worden en blijven met zelfzorgmiddelen.

Lees dit artikel


De basisscholen zijn er klaar voor

De basisscholen zijn er klaar voor

Op nagenoeg alle scholen zijn duidelijke afspraken gemaakt om zo de opening tot een succes te maken. Op meer dan de helft van de scholen wordt gestart met een ‘incompleet team’, maar dat levert geen problemen op, zo blijkt uit onderzoek van DUO onderwijsonderzoek.

Lees dit artikel


Hoe is het met Nederland: hoe verandert ons eetgedrag?

Hoe is het met Nederland: hoe verandert ons eetgedrag?

‘Hoe is het met Nederland?’ is een gezamenlijk initiatief van Branddoctors en Respondenten.nl. Met dit initiatief brengen ze de veranderende behoeftes en gedragingen van de Nederlandse consument tijdens de coronacrisis in kaart.  Deze week 'Hoe verandert ons eetgedrag tijdens de lock down?'

Lees dit artikel


MediaTest helpt Stichting AAP en Naturalis met gratis onderzoek

MediaTest helpt Stichting AAP en Naturalis met gratis onderzoek

MediaTest vierde onlangs haar 21ste verjaardag met de MediaTestDag. Met het hele bedrijf voerde MediaTest binnen 24-uur belangeloos een volledig onderzoek uit.

Lees dit artikel


COVID-19-onderzoek genereert merkinnovaties via ‘creative crowdsourcing’

COVID-19-onderzoek genereert merkinnovaties via ‘creative crowdsourcing’

Vorige maand lanceerde InSites Consulting op het creatieve platform '‘eÿeka’ een creatieve crowdsourcing-wedstrijd om zo het belang van ‘creativiteit’ en de kracht van ‘samenwerking’ aan te tonen tijdens deze wereldwijde gezondheidscrisis.

Lees dit artikel


Heb elkaar lief, zowel kwanti- als kwalitatief

Heb elkaar lief, zowel kwanti- als kwalitatief

Ben jij gespecialiseerd in kwantitatief gebruikersonderzoek? En twijfel je aan de waarde van kwalitatief gebruikersonderzoek? Of juist andersom? Dat is geen vreemde gedachte, aangezien het om twee tegenovergestelde manieren van denken en werken gaat. Daardoor is het soms lastig de waarde van elkaars werk in te zien.

Lees dit artikel


Hoe realiseer je met content meer impact op je merk en conversie?

Hoe realiseer je met content meer impact op je merk en conversie?

Return on Content toont de impact van contentmarketing, niet alleen voor conversie maar ook voor je merkimago en positie in de brand funnel.

 Om goed de impact van de content in de full funnel én de optimalisatiekansen te meten, gebruiken we een combinatie van onderzoeksmethoden en een framework voor contentmarketing.



Lees dit artikel


MeMo2 introduceert FLOW: AI gedreven voorspellingssoftware voor marketing analytics

MeMo2 introduceert FLOW: AI gedreven voorspellingssoftware voor marketing analytics

Recentelijk heeft MeMo2 een nieuwe manier van realtime crossmediaal meten en optimaliseren geïntroduceerd. Nederlandse consumenten delen met de THX app continue crossmedia-exposure, shopping-gedrag en diepgaande inzichten. Consumenten helpen nu merken 24/7 om nog sterkere merken te worden.

Lees dit artikel


Nieuw Motivaction label voor arbeidsmarktonderzoek: Sparkey HR strategy and insights

Nieuw Motivaction label voor arbeidsmarktonderzoek: Sparkey HR strategy and insights

Snelle ontwikkelingen op de arbeidsmarkt vragen om extra HRinzichten. Daarnaast maakt de huidige coronacrisis meer dan ooit duidelijk dat de relatie die een organisatie met haar medewerkers heeft ‘key’ is in het realiseren van strategische doelen. Met het oog hierop acht Motivaction het tijd om de kennis en ervaring die verspreid is over haar onderzoeksteams te bundelen in een krachtig nieuw expertteam.

Lees dit artikel


Een huis bouwen is meer dan bakstenen stapelen - Van cijfers naar marketingadvies

Een huis bouwen is meer dan bakstenen stapelen - Van cijfers naar marketingadvies

Om de zoveel tijd laait dezelfde discussie op over de impact van onderzoek op de business. Die impact is zeer bescheiden en dat kan en moet anders. Insights professionals zouden meer ‘toegevoegde waarde’ moeten leveren, meer een sparringpartner moeten zijn voor beslissers en meer de taal van de business moeten spreken.

Lees dit artikel


Bekendheid slimme speaker stijgt

Bekendheid slimme speaker stijgt

Nederlandse consumenten hebben inmiddels voor 438 miljoen euro aan slimme speakers in huis. Dit is een stijging van 52% ten opzichte van 2018. Dit blijkt uit de vierde editie van de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 6.300 Nederlanders.

Lees dit artikel


Omgangsvormen op de werkvloer blijvend veranderd door coronacrisis

Omgangsvormen op de werkvloer blijvend veranderd door coronacrisis

Meer dan de helft (58%) van het kantoorpersoneel in Nederland (58%) denkt niet dat alles weer wordt zoals het was vóór de coronacrisis. Zo geeft 67 procent aan meer op hygiëne te blijven letten dan voorheen.

Lees dit artikel


Neurensics: corona studie naar verandering van koopgedrag

Neurensics: corona studie naar verandering van koopgedrag

Voor het eerst sinds de uitbraak van de corona-pandemie is er een consumentenonderzoek gehouden naar de onbewuste invloed van de gepercipieerde gezondheidsconsequenties op het koopgedrag door Neurensics.

Lees dit artikel


60% Nederlanders evenveel of meer buiten dan voor COVID-19

60% Nederlanders evenveel of meer buiten dan voor COVID-19

Ondanks de huidige ‘Corona-lockdown’, zijn mensen vaker buiten dan voor de crisis én nemen ze hun omgeving beter in zich op. Het buitenleven speelt zich daarbij dichterbij huis af dan voorheen. Die conclusies trokken Validators en buitenreclamespecialist Out Of Home Masters naar aanleiding van hun recente consumentenonderzoek.

Lees dit artikel


75 jaar later is het nog steeds belangrijk om de Tweede Wereldoorlog te herdenken

75 jaar later is het nog steeds belangrijk om de Tweede Wereldoorlog te herdenken

De oorlog is nog steeds een belangrijk onderdeel van ons collectieve bewustzijn, zo blijkt ook uit data van Ipsos. Voorafgaand aan de 75e viering van Bevrijdingsdag deed Ipsos wereldwijd onderzoek naar de herinnering en de blijvende relevantie van de Tweede Wereldoorlog.

Lees dit artikel


Sterker, duurzamer, digitaler - Drie bureaudirecteuren in tijden van corona

Sterker, duurzamer, digitaler - Drie bureaudirecteuren in tijden van corona

De coronacrisis duurt nog wel even voort. Over een week of twee horen we of er wat minder lockdown komt. Hoe vergaat het intussen de bureaus? We legden opnieuw drie bureaudirecteuren een aantal vragen voor (zie ook ClouToday van 16 april). Het zijn (v.l.n.r.) Daan Versteeg van Ipsos, Edgar de Beule van Markteffect en Martin de Munnik van Neurensics. En ja, ze zijn van de drie bureaus die zijn genomineerd voor de MOAwards voor bureau van het jaar.

Lees dit artikel


Hoe gaan werkgevers om met thuiswerkende werknemers met kinderen?

Hoe gaan werkgevers om met thuiswerkende werknemers met kinderen?

Regioplan, DirectResearch en Adolfse OrganisatieAdvies onderzochten hoe werkgevers omgaan met het spanningsveld tussen de continuïteit van de bedrijfsactiviteiten en de druk op deze specifieke groep werknemers.

Lees dit artikel


Koningsdag 2020

Koningsdag 2020

Afgelopen Koningsdag (27 april), dit jaar omgedoopt tot Woningsdag, publiceerde de NOS de resultaten van het jaarlijkse Ipsos opinieonderzoek, waarin Nederlanders gevraagd wordt naar hun mening over het koningshuis en de monarchie.

Lees dit artikel


Corona-inhakers in reclame worden niet altijd gewaardeerd door jongeren

Corona-inhakers in reclame worden niet altijd gewaardeerd door jongeren

Elke twee weken vraagt MediaTest aan de jongeren in haar online panel hoe zij tegen de coronacrisis aankijken. Sinds de vorige meting is er weer veel veranderd omtrent het coronavirus: hoe denken de jongeren hierover?

Lees dit artikel


Onderzoek naar het gevoel en de beleving rondom de Coronacrisis

Onderzoek naar het gevoel en de beleving rondom de Coronacrisis

Newcom heeft ruim 5.000 Nederlanders van zestien jaar en ouder gevraagd naar hun mening over de coronacrisis, de regels en hun gevoel. Hoe staat de Nederlander in de Coronacrisis?

Lees dit artikel


Inkomens millennials en GenZ dalen meest

Inkomens millennials en GenZ dalen meest


Voor Generatie Z (18- tot en met 24-jarigen) en millennials (25- tot en met 34-jarigen) zijn de gevolgen van de corona-pandemie groter dan voor welke andere generatie ook. Zo blijkt uit de derde meting van Kantars COVID-19 Barometer.

Lees dit artikel


Het eigen verhaal van generatie Z: Geef ze de microfoon!

Het eigen verhaal van generatie Z: Geef ze de microfoon!

Voor iedereen die een nieuw decennium wil bouwen, is de tijd rijp voor gedegen en diepgaand exploratief-verkennend onderzoek naar Generatie Z. Die heeft de behoefte om een eigen verhaal te vertellen over verwachtingen en dromen over hun toekomst. En let daarbij vooral ook op hun taalgebruik want dat wijkt af van de oudere generaties in ons land.

Lees dit artikel


De stuwende kracht van principes - Design thinking en de creatieve vrijheid

De stuwende kracht van principes - Design thinking en de creatieve vrijheid

De eeuwige tweestrijd tussen vrijheid geven en begrenzen, je ziet het overal terug. Zeker ook in (markt)onderzoek. Enerzijds: hoe meer vrijheidsgraden, hoe groter de kans op verrassende uitkomsten. Anderzijds: hoe meer afbakening, hoe groter de kans op strakke, stevige resultaten.

Lees dit artikel


Nederlanders eten steeds minder vlees

Nederlanders eten steeds minder vlees

Meer dan 5 miljoen Nederlanders eten geen of slechts af en toe vlees. Dit is 36% van heel Nederland. Deze groep is daarmee sinds 2016 gegroeid met 7 procentpunten. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.

Lees dit artikel


Nebu is nu ISO 27001 gecertificeerd

Nebu is nu ISO 27001 gecertificeerd

Nebu is gecertificeerd met ISO27001 norm voor informatiebeveiliging. "We have taken all the necessary measures to ensure your data is well-protected and to meet the highest internationally acknowledged security standard", aldus Nebu.

Lees dit artikel


GRBN partners to relaunch Global Trust Survey

GRBN partners to relaunch Global Trust Survey

The Global Research Business Network (GRBN) has partnered with ten research associations across the globe to update its GRBN Global Trust Survey, which was last conducted in 2018 and measures public trust in research companies compared with other organisations and sectors.

Lees dit artikel


Actie: extra korting op e-book over shopper-experience!

Actie: extra korting op e-book over shopper-experience!

Op deze Wereldboekendag een speciale actie. Met de kortingscode (BOOKDAY20) krijg je 50% korting op het e-boek "Assortment and merchandising strategy: building a retail plan to improve shopper experience" van Clou auteur Constant Berkhout.

Lees dit artikel


ME Research Group neemt Team Vier over

ME Research Group neemt Team Vier over

ME Research Group, waar onderzoekbureau Markteffect en DirectResearch deel van uitmaken, neemt branchegenoot Team Vier over. Met de overname bouwt ME Research Group haar positie in de branche verder uit. 

Lees dit artikel


Kids, jongeren en trends: Koplopers van verandering

Kids, jongeren en trends: Koplopers van verandering

Sylvie Verbiest en Arianne Hendriks zijn gespecialiseerd in onderzoek naar kids, jongeren en trends. Voor de MOAcademy organiseren zij een workshop waarin ze uitleggen hoe je jonge doelgroepen beter begrijpt en benadert. Vanuit hun doelgroepen trendkennis verklaren zij de ontwikkelingen die kinderen en jongeren doormaken.

Lees dit artikel

Meer MOA


Kennispartners van Clou

MOA is een

CRKBO Instelling CMYK

Contact

MOA, Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek & Analytics

Kingsfordweg 151, 1043 GR, Amsterdam
+31 20 5810710
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.