Nieuws van de MOA en uit de branche

SAMR gaat verder onder de naam MarketResponse

SAMR gaat verder onder de naam MarketResponse

Onderzoeks- en adviesbureau SAMR gaat verder onder de naam MarketResponse. Vanaf 21 januari worden alle diensten op het gebied van data science, insights en fact-based consultancy weer aangeboden onder deze merknaam die al meer dan 35 jaar een begrip in de markt is.

Lees dit artikel


Het overview effect van SpaceBuzz en Epiphany

Het overview effect van SpaceBuzz en Epiphany

Wanneer astronauten de aarde vanuit de ruimte zien, raken ze overweldigd door de schoonheid van onze planeet. Maar ze zien ook dat de aarde kwetsbaar is: een blauwe bol vol leven in een verder onleefbaar heelal. Deze indringende ervaring – het overview effect – geeft nieuw perspectief en inspireert astronauten om in actie te komen voor het behoud van planeet aarde. SpaceBuzz maakt van kinderen astronauten en laat ook hen het overview effect ervaren.  Bezoek de lezing tijdens het MIE'20.

Lees dit artikel


Business design: sneller en beter innoveren

Business design: sneller en beter innoveren

Op 5 en 6 februari 2020 staat Perspective wederom op het MIE. Voortbordurend op onze lezingen van voorgaande jaren over Design Thinking en Design Sprints, laten we je dit keer kennis maken Business Design

Zoals je uit deze titels kunt afleiden, maakt design inmiddels deel uit van ons DNA. Het is de rode draad die alle processen binnen ons bedrijf verbindt. Als business designer geef je een boost aan de innovatiekracht van teams. Vroeg falen en optimaal slagen. Je weet je de wereld van de eindgebruiker te combineren met die van de business.

Lees dit artikel


Zetelpeiling: ontevredenheid over Rutte III neemt toe

Zetelpeiling: ontevredenheid over Rutte III neemt toe

Tevredenheid kabinet Rutte III daalt, vooral onder CDA-, D66- en CU-kiezers. Zo blijkt uit de I&O-zetelpeiling van januari 2020. De VVD blijft virtueel de grootste, 50 Plus groeit iets.

Lees dit artikel


Software voor data-integratie: nieuwe MOA-publicatie

Software voor data-integratie: nieuwe MOA-publicatie

De MOA publiceert binnenkort een software-review van data-integratie-tools voor data-analytics, visualisatie en dashboarding. Het is een evaluatie van 13 softwareplatforms; een selectie van leveranciers die je vaak aantreft bij pitches rond insights- en marketinginformatiesystemen. En… Sjoerd Koornstra komt erover vertellen op het MIE.

Lees dit artikel


DVJ Insights opent kantoor in Duitsland

DVJ Insights opent kantoor in Duitsland

DVJ Insights breidt zijn activiteiten in Duitsland uit met de opening van een kantoor in Hamburg. Het marketing en analytics bureau gevestigd in Nederland en de UK, wil dichter bij de Duitse markt en huidige activiteiten staan.

Lees dit artikel


MWM2 en Innervoice opnieuw ISO gecertificeerd

MWM2 en Innervoice opnieuw ISO gecertificeerd

MWM2 en InnerVoice (onderdeel van MWM2) hebben opnieuw het ISO20252 certificaat behaald. Hiermee voldoen beide bureaus aan de wereldwijde standaard voor kwaliteitsmanagement van marktonderzoek.

Lees dit artikel


Data as a service bij Royal FloraHolland: digitale transformatie van bloemen en planten

Data as a service bij Royal FloraHolland: digitale transformatie van bloemen en planten

Van het luidkeels afroepen van prijzen in een café naar een digitaal platform waar vraag en aanbod elkaar treffen en waar data de (handels)beslissingen ondersteunen. Het is niet langer nodig om de fysieke veilingvloer van Royal FloraHolland in Aalsmeer te betreden om de bloemen en planten ‘onder de klok’ te zien gaan. De digitale ‘vloer’ daarentegen is drukker dan ooit. Mede dankzij de inzet van Dirk Guijt (data scientist) en Reinoud de Jager (product owner Customer & Market Insights). Ze spreken op 5 februari op het MIE.

Lees dit artikel


I amvincent: crowd control in het Van Gogh Museum

I amvincent: crowd control in het Van Gogh Museum

Jaarlijks telt het Van Gogh Museum (VGM) ruim 2,1 miljoen bezoekers. Per vierkante meter museumruimte zijn dat bijna vijf keer meer bezoekers dan het Louvre in Parijs. Zoveel belangstelling – en bovendien vanuit de gehele wereld – welk museum wil dat nou niet? Nou, het VGM zelf. Althans, het wil wel zoveel mogelijk mensen de mogelijkheid geven tot een bezoek, maar alleen als de bezoekersbeleving van het allerhoogste niveau blijft. Laurine van de Wiel, senior marketing adviseur VGM, moet hierin de balans vinden. Ze spreekt op 6 februari op het MIE.

Lees dit artikel


DirectResearch en #GivingTuesdayNL starten samenwerking

DirectResearch en #GivingTuesdayNL starten samenwerking

Marktonderzoeksbureau DirectResearch en #GivingTuesdayNL gaan voorlopig voor 1 jaar een samenwerking aan op het gebied van marktonderzoek.

Lees dit artikel


Sensory marketing – how to win in the experience economy

Sensory marketing – how to win in the experience economy

How do you emerge in today’s market when customers are so bombarded with brand messages and have such an overwhelming choice of channels, products and services? It’s all down to experience.

Lees dit artikel


Groei in top 100 marktonderzoekbureaus van Verenigd Koninkrijk

Groei in top 100 marktonderzoekbureaus van Verenigd Koninkrijk

Onlangs publiceerde de Market Research Society (MRS) in samenwerking met Toluna het ResearchLive Industry Report 2020. De totale research markt in het Verenigd Koninkrijk is in 2018 gegroeid met 0,7% naar GBP5 bn.

Lees dit artikel


Intermediairs opnieuw zeer tevreden over uitvaartverzekeraars

Intermediairs opnieuw zeer tevreden over uitvaartverzekeraars

Eind 2019 heeft Ipsos opnieuw het jaarlijkse onderzoek gehouden onder intermediairs om de tevredenheid over de uitvaartverzekeraars te peilen. Het hoge niveau van de vorige meting, die de hoogste tevredenheid ooit liet zien, is lichtjes gedaald (van 7,8 naar 7,6 gemiddeld).

Lees dit artikel


Eric Salama gaat aftreden als CEO van Kantar

Eric Salama gaat aftreden als CEO van Kantar

Kantar heeft onlangs aangekondigd dat Eric Salama in de loop van 2020 zal aftreden als CEO. Salama blijft aan totdat er een nieuwe CEO is aangenomen. Daarna zal Salama toetreden tot het bestuur van non-executive directors, en op part-time basis zal hij zijn advieswerkzaamheden voor klanten en Kantar management voortzetten.

Lees dit artikel


Ontdek de MIE highlights

Ontdek de MIE highlights

Tijdens hét grootste Marketing Insights Event (MIE) op 5 en 6 februari 2020 zie je,onder de noemer It's all about insights,zeer actuele, inspirerende en interessante lezingen. Ontdek enkele van onze highlights. Bekijk het volledige programma op MIE.nl!

Lees dit artikel


Masterclass MINDF*CK?! Gedachten van consumenten lezen fictie? Sinds kort niet meer

Masterclass MINDF*CK?! Gedachten van consumenten lezen fictie? Sinds kort niet meer

Stel dat je kan meten wat mensen over je merk denken en voelen, zonder het ze expliciet te vragen? Zonder dat ze zich zelfs realiseren dat het over jouw merk gaat? Blauw ontwikkelde een methode, de Brand Memory Assessor, die dat kan en voerde een succesvol project uit met VodafoneZiggo over merkbeleving en de verborgen kracht van tv-campagnes. Dit gaat neuro voorbij! Tijdens het Marketing Insights Event (MIE) in Utrecht geeft Blauw op donderdagochtend 6 februari van 09.45 uur tot 11.30 uur een Masterclass over deze methode.

Lees dit artikel


Nieuw op het MIE, de Newsroom!

Nieuw op het MIE, de Newsroom!

Anders dan andere jaren heeft het MIE dit jaar een kloppend hart: de MIE-Newsroom, sponsored by ScanmarQED. Gedurende beide dagen verzorgt het ScanmarQED Social Media Team vanuit hier diverse blogs, vlogs en posts waarmee het MIE doorlopend zichtbaar is op de socials.

Lees dit artikel


Markteffect Masterclass: Creëer een complete strategie om Generatie Z aan jouw merk te binden!

Markteffect Masterclass: Creëer een complete strategie om Generatie Z aan jouw merk te binden!

Markteffect organiseert samen met Aart Bontekoning – de absolute expert op het gebied van generatiediversiteit én Gen. Z – een masterclass op het MIE. In deze drie uur durende masterclass word je eerst bijgepraat over alles dat jij móét weten over Generatie Z: alle relevante feiten, cijfers, trends en ontwikkelingen zullen de revue passeren. Vervolgens ga je in een workshop, onder leiding van strategisch marketingbureau The Valley, aan de slag met jouw eigen Gen Z strategie.

Lees dit artikel


Nederlanders egoïstisch in zoektocht naar geluk

Nederlanders egoïstisch in zoektocht naar geluk

Zo blijkt uit onderzoek van No Ties. ‘Streven naar geluk is mooi, maar het mag geen obsessie worden’ en ‘In de jacht naar geluk en succes kunnen we onszelf soms voorbijlopen’, zo sprak koning Willem-Alexander in zijn kersttoespraak. Maar in hoeverre lopen Nederlanders, naast zichzelf, wellicht juist anderen voorbij?

Lees dit artikel


Jongeren laten pakketten massaal thuisbezorgen, ook als er niemand thuis is

Jongeren laten pakketten massaal thuisbezorgen, ook als er niemand thuis is

Op ‘normale’ dagen verwerkt PostNL zo’n 800 duizend pakketten. Rond de feestdagen ligt de piek op 1,5 miljoen per dag. MediaTest vraagt zich af: hoe ziet het bezorg- en retourgedrag van jongeren (Millennials en Gen Z) eruit?

Lees dit artikel


Driedaagse leergang R in marketing research en analytics

Driedaagse leergang R in marketing research en analytics

Op 10 februari organiseert de MOA de leergang R met Hester van Herk als workshopleider. R is een programmeertaal en omgeving voor statistische analyse en grafische presentatie van gegevens. Deze workshop is bestemd voor marktonderzoekers en data analisten die op zoek zijn naar een taal die sneller, krachtiger en flexibeler is en meer mogelijkheden biedt om analyses te doen en data te visualiseren.

Lees dit artikel


Wat is de vraag achter de vraag?

Wat is de vraag achter de vraag?

Op 13 februari organiseert de MOA de MOAcademy "Wat is de vraag achter de vraag?" met Durk Bosma als workshopleider. Marktonderzoek is pas succesvol, als het antwoord geeft op de juiste vraag. Maar hoe kom je achter de échte vraag van de opdrachtgever? In deze workshop leer je via herkenbare cases de echte vraag te achterhalen en welke onderzoeksmethode je het best kunt gebruiken om hem te beantwoorden.

Lees dit artikel


MIE'20 programma is bekend!

MIE'20 programma is bekend!

Met de promotiecode CLOUTODAY ontvang je €20,- korting en betaal je slechts  €129,50 voor je MIE ticket op 5 en 6 februari 2020. De 18e editie van hét grootste Marketing Insights Event (MIE) verwelkomt 2500 bezoekers in de Jaarbeurs en de grootste bioscoop van Nederland, Kinepolis. Twee inspirerende dagen met meer dan 100 sessies die je niet mag missen.

Lees dit artikel


Jaaroverzicht TV kijkcijfers

Jaaroverzicht TV kijkcijfers

SKO komt met de eerste resultaten van de TV kijkcijfers over 2019. De Nederlander keek in 2019 gemiddeld 156 minuten per dag televisie (2 uur en 36 minuten); dit is gelijk aan de kijktijd in 2018. Het gaat hier om de kijktijd naar televisiezenders.

Lees dit artikel


Collegaliefde gaat niet door de maag

Collegaliefde gaat niet door de maag

PanelWizard (zusterbedrijf van Kien) voerde in opdracht van Acties.nl een onderzoek uit naar de werklunchbeleving van 1.085 Nederlanders werkzaam in loondienst met een werkplek buitenshuis.

Lees dit artikel


4 ways for research to leave the twilight zone in 2020

4 ways for research to leave the twilight zone in 2020

2020, a pivotal year which has set its time mark on many business strategies and plans over the past years. How many companies have set up a 2020 Strategy over the last decade? Tried to envision how their business will look by then? Made plans to anticipate potential futures? And now… 2020 is just around the corner.

Lees dit artikel


Noorderling tevreden met de zorg en zorgverzekeraar

Noorderling tevreden met de zorg en zorgverzekeraar

Zo blijkt uit een onderzoek naar switchgedrag van bewoners in Noord Nederland uitgevoerd door Marklinq, het Lectoraat Marketing van de Hanzehogeschool Groningen.

Lees dit artikel


DVJ Insights versterkt zich met Michèle van Waterschoot

DVJ Insights versterkt zich met Michèle van Waterschoot

DVJ Insights heeft Michèle van Waterschoot aangesteld ter versterking van het internationale consultants team in Nederland en de UK. De doelstelling van DVJ is om één sterk consultants team te hebben dat opereert vanuit Nederland en de UK.

Lees dit artikel


Medewerkers missen marketing-mindset

Medewerkers missen marketing-mindset

Waar (massa-)mediale merkcommunicatie zoals advertising beloften doet over een merkervaring, dragen medewerkers zorg voor de daadwerkelijke ervaringen van klanten. Om die reden verdienen contactmedewerkers (die op dagelijkse basis contact verzorgen met klanten) zoals baliemedewerkers, conducteurs en huisartsen wat meer aandacht van marketeers.

Lees dit artikel


SAMR neemt belang in bedrijfsdata-specialist

SAMR neemt belang in bedrijfsdata-specialist

MarketResponse International Group in Leusden neemt een belang van 50% in leadgeneratiespecialist RealTime Lead Group in Amsterdam. Met deze deelname kan onderzoeksbureau SAMR, onderdeel van MarketResponse, de dienstverlening in het B2B-segment een krachtige impuls geven.

Lees dit artikel


Top 50 Onderzoekbureaus: Wederom goed jaar voor marktonderzoekbureaus

Top 50 Onderzoekbureaus: Wederom goed jaar voor marktonderzoekbureaus

De marktonderzoekbureaus hebben wederom een prima jaar achter de rug. Ook in 2019 zette de groei van de markt zich voort. 67% van de marktonderzoekbureaus zag zijn omzet in 2019 toenemen, slechts 11% van de bureaus zag de omzet in 2019 dalen. 

Lees dit artikel


Doelstellingen Participatiewet nauwelijks behaald

Doelstellingen Participatiewet nauwelijks behaald

Voor deze eindevaluatie heeft het SCP gebruikgemaakt van verschillende deelonderzoeken. Zo is de Participatiewet door Berenschot en I&O Research geëvalueerd onder werkgevers. I&O Research deed voor de Inspectie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid onderzoek onder de doelgroep van de Participatiewet.

Lees dit artikel


MetrixLab opent nieuw kantoor in Delhi

MetrixLab opent nieuw kantoor in Delhi

MetrixLab heeft een kantoor geopend in India. Het bedrijf wil zich geografisch dichter bij een aantal wereldwijde klanten, zoals Nestlé, Coca-Cola en Philips vestigen. Naast bestaande klanten wil het bedrijf ook nieuwe klanten aantrekken in de regio.

Lees dit artikel


Relatief veel draagvlak voor nieuwe regeling voor een fiets van de zaak

Relatief veel draagvlak voor nieuwe regeling voor een fiets van de zaak

De nieuwe regeling voor een ‘fiets van de zaak’ die vanaf 1 januari ingaat kent veel draagvlak onder werkende Nederlanders. Een meerderheid zegt enthousiast te zijn over het plan. Een kleine groep werknemers zegt ook de auto vaker te zullen laten staan en in plaats daarvan met de (elektrische) fiets naar het werk te reizen.

Lees dit artikel


Raymond Puts nieuwe directeur AWVN

Raymond Puts nieuwe directeur AWVN

Raymond Puts (51) wordt de nieuwe directeur van de Algemene Werkgeversvereniging Nederland (AWVN). Hij was tot afgelopen najaar bestuursvoorzitter van uitzendorganisatie USG People, de nummer twee op de Nederlandse uitzendmarkt. Puts zal in zijn nieuwe functie ook onderdeel uitmaken van de werkgeversdelegatie van de Stichting van de Arbeid.

Lees dit artikel


PvKO verwelkomt Daan Noordeloos als nieuwe voorzitter

PvKO verwelkomt Daan Noordeloos als nieuwe voorzitter

De Algemene Ledenvergadering van Platform voor Klantgericht Ondernemen heeft twee nieuwe bestuursleden benoemd. Daan Noordeloos zal per 1 januari 2020 de voorzittersrol vervullen en Jan-Hein Pierik verrijkt het bestuur als beoogd penningmeester.

Lees dit artikel


Netprofiler lanceert digital analytics-spinoff Cloud Nine Digital

Netprofiler lanceert digital analytics-spinoff Cloud Nine Digital

Optimaal gebruik van digitale data is een cruciale factor in succesvolle online marketing. Het vakgebied van het verzamelen, structureren en gebruiken van digitale data is een apart specialisme geworden. Daarom heeft Netprofiler besloten zijn data- en analytics activiteiten in een apart bureau onder te brengen, genaamd Cloud Nine Digital.

Lees dit artikel


Web Analytics meets Data Science

Web Analytics meets Data Science

VodafoneZiggo has set itself the goal to a completely digital transformation and to work data-driven throughout the organization. VodafoneZiggo, led by Michiel van Rijthoven, Lead data scientist, is making a long journey in the use of data to detect and solve marketing and operational problems. Many of them are in the offline world. But nowadays the paths also cross with the online world.

Lees dit artikel


MIE 2020 - De wereld van algoritmes, hoe maak je ze zelf?

MIE 2020 - De wereld van algoritmes, hoe maak je ze zelf?

Felienne Hermans, Leiden University neemt je mee in de wereld van algoritmes, hoe werken zijn, wie gebruikt ze en vooral: hoe maak je ze zelf? Felienne is op 5 februari 2020 openingskeynote tijdens de 18e editie van hét grootste Marketing Insights Event (MIE)

Lees dit artikel


Is de onderzoeker lost in de cloud? Op weg naar regulering en regie

Is de onderzoeker lost in de cloud? Op weg naar regulering en regie

Ambities en doelen worden vaak gevat in kernachtige motto’s. De Olympische sporters gaan voor ‘sneller, hoger, sterker’. In de politiek gold enige tijd het streven naar spreiding van inkomen, macht en kennis. En in ons ons vakgebied was begin van deze eeuw ‘sneller, goedkoper en beter’ het adagium. Wij kijken wat daarvan is terechtgekomen. Maar we richten ook de blik naar voren: hoe valt de naaste toekomst te karakteriseren?

Lees dit artikel


Logica is het PR-bureau van het brein: the power of magic

Logica is het PR-bureau van het brein: the power of magic

‘If you believe in the power of magic, I can change your mind’, zong The Allan Parsons Project in 1984. Rory Sutherland, vice-chairman van Ogilvy UK, heeft geluisterd. In zijn boek Alchemy beweert hij dat je met psychological magic het onbewuste brein kunt hacken. Hij zegt ook dat marktonderzoek de kracht hiervan systematisch onderschat.

Lees dit artikel


InSites Consulting neemt ABN Impact over

InSites Consulting neemt ABN Impact over

InSites Consulting heeft aangekondigd dat het ABN Impact, het Aziatische online onderzoeksbureau, overneemt. ABN Impact, dat tien jaar geleden werd opgericht, heeft in Azië naam gemaakt als het referentie bureau in insight communities.

Lees dit artikel


Digital Ad Spend Study laat sterke groei van de markt zien

Digital Ad Spend Study laat sterke groei van de markt zien

De halfjaarlijkse Online Ad Spend Study, die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland, laat weer een aantal opvallende resultaten zien. Zo is in het eerste halfjaar van 2019 wederom een sterke groei zichtbaar van 12 procent doordat adverteerders in het eerste halfjaar bijna 1,1 miljard euro van het marketingbudget aan digital advertising hebben besteed.

Lees dit artikel


Naast DeMedia100 is ook DeMarketing100 bekend gemaakt

Naast DeMedia100 is ook DeMarketing100 bekend gemaakt

Onlangs is de DeMedia100 bekendgemaakt; de jaarlijkse lijst van de honderd invloedrijkste mensen in de Nederlandse media, net als acht deellijsten, waarvan DeMarketing100 en DeProducenten50 dit jaar voor het eerst uitkwamen. DeMedia100 wordt vastgesteld op basis van onderzoek dat wordt uitgevoerd door MediaTest.

Lees dit artikel


Completion of Kantar transaction

Completion of Kantar transaction

WPP announced that it has completed the transaction to sell 60% of Kantar, its global data, research, consulting and analytics business, to Bain Capital Private Equity, with respect to approximately 90% of the Kantar business, and that the proportionate transaction proceeds have been received.

Lees dit artikel


Frank Volmer benoemd tot voorzitter Screenforce

Frank Volmer benoemd tot voorzitter Screenforce

Onlangs is Frank Volmer, algemeen directeur van Ster, benoemd tot voorzitter van Screenforce. Frank volgt Ton Rozestraten (CCO van RTL) op, voor wie de termijn van twee jaar verstreken is.

Lees dit artikel


Express Surveys launched on Kantar marketplace

Express Surveys launched on Kantar marketplace

Kantar has expanded the portfolio of quick turnaround research available through its Marketplace, with the roll-out of a service called Express Surveys, initially in the US.

Lees dit artikel


#MIE20: It's all about insights tijdens MIE 2020!

#MIE20: It's all about insights tijdens MIE 2020!

Op 5 en 6 februari 2020 presenteren we de belangrijkste INSIGHTS van dit moment en voor de toekomst op gebied van marketing, research en analytics. De 18e editie van hét grootste Marketing Insights Event (MIE) verwelkomt 2500 bezoekers in de Jaarbeurs en de grootste bioscoop van Nederland, Kinepolis.

Lees dit artikel


Te weinig handhaving vuurwerk volgens Nederlanders

Te weinig handhaving vuurwerk volgens Nederlanders

De steun voor strengere handhaving van de afsteektijden en het verbod op illegaal vuurwerk is in vergelijking met 2018 verder toegenomen. Acht op de tien Nederlanders vinden dat het verbod op illegaal vuurwerk strenger moet worden gehandhaafd. Dit blijkt uit het jaarlijkse vuurwerkonderzoek van I&O Research in opdracht van Binnenlands Bestuur. 

Lees dit artikel


VBO en MOA bieden petitie aan over de rolverdeling CBS en marktpartijen

VBO en MOA bieden petitie aan over de rolverdeling CBS en marktpartijen

Verening voor Beleidsonderzoek en MOA hebben 3 december jl. een petitie angeboden aan de voorzitter mw. Diks en leden van de Vaste Kamercommissie voor Economische Zaken en Klimaat. Binnenkort voert deze commissie met het VSO overleg over de rolverdeling tussen het CBS en de marktpartijen.

Lees dit artikel

Meer MOA


Kennispartners van Clou

MOA is een

CRKBO Instelling CMYK

Contact

MOA, Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek & Analytics

Kingsfordweg 151, 1043 GR, Amsterdam
+31 20 5810710
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.