Nieuws van de MOA en uit de branche

Elektrisch koken populairder dan gas

Elektrisch koken populairder dan gas

In 2018 koos ruim 73% van de mensen een elektrische kookplaat. Slechts 27 procent van de respondenten koos er in 2018 voor om op gas te blijven koken. Dit blijkt uit de Gasmonitor 2019, een jaarlijks onderzoek van Natuur & Milieu, dat de verkoopcijfers van warmte-apparaten in kaart brengt.

Lees dit artikel


Future of Food onderzoek naar duurzame voedingsmerken

Future of Food onderzoek naar duurzame voedingsmerken

De verkiezing van het Future of Food Brand 2019 is onderdeel van het Future of Food onderzoek dat tweemaal per jaar wordt uitgevoerd. Het is het eerste grootschalige onderzoek dat inzicht biedt in de consument in de voedseltransitie.

Lees dit artikel


Wat is de vraag? Leergang marktonderzoek

Wat is de vraag? Leergang marktonderzoek

Op 9 september organiseert de MOA de MOAcademy "Wat is de vraag?" met Durk Bosma als workshopleider. Deze workshop is bestemd voor onderzoekers aan bureau- en opdrachtgeverskant die willen weten hoe ze marktonderzoek optimaal kunnen laten aansluiten bij het gebruiksdoel van de eindgebruiker.

Lees dit artikel


Stefan Klomp terug bij DirectResearch

Stefan Klomp terug bij DirectResearch

Per medio augustus treedt Stefan Klomp bij DirectResearch in dienst als Sales Consultant. Hij houdt zich in daarin bezig met zowel New Business als accountmanagement.

Lees dit artikel


Using alternative explanations to find the story in the data – Simpson’s paradox

Using alternative explanations to find the story in the data – Simpson’s paradox

Op 24 oktober organiseert de MOA de MOAcademy "Finding and communicating the story in the data; identifying the insights" met Ray Poynter als workshopleider. Ter introductie daagt hij je in zijn blog uit om op zoek te gaan naar "the story in the data".

Lees dit artikel


Valerie Vieira treedt toe tot managementteam MWM2

Valerie Vieira treedt toe tot managementteam MWM2

MWM2 heeft Valerie Vieira (36 jaar) per 1 augustus benoemd tot nieuw MT lid. Valerie Vieira wordt verantwoordelijk voor de kwantitatieve onderzoeksafdelingen van MWM2 en sales.

Lees dit artikel


Markteffect zet in op verdere groei en benoemt nieuw directieteam

Markteffect zet in op verdere groei en benoemt nieuw directieteam

Per 19 augustus zal Joris Schellekens in dienst treden als Algemeen Directeur van Markteffect. Deze aanstelling zal de basis vormen voor verdere kwalitatieve en kwantitatieve groei van het onderzoeksbureau. Schellekens is meer dan 12 jaar actief binnen de onderzoekswereld waarvan de laatste jaren als Sales Director binnen Lightspeed (onderdeel Kantar Group).

Lees dit artikel


WPP verkoopt 60% van Kantar aan Bain Capital

WPP verkoopt 60% van Kantar aan Bain Capital

WPP gaat akkoord met de verkoop van 60% van Kantar aan private equity firma Bain Capital. Volgens Kantar CEO, Eric Salama gaat het bedrijf zich richten op de uitbreiding van self-serve research portal Kantar Marketplace en smartphone- en receipt-based purchase behaviour monitor Worldpanel Plus.

Lees dit artikel


Te weinig loon voor één op de vijf werkenden

Te weinig loon voor één op de vijf werkenden

Maar liefst 22 procent van de werkende Nederlanders heeft weleens te weinig loon gekregen van zijn of haar werkgever. Dit blijkt uit onderzoek van AFAS Software onder 1.127 werkende Nederlanders uitgevoerd door PanelWizard.

Lees dit artikel


Veel Amsterdammers zijn blij met de Noord/Zuidlijn, maar vooral in Noord klinkt gemor

Veel Amsterdammers zijn blij met de Noord/Zuidlijn, maar vooral in Noord klinkt gemor

Dit en meer blijkt uit de gepresenteerde resultaten van een onderzoek dat Motivaction uitvoerde onder 521 Amsterdammers samen met mobiliteitsdeskundige Rob van der Bijl (Favas.net).

Lees dit artikel


GRIT Business & Innovation report 2019

GRIT Business & Innovation report 2019

GreenBook heeft de 25e editie van het GreenBook Research Industry Trends Report (GRIT) gepubliceerd over het eerste half jaar 2019. Ray Poynter deelt de meest opvallende resultaten uit de Business & Innovation editie van dit rapport. 

Lees dit artikel


Kiezers positiever over kabinet-Rutte III, mede dankzij akkoorden

Kiezers positiever over kabinet-Rutte III, mede dankzij akkoorden

Het kabinet-Rutte III kan – als het om de kiezersgunst gaat – spreken van een relatieve goede eindsprint in het parlementaire jaar 2018-2019. De tevredenheid over het kabinet-Rutte III neemt wederom toe en het oordeel over Klimaat- en Pensioenakkoord is relatief positief. Dit blijkt uit onderzoek van I&O Research.

Lees dit artikel


Veylinx opens first US office in New York

Veylinx opens first US office in New York

Veylinx is officially open for business in New York. The company’s third office will cater to the growing demand from multinational clients for global consumer research capabilities and opens after the company has successfully built relationships with A-list brands such as Unilever, Heineken, P&G, Danone and Phillips.

Lees dit artikel


MetrixLab benoemt Thijs Elias als nieuwe CEO

MetrixLab benoemt Thijs Elias als nieuwe CEO

Per 9 juli is Thijs Elias benoemd tot CEO van MetrixLab. Vanaf begin van het jaar werd deze rol op interim basis vervuld door Scott Ernst, Macromill Inc.'s vertegenwoordiger Executive Officer en Global CEO.

Lees dit artikel


1,2 miljoen Nederlandse huizen slim beveiligd

1,2 miljoen Nederlandse huizen slim beveiligd

Bijna 1,2 miljoen Nederlandse huishoudens maken inmiddels gebruik van slimme beveiligingsapparatuur. De markt is sinds 2017 gegroeid met maar liefst 36%. Dit blijkt uit de derde editie van de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 4.700 Nederlanders.

Lees dit artikel


InSites Consulting: België en Frankrijk krijgen een nieuwe Country Manager

InSites Consulting: België en Frankrijk krijgen een nieuwe Country Manager

InSites Consulting kondigde onlangs zijn nieuwe Country Managers aan voor de Belgische uitvalsbasis en het nieuwe kantoor in Frankrijk.

Lees dit artikel


Het leasen van producten steeds meer geaccepteerd

Het leasen van producten steeds meer geaccepteerd

Je fiets leasen bij Swapfiets, je spijkerbroek bij MUD en je koelkast bij Dixons: het is tegenwoordig mogelijk om allerlei producten te leasen. Nederland staat daar ook steeds meer voor open: voor precies eenderde van de consumenten is het leasen van producten inmiddels zeker een optie.

Lees dit artikel


MVO-marketeer Bart Brüggenwirth associate partner bij SAMR

MVO-marketeer Bart Brüggenwirth associate partner bij SAMR

Bedrijven helpen bij het omzetten van maatschappelijke uitdagingen in marktkansen. Dat is de missie van marketeer Bart Brüggenwirth. Hij is met ingang van 1 juni 2019 als associate partner verbonden aan SAMR Marktvinders.

Lees dit artikel


Dynata debuts multi-supplier data marketplace

Dynata debuts multi-supplier data marketplace

Digital data collection specialist Dynata has launched a multi-supplier, automated research platform called Dynata Marketplace, through which researchers can combine the firm's first-party consumer data with that of multiple third-party providers.

Lees dit artikel


Bain Capital als enige in gesprek met WPP

Bain Capital als enige in gesprek met WPP

Volgens MR Web heeft WPP onlangs bevestigd dat het in gesprek is met private equity firma Bain Capital over de verkoop van het meerderheidsbelang in Kantar.

Lees dit artikel


1 op de 3 Nederlanders op Instagram

1 op de 3 Nederlanders op Instagram

Het jaarlijkse What’s Happening Online van Ruigrok NetPanel laat zien dat ook dit jaar het gebruik van Instagram sterk gegroeid is. 1 op de 3 Nederlanders is actief op dit sociale medium. Sinds 2013 is het gebruik van ervan zelfs verdrievoudigd. Hiermee staat Instagram in onze top 4 van meest gebruikte online netwerken, naast Whatsapp, Facebook en Messenger.

Lees dit artikel


Assortment planning in the Amazon era

Assortment planning in the Amazon era

Voor de 'Insights Scientist van het jaar' award zijn de artikelen gebundeld in de publicatie MOA Topic of the Year 2019: Surviving the Retail Revolution. Robert P. Rooderkerk gaat in zijn bijdrage in op de omni-channel assortiments planning om de klantervaring over alle consumenten touchpoints te optimaliseren.

Lees dit artikel


InSites Consulting versterkt community-aanbod met overname Join the Dots

InSites Consulting versterkt community-aanbod met overname Join the Dots

InSites Consulting heeft onlangs de overname aan van Join the Dots, een innovator in online insight-community’s, aangekondigd. Join the Dots is het vierde bedrijf dat door het marktonderzoeksbureau wordt overgenomen in amper anderhalf jaar tijd.

Lees dit artikel


Investeren in insights: Bewijs je waarde

Investeren in insights: Bewijs je waarde

Over de waarde van insights zijn de lezers van Clou het wel eens. Maar binnen organisaties is niet iedereen ervan doordrongen dat  bij inzichten ook investeringen horen.

Lees dit artikel


We zijn erg van de praktische vertaling

We zijn erg van de praktische vertaling

Ze waren alle drie genomineerd voor Young Talent van het jaar bij de MOAwards, een goede reden om ze een aantal vragen voor te leggen. Milou Ehrismann (Underlined), Jan Aarts (DVJ Insights) en Pauline van der Wel (Ipsos) over het gratis delen van kennis, geestdodende surveys en verschuivende rollen. Op 12 juni werd Pauline uitgeroepen tot winnaar.

Lees dit artikel


AI en privacy: Europa versus Silicon Valley

AI en privacy: Europa versus Silicon Valley

Als artificial intelligence de toekomst van marktonderzoek en data-analytics bepaalt, dan staat Europa misschien al 0-1 achter. Door onze strengere privacywetgeving zouden ontwikkelingen in de VS en China veel harder gaan. Maar is dat ook echt zo?

Lees dit artikel


Nederlander voor behoud veenweidelandschap

Nederlander voor behoud veenweidelandschap

Driekwart van de Nederlanders vindt het belangrijk dat de veenweidegebieden worden behouden. Omdat het cultuurhistorisch landschap met koeien in de wei bij Nederland hoort, het belangrijk is voor boeren, maar ook om te recreëren.

Lees dit artikel


Werkbelevingsonderzoek Hogeschool Rotterdam gaat naar Flycatcher

Werkbelevingsonderzoek Hogeschool Rotterdam gaat naar Flycatcher

Na een Europese openbare aanbesteding heeft Hogeschool Rotterdam de opdracht voor het uitvoeren van het werkbelevingsonderzoek onder al haar medewerkers opnieuw gegund aan  Flycatcher.

Lees dit artikel


Antwoord op al je Effie vragen!

Antwoord op al je Effie vragen!

De inschrijvingen voor het Effie Vragenuurtje zijn geopend! Op woensdag 10 juli om 13:00 geven Mary Hoogerbrugge (De Positioneerders) en Dick van der Lecq (DDB Unlimited) live antwoord op al je Effie gerelateerde vragen. 

Lees dit artikel


De winnaars van de MOAwards 2019: MeMo2 voor de 2de keer Bureau van het jaar

De winnaars van de MOAwards 2019: MeMo2 voor de 2de keer Bureau van het jaar

De twaalfde editie van de MOAwards- uitreiking, dit jaar op 12 juni jl. in Amsterdam, was een waar feest. Met zes categorieën vakprijzen waren er zes winnaars die het podium in de Westerliefde mochten beklimmen.

Lees dit artikel


Masterclass Marketing Analytics Hogeschool Utrecht

Masterclass Marketing Analytics Hogeschool Utrecht

Om een beter zicht te krijgen op wat er in het huidig klimaat wel en niet mogelijk is in het gebruik van data start de Hogeschool Utrecht 17 september as. met een nieuwe Masterclass Marketing Analytics.

Lees dit artikel


Nederlanders eensgezind over wat Nederland tot Nederland maakt

Nederlanders eensgezind over wat Nederland tot Nederland maakt

Ondanks scherpe tegenstellingen in het publieke debat zijn Nederlanders eensgezind over wat Nederland tot Nederland maakt. Dit blijkt uit Denkend aan Nederland. Sociaal en Cultureel Rapport 2019. Een onderzoek naar wat Nederland voor de Nederlanders betekent.

Lees dit artikel


Retailers under Siege? Insights and Outlook

Retailers under Siege? Insights and Outlook

Voor de 'Insights Scientist van het jaar' award zijn de artikelen gebundeld in de publicatie MOA Topic of the Year 2019: Surviving the Retail Revolution. Dit keer het artikel van Els Gijsbrechts en Katrijn Gielens die samen inzicht geven in de bedreigingen waar retailers mee te maken krijgen.

Lees dit artikel


Driedaagse leergang R in marketing research en analytics

Driedaagse leergang R in marketing research en analytics

Op 16 september organiseert de MOA de eerste van de driedaagse workshop "Leergang R" met Hester van Herk als workshopleider. De training is ontwikkeld voor marktonderzoekers en data analisten die op zoek zijn naar een taal die sneller, krachtiger en flexibeler is en meer mogelijkheden biedt om analyses te doen en data te visualiseren.

Lees dit artikel


Hoe media je onderzoek oppakken

Hoe media je onderzoek oppakken

‘Milieufreaks vaak ergste vervuilers’ kopte de Telegraaf op 7 maart naar aanleiding van onderzoek dat I&O Research had uitgevoerd. Ook andere landelijke media kwamen met koppen die niet helemaal of helemaal niet klopten. Hoe kon dit gebeuren? En welke lessen voor onszelf of het (opinie)onderzoek zijn hieruit te trekken?, vraagt Peter Kanne, I&O Research zich af.

Lees dit artikel


Maak mensen bewust van asymmetrie in gedrag

Maak mensen bewust van asymmetrie in gedrag

Paul Lange is hoogleraar sociale psychologie aan de VU en in Oxford. Hij traint burgemeesters in vertrouwen en communicatie. En hij adviseerde bij de campagne Doeslief. ‘Het gaat vaak gewoon om aardigheid en vriendelijkheid die jou niet veel kost en waar anderen veel baat bij hebben.’

Lees dit artikel


Expertise center (7) Leve de revolutie!

Expertise center (7) Leve de revolutie!

De MOA werkt aan het Expertise Center, een kennis- en adviesinstituut dat opdrachtgevers bijstaat in het veranderende onderzoekslandschap. Els Molenaar is er voor de MOA volop mee bezig en ze schrijft erover in Clou. Deze keer over insights-professionals.

Lees dit artikel


MetrixLab MSS US Bartender Influencer Study

MetrixLab MSS US Bartender Influencer Study

Patrón scoops top slot for second year as Most Often Recommended Spirit Brand in 2018. MetrixLab Most Often Recommended Brand Awards (MORBA) are based on recommendations of over 10,000 US bartenders.

Lees dit artikel


Festivalbezoekers last van gehoor

Festivalbezoekers last van gehoor

Buitenfestivals zijn mateloos populair, ondanks het feit dat meer dan de helft (57 procent) van de bezoekers aangeeft na afloop last van het gehoor te hebben. Van de ondervraagden in de leeftijdscategorie 15-24 jaar heeft 20 procent zelfs vaak last van het gehoor.

Lees dit artikel


Consumenten kennen niet altijd mogelijkheden slimme apparaten

Consumenten kennen niet altijd mogelijkheden slimme apparaten

In opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft Kantar een enquête uitgevoerd naar het kennisniveau van consumenten van IoT-apparaten.

Lees dit artikel


Wat vinden mensen van het vrijetijdsaanbod?

Wat vinden mensen van het vrijetijdsaanbod?

Voor de vierde keer is het draagvlak en de waardering voor alle cultuurinstellingen, sportorganisaties, dagattracties en evenementen gemeten per provincie. Dit Vrije Tijd Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld.

Lees dit artikel


Lil Miquela praat tegen jou!

Lil Miquela praat tegen jou!

Influencers zijn geen hype meer, maar een onderdeel van de (content)strategie. Intussen zien we een nieuw type influencer, de computer-generated influencer, gebaseerd op data en alleen bestaand in de virtuele wereld.

Lees dit artikel


SMART goes agile

SMART goes agile

Eind april vond het jaarlijkse SMART-congres plaats. Dit jaar was het thema agile werken. Verschillende sprekers gingen er op in en legden uit welke principes er aan ten grondslag liggen. Heineken maakte vervolgens een koppeling naar de praktijk. SMART-bestuurslid Iris Welvaarts doet verslag en deelt de belangrijkste inzichten.

Lees dit artikel


Annette Reijersen van Buuren is Communicatievrouw van 2019

Annette Reijersen van Buuren is Communicatievrouw van 2019

Annette Reijersen van Buuren, manager Merk, Marketing & Communicatie bij Stichting CPNB, is door Logeion verkozen tot Communicatievrouw van 2019.

Lees dit artikel


Nieuwe gezichten bij Team Vier

Nieuwe gezichten bij Team Vier

Team Vier heeft op 1 juni jl. twee nieuwe collega’s mogen verwelkomen in het kwalitatieve en kwantitatieve team. Beiden volgen nu het Team Vier onboarding programma en worden klaargestoomd om straks samen met collega’s en opdrachtgevers onderzoeksvragen op te gaan pakken.

Lees dit artikel


Generatie Z world changers

Generatie Z world changers

In een drietal whitepapers neemt bureau YoungWorks Generatie Z, geboren tussen 2000 en 2015, onder de loep. Deel 1 gaat in op de invloed van digitalisering op Generatie Z. Generatie Z is de eerste generatie die geen wereld zonder internet kent.

Lees dit artikel


Haystack Research Consulting neemt ‘Shopting’ over

Haystack Research Consulting neemt ‘Shopting’ over

Haystack heeft het bedrijf Shopting, een specialist in shopper intelligence, overgenomen. "Deze overname versterkt de mogelijkheden om klanten te helpen bij het realiseren van omzetgroei door middel van een holistisch "data intelligence" gedreven consulting kader", aldus Haystack.

Lees dit artikel


Jonge Nederlanders bereid te overbieden op huis

Jonge Nederlanders bereid te overbieden op huis

Maar liefst 20 procent van de jonge Nederlanders is bereid te overbieden op een huis, ook al kunnen ze voor dat bedrag geen extra lening krijgen. Dit blijkt uit onderzoek van hypotheekadviseur Viisi, uitgevoerd door Panelwizard, onder 1.013 Nederlanders tussen de 22 en 35.

Lees dit artikel


Consument kijkt meer video on demand

Consument kijkt meer video on demand

Nederlanders zijn in het afgelopen jaar meer video on demand gaan kijken. Het aandeel in kijkminuten van video on demand (27%) is nu voor het eerst ook groter dan het aandeel van lineaire tv (24%). Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Media Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 3.600 Nederlanders.

Lees dit artikel


Pieter Paul Verheggen nieuwe voorzitter SMA

Pieter Paul Verheggen nieuwe voorzitter SMA

De Sales Management Association (SMA) heeft Pieter Paul Verheggen verkozen tot nieuwe voorzitter. Deze vakvereniging voor salesprofessionals is in de afgelopen jaren blijven groeien en telt nu ruim 1.500 salesprofessionals.

Lees dit artikel

Meer MOA


Kennispartners van Clou

MOA is een

CRKBO Instelling CMYK

Contact

MOA, Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek & Analytics

Kingsfordweg 151, 1043 GR, Amsterdam
+31 20 5810710
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.