Nieuws van de MOA en uit de branche

In Memoriam: Maarten Hartsuiker 1935 – 2020

In Memoriam: Maarten Hartsuiker 1935 – 2020

Afgelopen week 19 februari is op 85 jarige leeftijd Maarten Hartsuiker overleden. Maarten is in 1963 begonnen als werkstudent bij het toen nog jonge Bureau Intomart in Hilversum.

Lees dit artikel


In Memoriam: Henk Lange

In Memoriam: Henk Lange

HENK: MARKTONDERZOEK PIONIER

Een pionier is iemand die als eerste een bepaald gebied betreedt. Het marktonderzoek vak kent er vier. Adri Bakker (NSS) Mary Zeldenrust (IPM) Jan Stapel (NIPO) en Henk Lange. (Centrum voor Marketing Analyses). Uit de naam van het bedrijf dat zij oprichtten kan je afleiden op welke terreinen zij hun pioniersfunctie vervulden. Henk Lange zag dataverzameling als een middel om te komen tot het hoofddoel: De analyse van resultaten en het doen van beleidsaanbevelingen. Hij had een vaste klantenkring waar hij op directieniveau adviseerde. Wat nu zo gewoon is, was destijds volstrekt nieuw.

Lees dit artikel


CMNTY launches MoodBoard feature with image recognition

CMNTY launches MoodBoard feature with image recognition

Insights community software firm CMNTY Corporation has added a new feature called ‘MoodBoard’, allowing community members to add images to a digital canvas. The feature makes it simple and playful for people to visualize their thoughts and ideas, for example as part of online co-creation sessions.

Lees dit artikel


De kracht van video: merkherkenning en boodschap-overdracht

De kracht van video: merkherkenning en boodschap-overdracht

Al decennialang weten we dat het gebruikmaken van video een enorm versterkend effect kan hebben op het resultaat van een campagne. We weten ook dat de kans dat je video gezien wordt – door de toenemende strijd om aandacht – al lang niet meer vanzelfsprekend is.

Lees dit artikel


Consumer insights generation

Consumer insights generation

Op 9 maart organiseert de MOA de MOAcademy "Consumer Insights Generation" met Sjoerd Koornstra als workshopleider. Deze workshop is bestemd voor professionals die te maken hebben met het vertalen van onderzoeksresultaten naar marketing aanbevelingen.

Lees dit artikel


Succesvol implementeren van onderzoeksinzichten

Succesvol implementeren van onderzoeksinzichten

Op 5 maart organiseert de MOA de MOAcademy "Succesvol implementeren van onderzoeksinzichten" met Tom de Ruyck als workshopleider. Deze workshop is bestemd voor senior onderzoekers die meer impact willen maken met hun resultaten/inzichten én een hogere ROI van onderzoek te bereiken.

Lees dit artikel


Freddie wint de Ster Gouden Loeki 2019

Freddie wint de Ster Gouden Loeki 2019

De reclame 'Freddie' van Staatsloterij en TBWA\NEBOKO wint Ster Gouden Loeki 2019! De uitslag kwam tot stand voor 50% door het publiekspanel van GfK en 50% door het Nederlands publiek. Validators bracht voorafgaand aan de uitslag nog een voorspelling uit. 

Lees dit artikel


Nederlanders gamen dagelijks half miljard minuten

Nederlanders gamen dagelijks half miljard minuten

We zijn daarbij steeds meer gaan gamen op de smartphone. Het aandeel gebruiksminuten op de smartphone (35%) is inmiddels beduidend groter dan het aandeel van console gaming (15%). Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Media Monitor van Multiscope onder 3.600 Nederlanders.

Lees dit artikel


Focus op de toekomst tijdens MIE’20

Focus op de toekomst tijdens MIE’20

De 18e editie van het MIE, het grootste Marketing Insights Event van Nederland, was wederom een groot succes. Steeds meer (digital) marketeers, data-analisten, researchers en andere insights-professionals weten de weg te vinden naar de Jaarbeurs/Kinepolis.

Lees dit artikel


De meeste mensen vinden het Coronavirus een continue bedreiging

De meeste mensen vinden het Coronavirus een continue bedreiging

Dat blijkt uit onderzoek van Ipsos. Een meerderheid van de mensen in acht grote landen zegt dat het coronavirus een grote of zeer grote bedreiging voor de wereld vormt. Nog eens één op de drie zegt dat het virus een matige bedreiging voor de wereld vormt.

Lees dit artikel


Ipsos neemt meerderheidsbelang in Askia

Ipsos neemt meerderheidsbelang in Askia

Ipsos heeft aangekondigd een meerderheidsbelang te nemen in survey technology leverancier Askia. Met deze acquisitie wil Ipsos het survey platform van de toekomst verder uitbouwen. 

Lees dit artikel


Van omnichannel naar optichannel: de digitale hysterie voorbij

Van omnichannel naar optichannel: de digitale hysterie voorbij

Gino van Ossel is hoogleraar Retail management aan de Vlerick Business School in Gent. Op 26 november jl. won hij in de Rai Amsterdam de PIM Marketing Literatuur Prijs voor zijn boek Retail – De digitale hysterie voorbij, een uitgave van Van Duuren Management.

Lees dit artikel


Markteffect neemt Dynamic Concepts Consultancy over

Markteffect neemt Dynamic Concepts Consultancy over

Markteffect uit Eindhoven heeft branchegenoot Dynamic Concepts Consultancy per 1 februari 2020 overgenomen. Dynamic Concepts Consultancy zal volledig geïntegreerd worden in de vestiging van Markteffect in Eindhoven.

Lees dit artikel


Daan Versteeg nieuwe Country Manager Ipsos

Daan Versteeg nieuwe Country Manager Ipsos

Daan Versteeg is sinds 4 februari 2020 de nieuwe Country Manager van Ipsos in Nederland. Hij volgt Harald Hasselmann op die binnen Ipsos in een andere functie werkzaam blijft. De komende maanden vindt er overdracht tussen hen plaats.

Lees dit artikel


R2 Research en Gr8 Purpose Research bundelen krachten

R2 Research en Gr8 Purpose Research bundelen krachten

R2 Research en Gr8 Purpose Research zijn samengegaan en gaan verder onder de naam R2 Research. Door de samenkomst van beide bureaus ontstaat een onderzoeksbureau gespecialiseerd in cultuur, onderwijs, sport en welzijn.

Lees dit artikel


Design thinking in een super wicked wereld

Design thinking in een super wicked wereld

De problemen in onze maatschappij liegen er niet om. Terrorisme, global warming, moderne slavernij, wapenhandel… het zijn zogenaamde ‘super wicked problems’, oftewel megacomplexe ongestructureerde vraagstukken die vragen om een herontwerp van onze samenleving. We lossen ze op door te experimenteren en te kijken wat werkt en wat niet.

Lees dit artikel


Net Promoter Score binnen de B2B in Nederland stagneert in 2020

Net Promoter Score binnen de B2B in Nederland stagneert in 2020

Waar vorig jaar de Net Promoter Score (NPS), de onderzoeksmethode om de mate waarin klanten een organisatie aanbevelen in kaart te brengen van Integron, nog steeg van 10% naar 14%, is de score dit jaar afgenomen naar 12%.

Lees dit artikel


Winnaars van De beste SPRINT awards 2019

Winnaars van De beste SPRINT awards 2019

SPRINT, de agile insights tool van Blauw, helpt klanten om betere beslissingen te nemen door concepten, content, media, verpakkingen en namen te pre-testen en valideren binnen 24 uur. SPRINT heeft naar alle KPI’s van het afgelopen jaar gekeken en de winnaar in iedere categorie mocht een mooie award ontvangen.

Lees dit artikel


MerkKracht event

MerkKracht event

Positieve impact maken, het wordt steeds belangrijker voor merken. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Wat inspireert een merk als Dopper om het toch te doen, wat maakt dat een bedrijf als Unilever verantwoordelijkheid neemt voor maatschappelijke kwesties? Je hoort het op 12 maart bij het MerkKracht event in de Amsterdome, Amsterdam.

Lees dit artikel


Hoe klinkt mijn sonic logo? Audio-branding in de lift

Hoe klinkt mijn sonic logo? Audio-branding in de lift

Dirk Soetens is research manager bij Var, de Belgische versie van onze STER. Op het MIE (6 februari) komt hij vertellen over het belang van audiobranding, een onderschat onderdeel van menige merkstrategie.

Lees dit artikel


Elke dag verbindingen maken; het merk Chantal Janzen op het MIE

Elke dag verbindingen maken; het merk Chantal Janzen op het MIE

&C is het jonge 360° content- en lifestyle-merk van mediapersoonlijkheid Chantal Janzen. Aan het hoofd staat de ervaren topmarketeer Chantall Olthoff. Zij vertelt op het MIE (6 februari) hoe het multimediale bedrijf moderne vrouwen bereikt, en hoe inzichten uit data de strategie helpen ontwikkelen.

Lees dit artikel


3 miljoen Nederlanders gebruiken online supermarkt

3 miljoen Nederlanders gebruiken online supermarkt

Bijna 3 miljoen Nederlanders hebben het afgelopen jaar boodschappen gedaan bij een online supermarkt. Het aantal dat online boodschappen doet is daarmee sinds 2016 bijna verdubbeld. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.

Lees dit artikel


Valentijnsdag, meer een feest voor vrouwen

Valentijnsdag, meer een feest voor vrouwen

Valentijn is al jaren onverminderd populair in Nederland. 29% van de Nederlanders heeft in 2019 Valentijnsdag gevierd. Vooral jongeren staan stil bij de dag van der liefde: zowel onder Gen Z’ers als millennials was het deelname percentage in 2019 40%. Dit blijkt uit onderzoek van Motivaction onder een landelijk representatieve steekproef van 1.540 Nederlanders in de leeftijd van 15 tot en met 70 jaar.

Lees dit artikel


Amazon klaar voor een vliegende start in Nederlandse consumentenmarkt!

Amazon klaar voor een vliegende start in Nederlandse consumentenmarkt!

Begin dit jaar betreedt Amazon de Nederlandse e-commerce markt. Waar retailers zich volop aan het voorbereiden zijn en experts voorspellingen doen over de impact op de markt, lijkt de consument er wel klaar voor.

Lees dit artikel


Groei van leisure door stijgende welvaart en vitale ouderen

Groei van leisure door stijgende welvaart en vitale ouderen

De groei in de sector leisure schakelde in 2019 na een aantal jaar van robuuste groei terug naar een lagere versnelling: van 4,1 procent in 2018 naar 1,5 procent in 2019. Vooral bij restaurants (+0,6%) en cafés (-1,0%) viel de omzetgroei tegen.

Lees dit artikel


Newcom Nationale Social Media onderzoek

Newcom Nationale Social Media onderzoek

Social Media zijn niet meer weg te denken uit het media landschap en staan volop in de belangstelling. Maar welke platformen worden op dit moment gebruikt? En met welke frequentie? Wat zijn de stijgers en dalers? Je leest het in het Newcom Nationale Social Media onderzoek.

Lees dit artikel


Video highlights trends in digitale media 2019 onderzoek

Video highlights trends in digitale media 2019 onderzoek

TV-content, iets dat men op TV heeft gezien, brengt consumenten steeds vaker in beweging. Als men op het internet surft tijdens het TV-kijken, is dat steeds vaker naar aanleiding van TV-content. In 2019 geldt dit voor 61% van de Nederlanders. In 2018 was dit nog 54%. Dit zijn enkele uitkomsten van de nieuwstee editie van het Trends in Digitale Media onderzoek van GfK.

Lees dit artikel


Ruigrok NetPanel blijft in beweging!

Ruigrok NetPanel blijft in beweging!

De afgelopen maanden heeft Ruigrok NetPanel een aantal nieuwe collega’s verwelkomd. Stanley Soosaipillaj, Ellen Stegers, Floor van Lieshout en Julia Vrijaldenhoven ontmoeten jullie graag op het MIE

Lees dit artikel


Bestuur VINEX vernieuwd

Bestuur VINEX vernieuwd

In januari 2020 is er bij Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) een vernieuwd bestuur geïnstalleerd. In totaal zijn er bij de organisatie achter het online bereiksonderzoek NOBO vijf nieuwe bestuursleden toegetreden. Ook heeft er een voorzitterswissel plaatsgevonden.

Lees dit artikel


SPSS (basics) – Leer de basisbeginselen voor het verwerken van je data met SPSS

SPSS (basics) – Leer de basisbeginselen voor het verwerken van je data met SPSS

Op 27 februari organiseert de MOA de MOAcademy SPSS Basics met Robert van Ossenbruggen als workshopleider. SPSS is sinds jaar en dag een standaardtool voor het prepareren en analyseren van data.

Lees dit artikel


SAMR gaat verder onder de naam MarketResponse

SAMR gaat verder onder de naam MarketResponse

Onderzoeks- en adviesbureau SAMR gaat verder onder de naam MarketResponse. Vanaf 21 januari worden alle diensten op het gebied van data science, insights en fact-based consultancy weer aangeboden onder deze merknaam die al meer dan 35 jaar een begrip in de markt is.

Lees dit artikel


Motivaction start samenwerking met digitalAudience

Motivaction start samenwerking met digitalAudience

De doelgroepsegmentatie Mentality van Motivaction is nu beschikbaar voor gebruik bij digitalAudience voor audience targeting, onboarding, website en CRM insights op alle platformen en partners van digitalAudience.

Lees dit artikel


Motivaction breidt uit!

Motivaction breidt uit!

Motivaction begint het nieuwe jaar met twee kersverse collega’s. Het IT-team wordt versterkt door Erwin Nieuweweme en bij team Commerciële Dienstverlening is Maartje Krijnen gestart.

Lees dit artikel


Zetelpeiling: ontevredenheid over Rutte III neemt toe

Zetelpeiling: ontevredenheid over Rutte III neemt toe

Tevredenheid kabinet Rutte III daalt, vooral onder CDA-, D66- en CU-kiezers. Zo blijkt uit de I&O-zetelpeiling van januari 2020. De VVD blijft virtueel de grootste, 50 Plus groeit iets.

Lees dit artikel


Software voor data-integratie: nieuwe MOA-publicatie

Software voor data-integratie: nieuwe MOA-publicatie

De MOA publiceert binnenkort een software-review van data-integratie-tools voor data-analytics, visualisatie en dashboarding. Het is een evaluatie van 13 softwareplatforms; een selectie van leveranciers die je vaak aantreft bij pitches rond insights- en marketinginformatiesystemen. En… Sjoerd Koornstra komt erover vertellen op het MIE.

Lees dit artikel


DVJ Insights opent kantoor in Duitsland

DVJ Insights opent kantoor in Duitsland

DVJ Insights breidt zijn activiteiten in Duitsland uit met de opening van een kantoor in Hamburg. Het marketing en analytics bureau gevestigd in Nederland en de UK, wil dichter bij de Duitse markt en huidige activiteiten staan.

Lees dit artikel


MWM2 en Innervoice opnieuw ISO gecertificeerd

MWM2 en Innervoice opnieuw ISO gecertificeerd

MWM2 en InnerVoice (onderdeel van MWM2) hebben opnieuw het ISO20252 certificaat behaald. Hiermee voldoen beide bureaus aan de wereldwijde standaard voor kwaliteitsmanagement van marktonderzoek.

Lees dit artikel


Data as a service bij Royal FloraHolland: digitale transformatie van bloemen en planten

Data as a service bij Royal FloraHolland: digitale transformatie van bloemen en planten

Van het luidkeels afroepen van prijzen in een café naar een digitaal platform waar vraag en aanbod elkaar treffen en waar data de (handels)beslissingen ondersteunen. Het is niet langer nodig om de fysieke veilingvloer van Royal FloraHolland in Aalsmeer te betreden om de bloemen en planten ‘onder de klok’ te zien gaan. De digitale ‘vloer’ daarentegen is drukker dan ooit. Mede dankzij de inzet van Dirk Guijt (data scientist) en Reinoud de Jager (product owner Customer & Market Insights). Ze spreken op 5 februari op het MIE.

Lees dit artikel


I amvincent: crowd control in het Van Gogh Museum

I amvincent: crowd control in het Van Gogh Museum

Jaarlijks telt het Van Gogh Museum (VGM) ruim 2,1 miljoen bezoekers. Per vierkante meter museumruimte zijn dat bijna vijf keer meer bezoekers dan het Louvre in Parijs. Zoveel belangstelling – en bovendien vanuit de gehele wereld – welk museum wil dat nou niet? Nou, het VGM zelf. Althans, het wil wel zoveel mogelijk mensen de mogelijkheid geven tot een bezoek, maar alleen als de bezoekersbeleving van het allerhoogste niveau blijft. Laurine van de Wiel, senior marketing adviseur VGM, moet hierin de balans vinden. Ze spreekt op 6 februari op het MIE.

Lees dit artikel


DirectResearch en #GivingTuesdayNL starten samenwerking

DirectResearch en #GivingTuesdayNL starten samenwerking

Marktonderzoeksbureau DirectResearch en #GivingTuesdayNL gaan voorlopig voor 1 jaar een samenwerking aan op het gebied van marktonderzoek.

Lees dit artikel


Groei in top 100 marktonderzoekbureaus van Verenigd Koninkrijk

Groei in top 100 marktonderzoekbureaus van Verenigd Koninkrijk

Onlangs publiceerde de Market Research Society (MRS) in samenwerking met Toluna het ResearchLive Industry Report 2020. De totale research markt in het Verenigd Koninkrijk is in 2018 gegroeid met 0,7% naar GBP5 bn.

Lees dit artikel


Intermediairs opnieuw zeer tevreden over uitvaartverzekeraars

Intermediairs opnieuw zeer tevreden over uitvaartverzekeraars

Eind 2019 heeft Ipsos opnieuw het jaarlijkse onderzoek gehouden onder intermediairs om de tevredenheid over de uitvaartverzekeraars te peilen. Het hoge niveau van de vorige meting, die de hoogste tevredenheid ooit liet zien, is lichtjes gedaald (van 7,8 naar 7,6 gemiddeld).

Lees dit artikel


Eric Salama gaat aftreden als CEO van Kantar

Eric Salama gaat aftreden als CEO van Kantar

Kantar heeft onlangs aangekondigd dat Eric Salama in de loop van 2020 zal aftreden als CEO. Salama blijft aan totdat er een nieuwe CEO is aangenomen. Daarna zal Salama toetreden tot het bestuur van non-executive directors, en op part-time basis zal hij zijn advieswerkzaamheden voor klanten en Kantar management voortzetten.

Lees dit artikel


Ontdek de MIE highlights

Ontdek de MIE highlights

Tijdens hét grootste Marketing Insights Event (MIE) op 5 en 6 februari 2020 zie je,onder de noemer It's all about insights,zeer actuele, inspirerende en interessante lezingen. Ontdek enkele van onze highlights. Bekijk het volledige programma op MIE.nl!

Lees dit artikel


Nederlanders egoïstisch in zoektocht naar geluk

Nederlanders egoïstisch in zoektocht naar geluk

Zo blijkt uit onderzoek van No Ties. ‘Streven naar geluk is mooi, maar het mag geen obsessie worden’ en ‘In de jacht naar geluk en succes kunnen we onszelf soms voorbijlopen’, zo sprak koning Willem-Alexander in zijn kersttoespraak. Maar in hoeverre lopen Nederlanders, naast zichzelf, wellicht juist anderen voorbij?

Lees dit artikel


Jongeren laten pakketten massaal thuisbezorgen, ook als er niemand thuis is

Jongeren laten pakketten massaal thuisbezorgen, ook als er niemand thuis is

Op ‘normale’ dagen verwerkt PostNL zo’n 800 duizend pakketten. Rond de feestdagen ligt de piek op 1,5 miljoen per dag. MediaTest vraagt zich af: hoe ziet het bezorg- en retourgedrag van jongeren (Millennials en Gen Z) eruit?

Lees dit artikel


MIE'20 programma is bekend!

MIE'20 programma is bekend!

Met de promotiecode CLOUTODAY ontvang je €20,- korting en betaal je slechts  €129,50 voor je MIE ticket op 5 en 6 februari 2020. De 18e editie van hét grootste Marketing Insights Event (MIE) verwelkomt 2500 bezoekers in de Jaarbeurs en de grootste bioscoop van Nederland, Kinepolis. Twee inspirerende dagen met meer dan 100 sessies die je niet mag missen.

Lees dit artikel


Jaaroverzicht TV kijkcijfers

Jaaroverzicht TV kijkcijfers

SKO komt met de eerste resultaten van de TV kijkcijfers over 2019. De Nederlander keek in 2019 gemiddeld 156 minuten per dag televisie (2 uur en 36 minuten); dit is gelijk aan de kijktijd in 2018. Het gaat hier om de kijktijd naar televisiezenders.

Lees dit artikel


Collegaliefde gaat niet door de maag

Collegaliefde gaat niet door de maag

PanelWizard (zusterbedrijf van Kien) voerde in opdracht van Acties.nl een onderzoek uit naar de werklunchbeleving van 1.085 Nederlanders werkzaam in loondienst met een werkplek buitenshuis.

Lees dit artikel


4 ways for research to leave the twilight zone in 2020

4 ways for research to leave the twilight zone in 2020

2020, a pivotal year which has set its time mark on many business strategies and plans over the past years. How many companies have set up a 2020 Strategy over the last decade? Tried to envision how their business will look by then? Made plans to anticipate potential futures? And now… 2020 is just around the corner.

Lees dit artikel

Meer MOA


Kennispartners van Clou

MOA is een

CRKBO Instelling CMYK

Contact

MOA, Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek & Analytics

Kingsfordweg 151, 1043 GR, Amsterdam
+31 20 5810710
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.