Nieuws van de MOA en uit de branche

Generatie Z world changers

Generatie Z world changers

In een drietal whitepapers neemt bureau YoungWorks Generatie Z, geboren tussen 2000 en 2015, onder de loep. Deel 1 gaat in op de invloed van digitalisering op Generatie Z. Generatie Z is de eerste generatie die geen wereld zonder internet kent.

Lees dit artikel


Haystack Research Consulting neemt ‘Shopting’ over

Haystack Research Consulting neemt ‘Shopting’ over

Haystack heeft het bedrijf Shopting, een specialist in shopper intelligence, overgenomen. "Deze overname versterkt de mogelijkheden om klanten te helpen bij het realiseren van omzetgroei door middel van een holistisch "data intelligence" gedreven consulting kader", aldus Haystack.

Lees dit artikel


Jonge Nederlanders bereid te overbieden op huis

Jonge Nederlanders bereid te overbieden op huis

Maar liefst 20 procent van de jonge Nederlanders is bereid te overbieden op een huis, ook al kunnen ze voor dat bedrag geen extra lening krijgen. Dit blijkt uit onderzoek van hypotheekadviseur Viisi, uitgevoerd door Panelwizard, onder 1.013 Nederlanders tussen de 22 en 35.

Lees dit artikel


Consument kijkt meer video on demand

Consument kijkt meer video on demand

Nederlanders zijn in het afgelopen jaar meer video on demand gaan kijken. Het aandeel in kijkminuten van video on demand (27%) is nu voor het eerst ook groter dan het aandeel van lineaire tv (24%). Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Media Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 3.600 Nederlanders.

Lees dit artikel


Pieter Paul Verheggen nieuwe voorzitter SMA

Pieter Paul Verheggen nieuwe voorzitter SMA

De Sales Management Association (SMA) heeft Pieter Paul Verheggen verkozen tot nieuwe voorzitter. Deze vakvereniging voor salesprofessionals is in de afgelopen jaren blijven groeien en telt nu ruim 1.500 salesprofessionals.

Lees dit artikel


MeMo2 is Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar

MeMo2 is Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar

MeMo2 is bij de uitreiking van de MOAwards 2019 in de WesterUnie in Amsterdam uitgeroepen tot Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar. Het is de tweede keer dat MeMo2 de felbegeerde titel wint.

Lees dit artikel


Award Insights Professional Bedrijfszijde van het jaar 2019 naar Nicole Engels

Award Insights Professional Bedrijfszijde van het jaar 2019 naar Nicole Engels

De prijs voor Insights Professional aan bedrijfszijde van het jaar 2019 is uitgereikt aan Nicole Engels van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO).

Lees dit artikel


Tim Barenbrug wint award Insights Professional Bureauzijde

Tim Barenbrug wint award Insights Professional Bureauzijde

Ook onder de bureaus is een prijs voor Insights Professional van het jaar 2019 uitgereikt. Tim Barenbrug van Totta Research heeft deze in ontvangst genomen.

Lees dit artikel


Pauline van der Wel wint Young Talent van het jaar

Pauline van der Wel wint Young Talent van het jaar

Tot Young Talent van het jaar 2019 is Pauline van der Wel van Ipsos uitgeroepen. De marktonderzoeker zit pas anderhalf jaar in het vak.

Lees dit artikel


Annemarie Klaassen is Digital en Webanalist van het jaar 2019

Annemarie Klaassen is Digital en Webanalist van het jaar 2019

Digital & Webanalist van 2019 is Annemarie Klaassen van VodafoneZiggo. Volgens de jury toont Klaassen zich een vakvrouw die weet hoe online techniek werkt.

Lees dit artikel


Winnaar Insights Scientist van het jaar 2019 bekend

Winnaar Insights Scientist van het jaar 2019 bekend

Met zijn bijdrage "De squeeze tussen 'discount' en 'digital': nieuwe uitdagingen voor service supermarkten" won Laurens Sloot van de Rijksuniversiteit Groningen, de Insights Scientist van het jaar 2019.

Lees dit artikel


MOA Golfbokaal 2019

MOA Golfbokaal 2019

De afgelopen 8 jaar is er vol enthousiasme gespeeld om de MOA Golfbokaal. Dit jaar organiseert de MOA voor de negende keer het Golftoernooi. Het toernooi vindt 1 juli plaats op de prachtige bosrijke baan gelegen in het midden van het land: de Goyer Golf & Country Club, te Eemnes (www.goyer.nl). 

Lees dit artikel


Winnaars MOAwards 2019 bekend

Winnaars MOAwards 2019 bekend

MeMo2 is bij de uitreiking van de MOAwards 2019 in de WesterUnie in Amsterdam uitgeroepen tot Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar 2019. De prijs voor Insights Professional aan bedrijfszijde is uitgereikt aan Nicole Engels van de NPO. 

Lees dit artikel


Nauwelijks omzetgroei detailhandel

Nauwelijks omzetgroei detailhandel

De omzetgroei in de Nederlandse detailhandel stagneert in 2019. Dat terwijl voor de detailhandel in Europa een groei van 2 procent in de totale omzet wordt voorspeld. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van GfK naar de Europese detailhandel.

Lees dit artikel


Nederlanders over het klimaat

Nederlanders over het klimaat

In de zomer van 2018 heeft Motivaction in opdracht van Climate Neutral Group (CNG) een onderzoek uitgevoerd onder ruim 1.000 Nederlanders met betrekking tot het koopgedrag en het klimaat. Het onderzoek ging in op de kennis en houding van het Nederlandse publiek ten opzichte van klimaatverandering en de invloed hiervan op ons koopgedrag.

Lees dit artikel


Nieuw naslagwerk voor het vakgebied

Nieuw naslagwerk voor het vakgebied

Het naslagwerk "Modellen voor Marketing- Insights" is het eerste overzicht van de belangrijkste modellen voor consumentengedrag, marktonderzoek en digital analytics in Nederland.

Lees dit artikel


Eigen organisatie is moeilijk te veranderen

Eigen organisatie is moeilijk te veranderen

Meer dan een derde van alle medewerkers in Nederland vindt dat de eigen organisatie onvoldoende in staat is om te veranderen. Dat blijkt uit de ‘Nationale Benchmark Verandervermogen 2018’ van adviesbureau Business Fitscan, gebaseerd op onderzoek van RenM|Matrix onder 1.500 werknemers in Nederland – topmanagers, leidinggevenden en medewerkers – uit verschillende sectoren.

Lees dit artikel


Amazon sterkste merk wereldwijd in de Top 100 BrandZ

Amazon sterkste merk wereldwijd in de Top 100 BrandZ

Terwijl veel traditionele merken te lijden hebben, groeien 'netwerk brands' juist flink. Tech-merken passeren de grens van $ 1 biljoen in merkwaarde. Shell is het enige Nederlandse merk op de ranglijst. Dit jaar staat het bedrijf op nummer 65, daarmee daalt Shell twee plekken ten opzichte van 2018.

Lees dit artikel


Jongeren kijken meer televisie

Jongeren kijken meer televisie

De totale tijd besteed aan media is de afgelopen vijf jaar stabiel gebleven. Gemiddeld besteden Nederlanders nog steeds bijna 81⁄2 uur aan media. Het grootste deel van de mediatijd wordt besteed aan het kijken van video, 184 minuten per dag.

Lees dit artikel


Cognitieve biases uit de gedragspsychologie - MOA Expertise sessie 21 jun

Cognitieve biases uit de gedragspsychologie - MOA Expertise sessie 21 jun

Op 21 juni organiseert de MOA de Expertise sessie over cognitieve biases. Mis deze speciale Expertise sessie over cognitieve biases uit de gedragspsychologie niet! Het aantal beschikbare plaatsen is beperkt, dus wees er snel bij.

Lees dit artikel


De squeeze tussen discount en digital: nieuwe uitdagingen voor service supermarkten

De squeeze tussen discount en digital: nieuwe uitdagingen voor service supermarkten

Voor de 'Insights Scientist van het jaar' award zijn de artikelen gebundeld in de publicatie MOA Topic of the Year 2019: Surviving the Retail Revolution. Dit keer het artikel van de winnaar Laurens Sloot over strategieën welke service supermarkten kunnen volgen om de bedreigingen in de markt het hoofd te kunnen bieden.

Lees dit artikel


Amerikaanse miljardair dingt mee naar Kantar

Amerikaanse miljardair dingt mee naar Kantar

Vista Equity Partners, een bedrijf mede opgericht door Robert F. Smith, de rijkste Afrikaan Amerikaan in de Verenigde Staten, is toegevoegd aan het rijtje bidders die strijden om het meerderheidsbelang in WPP's insight en analytics onderdeel Kantar.

Lees dit artikel


MeMo² en Exterion Media winnen prijs

MeMo² en Exterion Media winnen prijs

MeMo² en Exterion media hebben de IAB Europe Awards 2019 gewonnen in de categorieën Grand Prix, Best Use of Research Budget en Research Data & Innovation met de Outdoor Ad Impact Forecaster.

Lees dit artikel


The Future Role of CMI - CMI event

The Future Role of CMI - CMI event

26th of June ScanmarQED, in cooperation with the House of Insights, organizes the Consumer Marketing Intelligence Event. This event is a gamechanger for how you think about your own role and future.

Lees dit artikel


Veel kiezersbewegingen in laatste dagen voor de verkiezingen

Veel kiezersbewegingen in laatste dagen voor de verkiezingen

Een nameting die I&O Research direct na verkiezingsdag heeft uitgevoerd toont dat de peiling niet onnauwkeurig was, maar dat er in de laatste dagen voor 23 mei nog veel veranderde in de kiezersvoorkeuren.

Lees dit artikel


Helft Nederlanders is positief over eigen financiële situatie

Helft Nederlanders is positief over eigen financiële situatie

Ongeveer de helft van de Nederlanders bestempelt hun financiële situatie als goed tot zeer goed. Dit blijkt uit de Monitor financieel gedrag van Wijzer in geldzaken, uitgevoerd door Motivaction.

Lees dit artikel


Onderweg met kinderen in de auto

Onderweg met kinderen in de auto

DirectResearch heeft in opdracht van Qontent Matters en Nationale Nederlanden een onderzoek gedaan naar het gedrag van ouders met jonge kinderen tijdens het autorijden. Waar sommige ouders een ritje met de kinderen als een leuke en positieve bezigheid zien, levert het andere ouders veel stress op.

Lees dit artikel


De Efteling Klantvriendelijkste Bedrijf van 2019

De Efteling Klantvriendelijkste Bedrijf van 2019

Vorig jaar eindigde het pretpark op de derde plek, dit jaar stoot het tweevoudig winnaar Coolblue, dat als tweede eindigt, van de troon. De prijs, een initiatief van SAMR Marktvinders, wordt dit jaar voor de twaalfde keer uitgereikt

Lees dit artikel


Mkb'ers en bureaus worstelen met AVG-eisen

Mkb'ers en bureaus worstelen met AVG-eisen

Bijna een jaar later voldoen Nederlandse organisaties in het midden-en kleinbedrijf en bureaus nog steeds niet aan alle eisen van deze Europese privacy-verordening.

Lees dit artikel


Gemeenten Utrecht en Zoetermeer starten met De Tweede Mening!

Gemeenten Utrecht en Zoetermeer starten met De Tweede Mening!

Afgelopen week zijn de gemeente Utrecht en gemeente Zoetermeer, in samenwerking met Totta, gestart met de pilot van De Tweede Mening. De Tweede Mening is een online inwonerspanel waar besluiten uit het sociaal domein (WMO, Werk & Inkomen, jeugdzorg, etc.) worden voorgelegd aan inwoners van beide gemeenten.

Lees dit artikel


Een jaar AVG in de praktijk

Een jaar AVG in de praktijk

De AVG is nu een jaar oud. Organisaties hebben inmiddels ervaring met de implicaties die de AVG heeft op de bedrijfsvoering. In opdracht van Rendement heeft Motivaction onderzocht hoe men een jaar AVG in de praktijk ervaren heeft. 

Lees dit artikel


Band met influencers en magazines versterkt koopgedrag

Band met influencers en magazines versterkt koopgedrag

In opdracht van Sanoma en LINDA. deden Mindshare, Kantar en GroupM onderzoek naar de impact van magazinemerken en social influencers op vrouwen. Beïnvloedt een influencer zijn of haar volgers in dezelfde mate als een magazine zijn lezers?

Lees dit artikel


Winnaars Integron klant- en medewerkerbeleving awards 2019 bekend

Winnaars Integron klant- en medewerkerbeleving awards 2019 bekend

Voor het tiende jaar op rij heeft Integron de best presterende organisaties op het gebied van klant- en medewerkerbeleving onderscheiden tijdens de Beleving Awards. Op dinsdag 21 mei vielen in evenementenlocatie InnStyle in Maarssen in 15 categoriën evenzoveel organisaties in de prijzen.

Lees dit artikel


Aantal Nederlanders dat koopt via smartphone in 4 jaar tijd verdriedubbeld

Aantal Nederlanders dat koopt via smartphone in 4 jaar tijd verdriedubbeld

44% van de Nederlanders shopt met zijn of haar smartphone. Het mobiel winkelen is verdriedubbeld ten opzichte van 2015, toen was dit nog 14%. Deze cijfers komen uit recent onderzoek van Ruigrok NetPanel.

Lees dit artikel


Onwetendheid mkb-werkgevers over zorgplicht medewerkers

Onwetendheid mkb-werkgevers over zorgplicht medewerkers

Veel werkgevers zijn in het geval van schade bij een ongeval met medewerkers niet op de hoogte van hun wettelijke zorgplicht, blijkt uit onderzoek dat Ipsos uitvoerde in opdracht van Centraal Beheer onder mkb-ondernemers.

Lees dit artikel


Vier mogelijke overnamepartners Kantar bekend

Vier mogelijke overnamepartners Kantar bekend

Volgens MRweb blijkt uit diverse bronnen dat WPP tot een lijst van vier private equity investeerders is gekomen. Op deze lijst Bain Capital, Apollo, Platinum en een vierde niet bekend gemaakte partij. Deze partijen gaan bieden op het meerderheidsbelang in Kantar's insights en analytics tak.

Lees dit artikel


MediaTest doet gratis onderzoek in 24 uur voor Steunouders

MediaTest doet gratis onderzoek in 24 uur voor Steunouders

Ook dit jaar heeft MediaTest een maatschappelijk en sympathiek onderzoek uitgekozen om in één dag kosteloos uit te voeren. MediaTest bestaat dit jaar 20 jaar en wil dit op een mooie manier vieren.

Lees dit artikel


Joost Augusteijn naar SAMR Marktvinders

Joost Augusteijn naar SAMR Marktvinders

Merkspecialist Joost Augusteijn gaat aan de slag als business consultant met als specialisatie branding en positionering.

Lees dit artikel


Huiseigenaren wachten met verduurzamen

Huiseigenaren wachten met verduurzamen

43 Procent van de Nederlandse huiseigenaren is niet van plan om binnen nu en vijf jaar de woning te verduurzamen. Belangrijkste reden hiervoor is dat zij niet weten welke financiële regelingen zij vanuit de overheid kunnen verwachten.

Lees dit artikel


Werknemers met beperking ervaren belemmeringen op de werkvloer

Werknemers met beperking ervaren belemmeringen op de werkvloer

Dat blijkt uit onderzoek van Team Vier in opdracht van Microsoft Nederland uitgevoerd onder HR-managers en medewerkers van Nederlandse bedrijven.

Lees dit artikel


Fusie tussen GroenLinks en PvdA kan sterke, brede partij opleveren

Fusie tussen GroenLinks en PvdA kan sterke, brede partij opleveren

Bijna acht op de tien kiezers (78%) vinden dat er momenteel te veel politieke partijen meedoen aan de verkiezingen, waardoor er te veel versnippering is. Ruim vier op de tien kiezers (42%) vinden het goed dat ook kleine partijen in de Tweede Kamer kunnen komen.

Lees dit artikel


Kantar lanceert groot respondenten-netwerk wereldwijd

Kantar lanceert groot respondenten-netwerk wereldwijd

Kantar heeft onlangs Kantar Profiles Network gelanceerd. Dit netwerk geeft toegang tot 88 miljoen mensen in 70 landen. Het is daarmee ’s werelds grootste netwerk met respondenten die GDPR-conform toestemming hebben gegeven benaderd te mogen worden voor online-onderzoek.

Lees dit artikel


Vakantiegeld: een bedrag om naar uit te kijken

Vakantiegeld: een bedrag om naar uit te kijken

In november 2018 bracht het CBS naar buiten dat de armoede in Nederland stijgt. Tegelijkertijd stelde het SCP dat er juist minder mensen onder het bestaansminimum leven. Een representatief onderzoek van Motivaction onder 864 Nederlanders wijst echter uit dat 26% vakantiegeld nodig heeft om van rond te komen.

Lees dit artikel


Slimme speakers in 500.000 huishoudens

Slimme speakers in 500.000 huishoudens

Bijna een half miljoen Nederlandse huishoudens hebben inmiddels een slimme speaker (6%). Een lage naamsbekendheid en onduidelijke toegevoegde waarde remmen een echte doorbraak bij consumenten nog wel.

Lees dit artikel


Ondernemersvertrouwen neemt licht toe

Ondernemersvertrouwen neemt licht toe

Het vertrouwen van ondernemers is in het tweede kwartaal van 2019 iets hoger dan een kwartaal eerder. Na twee kwartalen van afname nam het vertrouwen licht toe.

Lees dit artikel


Ga jij de outdoor challenge aan?

Ga jij de outdoor challenge aan?

Heb jij je al ingeschreven voor de MOAwards? Inschrijven is vanaf nu mogelijk! Op 12 juni a.s. worden de winnaars van de MOAwards 2019 bekend gemaakt. De feestelijke uitreiking vindt plaats bij de WesterUnie/WesterLiefde in Amsterdam. Ben jij er ook bij?

Lees dit artikel


Haystack Nederland breidt team uit

Haystack Nederland breidt team uit

Om de groeiambitie in Nederland kracht bij te zetten, breidt Haystack Nederland uit met twee nieuwe teamleden: Evalien Slob en Nathalie Latour komen het team versterken.

Lees dit artikel


Nieuw gezicht bij Totta: Geert Telkamp

Nieuw gezicht bij Totta: Geert Telkamp

Een leuke uitbreiding bij Totta en wel in lijn met Totta's koers naar het samensmelten van research en analytics. In april is Geert Telkamp bij Totta begonnen en gaat zich voornamelijk bezighouden met speech en tekst analytics.

Lees dit artikel


De omzet in de duurzame touringcarsector blijft stijgen

De omzet in de duurzame touringcarsector blijft stijgen

Panteia verricht jaarlijks, in opdracht van Busvervoer Nederland, een onderzoek naar de omvang en samenstelling van het touringcarvervoer in Nederland. De bevindingen staan beschreven in de nieuwe brochure “Kerncijfers 2018 van het Nederlandse touringcarvervoer”.

Lees dit artikel


Nudge: een subtiel duwtje in de goede richting

Nudge: een subtiel duwtje in de goede richting

In zijn blog beschrijft Jan Urlings, Delta Marktonderzoek, hoe nudges ons gedrag op een onbewuste manier beïnvloeden. Ingegeven door het boek van Thaler en Sunstein wordt nudging al snel in verband gebracht met overheden & hun burgers. Ten onrechte, want nudges zijn minstens even goed toepasbaar in ‘de commerciële wereld’, aldus Urlings.

Lees dit artikel

Meer MOA


Kennispartners van Clou

MOA is een

CRKBO Instelling CMYK

Contact

MOA, Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek & Analytics

Kingsfordweg 151, 1043 GR, Amsterdam
+31 20 5810710
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.