Nieuws van de MOA en uit de branche

Burgers ontevreden over corona-communicatie vanuit gemeenten

Burgers ontevreden over corona-communicatie vanuit gemeenten

Zo blijkt uit onderzoek van Bluefield. Slechts 30% van de Nederlanders is tevreden over de corona-communicatie van hun gemeente.

Lees dit artikel


Let op – volgende Clou alleen digitaal

Let op – volgende Clou alleen digitaal

De meeste abonnees van Clou ontvangen het gedrukte blad op hun werkadres. De eerstvolgende keer zou 10 april zijn. Maar veel mensen werken nu thuis en de kans is groot dat zij het blad pas veel later zien. Daarom verschijnt Clou volgende week alleen digitaal (als pdf) zodat de lezers het blad toch allemaal in huis hebben. 

Lees dit artikel


Global Trends 2020 - webinar Ipsos

Global Trends 2020 - webinar Ipsos

Als gevolg van de coronacrisis verandert de wereld nu nog sneller dan ooit. Voor bedrijven, overheidsinstellingen en individuen is het belangrijk nu niet slechts te focussen op de korte termijn, maar juist ook plannen te maken voor de toekomst.

Lees dit artikel


Het coronavirus verandert het online mediagedrag

Het coronavirus verandert het online mediagedrag

Nu Nederlanders zoveel meer tijd thuis doorbrengen, verandert het online mediagebruik, zo blijkt uit het NOBO uitgevoerd door Kantar.

Lees dit artikel


Zorg om voortbestaan lokale ondernemers

Zorg om voortbestaan lokale ondernemers

9 op de 10 Nederlanders denkt dat het voortbestaan van lokale en kleinschalige ondernemers in gevaar komt door de Coronacrisis, blijkt uit onderzoek van MeMo².

Lees dit artikel


Covid-19 dossier van DVJ Insights

Covid-19 dossier van DVJ Insights

DVJ is al enkele weken geleden begonnen om in opdracht van RTL te peilen of en in welke mate Nederland zich zorgen maakt over het coronavirus en welke maatregelen er genomen worden.

Lees dit artikel


Winnaars van de Dutch Marketing Awards

Winnaars van de Dutch Marketing Awards

NIMA, PIM en Adformatie brachten vanuit Capital C een live programma waarin onder meer Marketeer of the Year, Marketing Company of the Year en Transformer of the Year, werden bekendgemaakt.

Lees dit artikel


Nederlanders ergeren zich aan hamsteraars

Nederlanders ergeren zich aan hamsteraars

Hoe ervaart men het om in de supermarkt rond te lopen? Wat voor resultaat heeft de oproep om niet te gaan hamsteren gehad op het gedrag? Vragen die zijn voorgelegd binnen het consumentenpanel van DirectResearch.

Lees dit artikel


Nederlanders hebben minder vertrouwen in medeburgers

Nederlanders hebben minder vertrouwen in medeburgers

Nederlanders zijn zich meer zorgen gaan maken over de corona-pandemie, zo blijkt uit de Corona Impact Monitor van Motivaction.

Lees dit artikel


Nieuwe samenwerking: The House of Insights

Nieuwe samenwerking: The House of Insights

Sjoerd Koornstra, Durk Bosma en Patrick Bruin sloegen de handen ineen en zijn op 1 maart The House of Insights begonnen.

Lees dit artikel


DirectResearch bestaat 15 jaar!

DirectResearch bestaat 15 jaar!

In 2005 startte Okkie Boot DirectResearch met de onderliggende motivatie om marktonderzoek gemakkelijk, sneller en efficiënter te maken voor opdrachtgevers. Inmiddels bestaat het bedrijf 15 jaar en is er veel veranderd.

Lees dit artikel


ESOMAR en MrWeb starten Global MR Jobs Alliance

ESOMAR en MrWeb starten Global MR Jobs Alliance

ESOMAR gaat samenwerken met MrWeb en partner Women In Research om zo een wereldwijde vacaturebank voor data en insights professionals te creeëren. "By saving them costs and admin we allow companies to promote a few positions they might otherwise have put on hold", aldus ESOMAR.

Lees dit artikel


Weinig draagvlak voor strengere coronamaatregelen

Weinig draagvlak voor strengere coronamaatregelen

Dat blijkt uit een representatief wereldwijd onderzoek uitgevoerd door Kantar. Het onderzoeksbureau trok in acht landen het veld in. Wat vinden burgers van de maatregelen om het oprukkende coronavirus te beteugelen?

Lees dit artikel


Corona Impact Monitor: tweederde rekent op economische crisis

Corona Impact Monitor: tweederde rekent op economische crisis

Door de uitbraak van het coronavirus rekent inmiddels 65% van de Nederlanders op een economische crisis met persoonlijke gevolgen. Ze kiezen daarom voor de bespaarmodus, en voor huiselijke activiteiten die weinig budget vergen.

Lees dit artikel


Bijna de helft van de jongeren verwacht een volledige lockdown

Bijna de helft van de jongeren verwacht een volledige lockdown

MediaTest vroeg 20 maart aan de jongeren in haar online panel hoe zij de crisis rondom het Coronavirus ervaren. In totaal deelden 439 Millennials en Gen Z-ers in de leeftijdscategorie van 16 tot 40 jaar hun ervaringen en meningen.

Lees dit artikel


Innovaties in marktonderzoek leggen worstelingen bloot van Insights professionals in een agile wereld

Innovaties in marktonderzoek leggen worstelingen bloot van Insights professionals in een agile wereld

In deze blog brengt Durk Bosma, marktonderzoeksspecialist, verslag uit over de IIEX conferentie. De actuele innovaties in het vak leggen vooral de worstelingen bloot van insights professionals in een agile wereld. 

Lees dit artikel


Loondoorbetaling bij ziekte

Loondoorbetaling bij ziekte

Loondoorbetaling afwezige werknemers

In welke gevallen moet het loon door worden betaald als werknemers in verband met het virus niet op het werk kunnen of willen verschijnen?

Als de werknemer ziek is, of het nu hier is of in het buitenland, gelden de normale regels bij ziekte. De werknemer moet zich ziekmelden en zich aan de verdere procedures houden die bij zijn werkgever gelden. De werkgever zal in principe gehouden zijn het loon tot een bepaald percentage door te betalen. Dat de ziekte het gevolg is van het coronavirus maakt dit niet anders.

Lees dit artikel


Kan een werknemer ouderschapsverlof tussentijds onderbreken of beëindigen?

Kan een werknemer ouderschapsverlof tussentijds onderbreken of beëindigen?

Werknemers die vader of moeder zijn van een kind jonger dan acht jaar, hebben wettelijk recht op onbetaald ouderschapsverlof.

Het is toegestaan ouderschapsverlof tussentijds te onderbreken of te beëindigen als:


  • de werknemer zwangerschapsverlof, bevallingsverlof, adoptieverlof of pleegzorgverlof gaat opnemen, of:
  • 
er is sprake van een onvoorziene situatie.


Bijvoorbeeld: partner werknemer wordt werkloos, er komt plaats vrij voor het kind van werknemer in de kinderopvang, werknemer heeft extra kosten, werknemer is (langdurig) ziek.

De werknemer is verplicht schriftelijk onderbreking of stopzetting van het ouderschapsverlof bij de werkgever aan te vragen. De werkgever hoeft het verlof niet eerder stop te zetten dan na 4 weken na het verzoek.

In geval van zwangerschaps-, bevallings-, adoptie- of pleegzorgverlof mag de werkgever het verzoek om het ouderschapsverlof te onderbreken of te beëindigen niet weigeren.

Wil de werknemer het ouderschapsverlof onderbreken of stopzetten door een onvoorziene situatie, dan mag werkgever het verzoek alleen weigeren als dit het bedrijf ernstig in problemen brengt.

Als de werknemer nog ouderschapsverlof overhoudt, kan dit verlof (of een deel daarvan) vervallen. In de cao moet dan staan dat het overblijvende ouderschapsverlof vervalt als het verlof wordt gestopt wegens onvoorziene omstandigheden. Of er moet sprake zijn van afspraken die vóór 1 januari 2015 zijn gemaakt met werkgever over het ouderschapsverlof (of een deel daarvan). In dit geval moet het wel gaan om een onvoorziene omstandigheid en werknemer moet voor dezelfde werkgever blijven werken.


Let op: in beide gevallen vervalt het verlof niet als de werknemer het ouderschapsverlof wil onderbreken of beëindigen wegens zwangerschaps-, bevallings-, adoptie- of pleegzorgverlof.

Berekening

Het aantal uren dat de werknemer recht heeft op ouderschapsverlof bedraagt maximaal 26 keer de arbeidsduur per week (artikel 6:2 lid 1 WAZO). Voor de berekening van de omvang van het ouderschapsverlof is de bedongen arbeidsduur per week bepalend. Hiermee wordt het aantal uur per week bedoeld zoals is opgenomen in de arbeidsovereenkomst. Voor een werknemer die op basis van zijn arbeidsovereenkomst 40 uur per week werkt, bedraagt het ouderschapsverlof 40 x 26 = 1.040 uur. Als een werknemer steeds een wisselend aantal uur per week, wordt het ouderschapsverlof berekend door het aantal jaarlijkse arbeidsuren om te rekenen naar een gemiddeld aantal arbeidsuren per week.

Bron: AWVN, maart 2020

Lees dit artikel


Nederlanders zien niets in VR-bril

Nederlanders zien niets in VR-bril

Het aantal Nederlanders dat een VR-bril bezit is de afgelopen periode nauwelijks gestegen. Slechts 6% van de consumenten is in het bezit van een dergelijke bril. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Media Monitor van Multiscope onder 3.600 Nederlanders.

Lees dit artikel


We missen vooral onze collega's

We missen vooral onze collega's

'75% van de Nederlanders zegt collega’s te missen tijdens thuiswerken’, blijkt uit verzamelde cijfers afkomstig uit de THX.-app van MeMo².

Lees dit artikel


Kies Nu Voor Online Kwalitatief

Kies Nu Voor Online Kwalitatief

Voor veel bureaus zijn dit uitdagende tijden omdat Face-to-Face onderzoek moeilijker of zelfs onmogelijk wordt gemaakt door COVID-19. Niet alleen deelnemers zijn bezorgd, opdrachtgevers vragen ook om alternatieven.

CMNTY ondersteunt bureaus en bedrijfsonderzoekers al meer dan een decennium bij het uitvoeren van online kwalitatief onderzoek. Door innovatieve software, maar ook door ondersteuning bij strategie, ontwerp, moderatie en analyse.

Lees dit artikel


De publieke opinie over de Covid-19 uitbraak

De publieke opinie over de Covid-19 uitbraak

In deze onzekere wereld zijn gegevens van belang. Ipsos-experts delen de laatste onderzoeken en analyses met betrekking tot de coronaviruscrisis, op basis van verschillende onderzoeken. Ipsos heeft een speciale pagina ingericht waar je alles leest over de laatste uitkomsten van alle Ipsos onderzoeken die de publieke opinie en deskundige inzichten met betrekking tot de coronaviruscrisis laten zien.

Lees dit artikel


Behavioural psychology triggered to the max by the Corona pandemic

Behavioural psychology triggered to the max by the Corona pandemic

The world is in one of its biggest crises ever. The Corona virus keeps spreading across the world and our authorities and healthcare experts do everything in their power to contain the virus. Simultaneously, many consumers are driven by their primal instinct displaying ‘survival’ behaviour, highlighted by hoarding behaviour in many countries. Unconscious behavioural psychology manifests itself as never before.

Lees dit artikel


Mark Rutte heeft goede papieren voor 4de premierschap

Mark Rutte heeft goede papieren voor 4de premierschap

Dit onderzoek onder 2.180 Nederlanders vond plaats van 6 tot 10 maart, in de periode dat de eerste corona-gevallen in Nederland bekend werden. Eventuele invloed van deze ontwikkeling op partijvoorkeur en waardering van politici en bestuurders is dus slechts ten dele meegenomen in dit onderzoek.

Lees dit artikel


Online bestedingen van Nederlandse consumenten zijn gestegen in 2019

Online bestedingen van Nederlandse consumenten zijn gestegen in 2019

De online bestedingen van Nederlandse consumenten kwamen in 2019 uit op € 25,8 miljard, wat een stijging betekent van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Zo blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org uitgevoerd door GfK. 

Lees dit artikel


Delta marktonderzoek breidt uit!

Delta marktonderzoek breidt uit!

Het team van Delta marktonderzoek is verder uitgebreid met Tine Niezink, Market Research Expert. Met haar 16 jaar ervaring aan zowel bureau- (bij Ipsos, Blauw Research en Telecompaper) als klantzijde (bij Royal Flora Holland en Sofis) is ze een ware allround marktonderzoeker.

Lees dit artikel


Cursus sensorisch onderzoek B

Cursus sensorisch onderzoek B

Duik samen met Wim Vaessen en Joep Brinkman in de wereld van sensorisch onderzoek. De cursus bestaat uit theorie en praktijk over het opzetten en uitvoeren van sensorisch onderzoek. Laat je zintuigen prikkelen door inspirerende gastsprekers en verschillende excursies. Kortom, wil jij je ontwikkelen tot een sensorisch onderzoek professional? Schrijf je in vóór 22 oktober!

Lees dit artikel


Smart home markt groeit tot 2,5 miljard euro

Smart home markt groeit tot 2,5 miljard euro

Nederlandse consumenten hebben inmiddels voor 2,5 miljard euro aan smart home apparaten in huis. De markt is gegroeid met 800 miljoen euro (+47%). Dit blijkt uit de vierde editie van de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 6.300 Nederlanders.

Lees dit artikel


Je klant in beeld: het verhaal achter de cijfers

Je klant in beeld: het verhaal achter de cijfers

Onderzoeksrapporten zijn vaak saai, omdat er weinig emotie in zit. Lore Elzinga, School of Insights, geeft aan in haar blog waarom boodschappen in de vorm van een verhaal overtuigender zijn. Verhalen roepen empathie op, waardoor de boodschap eerder blijft hangen.

Lees dit artikel


Datavisualisatie, van inzicht naar impact

Datavisualisatie, van inzicht naar impact

Op 21 september organiseert de MOA de MOAcademy "Datavisualisatie, van inzicht naar impact" met Michiel Dullaert als workshopleider. Een goed gekozen en ontworpen datavisualisatie trekt de aandacht van de lezer. Hij zorgt dat mensen wat gaan doen met de inzichten die er getoond worden. 

Lees dit artikel


Hoe zit het met de privacy in geval van corona?

Hoe zit het met de privacy in geval van corona?

Bedrijven worden steeds vaker geconfronteerd met het corona-virus. Het RIVM en de Rijksoverheid geven informatie over wat je wel en niet mag doen. Werkgevers vragen medewerkers om thuis te blijven vanwege corona. Maar onder de AVG mag je toch geen medische gegevens vewerken als werkgever? Hoe zit het met de privacy in het geval van een epidemie?

Lees dit artikel


Praktische methodologie & het analysepalet

Praktische methodologie & het analysepalet

Op 18 mei organiseert de MOA de MOAcademy "Praktische methodologie & het analysepalet" met Robert van Ossenbruggen als workshopleider. Deze workshop is bestemd voor kwantitatief georiënteerde onderzoekers die hun kennis willen opfrissen en nieuwe inzichten willen opdoen.

INSCHRIJVEN

DEELNEMERSLIJST

Lees dit artikel


Hoe staat het met de gendergelijkheid op de werkvloer?

Hoe staat het met de gendergelijkheid op de werkvloer?

De helft van alle Nederlanders vindt dat vrouwen en mannen niet gelijk worden behandeld op de werkvloer. Dat blijkt uit de bevindingen uit een onderzoek van Ipsos naar de perceptie van gendergelijkheid op de werkvloer. 

Lees dit artikel


WPP neemt data science bedrijf Sandtable over

WPP neemt data science bedrijf Sandtable over

GroupM onderdeel van WPP heeft onlangs het data science bedrijf Sandtable overgenomen. Sandtable is gespecialiseerd in behavioural analytics en advanced simulations.

Lees dit artikel


Nederlander gebruikt 35 plastic tasjes per jaar

Nederlander gebruikt 35 plastic tasjes per jaar

Voor 94 procent van de Nederlanders is het een gewoonte geworden om zelf een tas mee te nemen naar de supermarkt. Dat blijkt uit onderzoek van I&O Research, om tot een evaluatie te komen van het verbod op gratis plastic tasjes in 2016.

Lees dit artikel


Takeaway snelst groeiende bedrijf van top 250

Takeaway snelst groeiende bedrijf van top 250

Takeaway.com kreeg de Gouden Groeier Award uitgereikt door Mona Keijzer, staatssecretaris van het Ministerie van EZK. De top 250 is een lijst van snelst groeiende bedrijven in Nederland, met minimaal 10 FTE en/of minstens 5 miljoen euro omzet. In deze lijst zijn ook Markteffect en DVJ Insights te vinden.

Lees dit artikel


Samenwerking MOA en Inholland Academy in cursussen Sensorisch Onderzoek

Samenwerking MOA en Inholland Academy in cursussen Sensorisch Onderzoek

Expertise Center MOA en Inholland Academy zijn een samenwerking gestart in het cursusaanbod Sensorisch Onderzoek. Doel van deze samenwerking is het verhogen van het kennisniveau op gebied van sensorisch onderzoek van medewerkers in voedingsmiddelenbedrijven.

Lees dit artikel


Agile aanpak maakt werken leuker

Agile aanpak maakt werken leuker

Agile werken in multidisciplinaire teams maakt werken leuker enzorgt dat je klant beter bediend wordt. Het is een belangrijke conclusie uit het onderzoek van Mike Hoogveld naar het effect van agile werken op de dienstverlening voor klanten. Hij promoveerde onlangs aan Nyenrode Business Universiteit.

Lees dit artikel


Dynata en CMNTY join forces

Dynata en CMNTY join forces

Dynata and CMNTY Corporation announced a partnership to help brands improve audience engagement by leveraging insights for ongoing, deeper engagement, creating a more complete picture of their customers and generating stronger, more resilient relationships.

Lees dit artikel


Boete voor tennisbond vanwege verkoop van persoonsgegevens

Boete voor tennisbond vanwege verkoop van persoonsgegevens

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) legt tennisbond KNLTB een boete op van 525.000 euro voor het verkopen van persoonsgegevens. De KNLTB heeft in 2018 onrechtmatig tegen betaling persoonsgegevens van een paar honderdduizend van zijn leden verstrekt aan twee sponsoren.

Lees dit artikel


GfK Digital Audience Measurement Jaaroverzicht 2019

GfK Digital Audience Measurement Jaaroverzicht 2019

In december 2019 zijn de Nederlandse radiozenders veel online bezocht: NPO Radio 2 bereikt in de maand van de Top 2000 maar liefst 28% van de doelgroep 25-54 jaar met hun website en app. Dat blijkt uit het GfK Digital Audience Measurement (DAM) Jaaroverzicht 2019, het online bereikonderzoek waarin sinds 2013 het digitale gedrag in Nederland wordt onderzocht.

Lees dit artikel


Trends in Digitale Media 2020

Trends in Digitale Media 2020

De manier waarop Nederlanders audio consumeren verandert door de jaren heen. Dat blijkt allemaal uit het onderzoek 'Trends in Digitale Media' dat GfK jaarlijks uitvoert onder Nederlandse internetgebruikers.

Lees dit artikel


Data Science always on!

Data Science always on!

In het Customer Experience werkveld vormen tekst mining en proces mining een mooie basis voor allerhande klantinzichten. Wat echter opvalt is dat het overgrote deel van de experimenten nooit de laptop verlaten van de data scientist. Theo van der Steen, Underlined, vertelt in zijn blog welke ICT principes kunnen worden toegepast om meer inzichten te krijgen. 

Lees dit artikel


Gezond digitaal samenleven gaat niet vanzelf

Gezond digitaal samenleven gaat niet vanzelf

Bijna 800.000 Nederlanders profiteren niet mee van de positieve effecten van onze digitaliserende maatschappij. Daarbovenop zijn nog eens 3 miljoen Nederlanders niet digitaal vaardig en heeft 90% van deze mensen dit niet in de gaten. Dit zijn slechts enkele bevindingen die door de Nationale DenkTank zijn gepresenteerd.

Lees dit artikel


GivingTuesday leeft onder jongvolwassenen in Nederland

GivingTuesday leeft onder jongvolwassenen in Nederland

GivingTuesday, de wereldwijde actiedag om elkaar te helpen, blijkt ook in Nederland een enorm potentieel te hebben. De eerste editie in 2019 (met een mediabudget van 0 euro) leverde direct een bekendheid van 7% op.

Lees dit artikel


MarketResponse neemt meerderheidsbelang in 4orange

MarketResponse neemt meerderheidsbelang in 4orange

MarketResponse International Group heeft een belang van 85% verworven in 4orange, specialist in klantinformatie en marketing infrastructuur. Daarmee versterkt MarketResponse zijn portfolio en toonaangevende positie op de Nederlandse markt.

Lees dit artikel


ISO 19731 voor Digital Analytics & Web Analysis : waarom zou je je daarvoor laten certificeren?

ISO 19731 voor Digital Analytics & Web Analysis : waarom zou je je daarvoor laten certificeren?

Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een kwaliteitsstandaard voor ontwikkeld: er schijnen meer dan 30.000 verschillende kwaliteitsstandaarden te bestaan. Een bekende standaard is ISO 20252 voor markt-, opinie- en sociaalwetenschappelijk onderzoek. Voor ISO 20252 zijn in Nederland al vele jaren meer dan 50 bureaus gecertificeerd. Een andere onderzoeks-gerelateerde norm moet zich nog een plaats verwerven in de wereld van insights, onderzoek en analytics: ISO 19731, een in 2017 geïntroduceerde kwaliteitsstandaard voor digital analytics & web analysis. Wat levert een certificering voor deze norm de bureaus op die zich met deze tak van sport bezighouden?

Lees dit artikel


Nederlanders tevreden over nationale energievoorzieningen

Nederlanders tevreden over nationale energievoorzieningen

Uit onderzoek van Ipsos blijkt dat Nederlanders relatief positief zijn over de energie-infrastructuur in hun land. Zowel op het gebied van zonne-energie, kernenergie, als laadinfrastructuur voor elektrisch rijden scoren we – afgezet tegen de rest van de wereld - bovengemiddeld hoog.

Lees dit artikel


Nederlanders trots op infrastructuur van ons land

Nederlanders trots op infrastructuur van ons land

Uit het jaarlijkse wereldwijde onderzoek van Ipsos naar de beoordeling van de infrastructuur in 30 landen, blijkt dat Nederlanders zeer tevreden zijn over alle facetten van de nationale infrastructuur. Hiermee zijn we van de 30 onderzochte landen het op één na meest tevreden land. Alleen Singapore scoort beter. 

Lees dit artikel


InSites Consulting Nederland versterkt leiderschap

InSites Consulting Nederland versterkt leiderschap

Met een jaar-op-jaar groei van meer dan 20% breidt de Nederlandse branche van InSites Consulting zijn klantenportefeuille fors uit, met zowel meer internationale als nationale klanten. Om aan die vraag te voldoen, is een solide team nodig, met een versterking en herschikking van het leiderschap tot gevolg.

Lees dit artikel

Meer MOA


Kennispartners van Clou

MOA is een

CRKBO Instelling CMYK

Contact

MOA, Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek & Analytics

Kingsfordweg 151, 1043 GR, Amsterdam
+31 20 5810710
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.