MOAgenda

Overzicht alle MOA activiteiten

Masterclass Marketing Analytics Hogeschool Utrecht

In het huidig economisch klimaat spelen data een steeds belangrijker rol. De hoeveelheid beschikbare data neemt heel snel toe, maar organisaties hebben ook steeds meer capaciteit om deze gegevens op te slaan, te analyseren en te gebruiken. Data geven organisaties de gelegenheid om de individuele klantreis te monitoren, een beter inzicht te krijgen in de behoeften van klanten en daarmee de klantbeleving te optimaliseren.

Meer informatie


MOA NIMA Education Day: de impact van het Nieuwe Werken op marketing en insights

Kom naar de MOA-NIMA Education Day op 18 september 2019, van 13.30 - 17.00 uur  bij Coca-Cola European Partners in Rotterdam. GRATIS toegang voor MOA-leden! Let op: meld je snel aan, want het aantal plaatsen is beperkt!

Op 18 september staat er weer een zeer inspirerende MOA-NIMA Education Day op het programma! Een waardevolle en praktijkgerichte middag, met als thema voor deze editie:

De impact van het nieuwe werken op Marketing en Insights

Meer informatie


MOA/Beeckestijn - Expert opleiding Digital & Web Analist

Word Expert digital & web analist!

Steeds meer oriëntatie en koopgedrag vindt online plaats. De uitdaging is om in de online communicatie zo goed mogelijk in te spelen op de behoeftes van de digitale consument. Dat kan door het vastleggen, analyseren en vervolgens optimaliseren van de digital customer journey. Maar wat leg je vast, hoe bepaal je waarop te sturen, hoe configureer je je (web)analytics tool, hoe vertaal je rapporten naar praktische inzichten en hoe zorg je dat deze inzichten resulteren in betere online campagnes, nuttige testen en een hogere conversie? Dat zijn belangrijke onderwerpen van de Expert opleiding Digital & Web Analist.

Meer informatie


Bureau RMC - Webinar privacy proof bezoekers tellen

Een gesprek met deskundigen waardoor u weet wat u moet doen!

Datum: maandag 30 september 2019
Tijd: Vanaf 15:00
Organisator: Bureau RMC

Expert: Carla Rothuizen , senior economisch onderzoeker - Gemeente Den Haag

Expert: Wim van Slooten, directeur - Brancheorganisatie MOA

Expert: Alexander Singewald, juridisch specialist op gebied van privacy - Privacy.nl

Expert: Huib Lubbers, oprichter - CityTraffic, Bureau RMC

Moderator: Bob Oord, Webinarhost - WebinarTV

Hoe worden de bezoekers in een binnenstad of winkelcentrum privacy proof geteld?

Hoe worden de persoonsgegevens van uw burgers beschermd als zij worden geteld?

Meer informatie


MOA - Vragenlijst maken: leergang marktonderzoek

Het lijkt zo eenvoudig: een vragenlijst maken. Maar vragenlijsten maken is een vak. Zelfs ogenschijnlijk kleine verschillen kunnen een grote invloed hebben op de resultaten. In deze workshop kijken we naar alle do’s & don’ts van vragenlijstconstructie.

Meer informatie


MOA - De kracht van data en creativiteit

"I see data as overwhelmingly positive, it helps guide where creative is going to go." Dan Kelleher Chief Creative Officer at Deutsch.

Data en creativiteit gaan hand in hand. Of het nu gaat om focus groep onderzoek, social media analytics, campagnestatistieken of shopper analytics data is een must-have om merken te laten groeien. Via data verkrijg je inzichten in iemands leven, gevoelens, motivaties en drijfveren en hoe jouw product of dienst bijdraagt aan iemands leven. Met creativiteit vertaal je deze inzichten naar nieuwe producten, diensten, services, processen.

Zoals Sales en Marketing moeten samenwerken, geldt dat ook voor Analytici en Creatieven. De persoon die beide kan combineren is goud waard.

Meer informatie


MOA - Datavisualisatie, van inzicht naar impact

Een goed gekozen en ontworpen datavisualisatie trekt de aandacht van de lezer. Hij zorgt dat mensen wat gaan doen met de inzichten die er getoond worden. Zelfs als de lezer negatief staat ten opzichte van de boodschap, of onervaren met data is. In deze training leer je hoe jij met jouw eigen datavisualisaties mensen in beweging kunt krijgen. Na afloop weet je welke grafiek je moeten kiezen en hoe je deze kunt vormgeven om de gewenste reactie bij de lezer te krijgen. Je leert als het ware een magneet in de data te verstoppen die de lezer naar het inzicht toetrekt. Deze training bevindt zich op het snijvlak van data-analyse, communicatie en user experience, met elementen van psychologie, design en storytelling. Gericht op grafieken en tabellen, voor rapportages, presentaties en infographics.

Meer informatie


Digital Analytics Congres 2019

De MOA organiseert op 8 oktober 2019 voor de vierde keer het Digital Analytics Congres in Utrecht. Het belooft een zeer memorabele editie te worden waar kennisdeling, netwerken en (f)empowerment centraal staan. Zorg dat je erbij bent! Met verrassende (inter)nationale topsprekers die hun inspirerende visie op zeer actuele onderwerpen en tips uit de praktijk graag met je delen.

Meer informatie


MOA - Haal het maximale uit kwalitatieve (groeps)interviews!

Voor het uitvoeren van een goed kwalitatief onderzoek is het beheersen van interviewtechnieken van groot belang. Hoe zet je deze technieken optimaal in bij het voeren van een diepte-interview en bij een groepsgesprek? De deelnemer maakt onder meer kennis met de principes en belangrijkste elementen van single-interviews en groepsdiscussies. Wanneer kies je voor een single-interview en wat levert een groepsgesprek op? Hoe ga je om met lastige respondenten? Welke technieken kan je inzetten om uit het rationele van de respondent te komen? Uiteraard is er vooral aandacht voor het oefenen van de interviewtechnieken!

Meer informatie


MOA - Design Sprints

Een design sprint is dé aanpak om in een paar dagen grote uitdagingen op de lossen. De methode (gebaseerd op de Google Ventures aanpak) stelt je in staat om in korte tijd veel werk te verzetten en te komen tot een gevalideerd prototype. Projecten die in een impasse zitten of waar weinig tijd voor is, krijgen zo een enorme boost. In deze MOAcademy leren we je alles over Design Sprints, vooral door het zelf te ervaren. Je leert hoe het proces in elkaar steekt en welke mindset, skillset en toolset je nodig hebt. Je leert ambitieuze doelen te stellen en problemen snel te reframen. En hoe je insights en iteratie kan inzetten om tot een optimaal prototype te komen. De technieken die je je in deze training eigen maakt, kan je direct (ook buiten een Design Sprint) toepassen in je dagelijkse werk.

Meer informatie


MOA - SPSS Basics: leergang marktonderzoek

Binnen het marktonderzoek is SPSS al lang de standaardtool voor het prepareren en analyseren van data. Maar de benodigde vaardigheden voor marktonderzoek corresponderen helaas niet met wat de meeste onderzoekers hebben geleerd tijdens hun studie. In deze workshop stomen we je in één dag klaar om de meest toegepaste functies in SPSS op een efficiënte en effectieve manier te gebruiken.

Meer informatie


MOA Expertise sessie - 18 okt

Meer informatie volgt.

Inloop om 14.30 uur, aanvang is 15.00 uur tot 16.30 uur met aansluitend een borrel tot 17.30 uur.

De bijeenkomst is gratis voor MOA-leden*.

Niet-leden** betalen € 50,-. 

* Het is mogelijk een inschrijving te annuleren. Dit doe je uiterlijk 24 uur van tevoren schriftelijk via info@moaweb.nl. Als je verhinderd bent is het mogelijk een collega als vervanger op te geven. Je kunt dit doorgeven via info@moaweb.nl. Het tarief voor persoonlijke MOA-leden blijft alleen geldig indien de vervanger ook persoonlijk MOA-lid is. No-show fee is € 35,00 (excl. BTW).

** Het is niet mogelijk een inschrijving te annuleren. Als je verhinderd bent is het uiteraard mogelijk een collega als vervanger op te geven. Je kunt dit doorgeven via info@moaweb.nl.

INSCHRIJVEN

DEELNEMERSLIJST

Meer informatie


MOA - Consumer insights generation

Marketing oplossingen zijn gebaseerd op Consumer Insights. Dit geldt onder meer voor de positionering van het merk, reclame en voor innovaties. Marketing oplossingen zijn succesvol als ze het gedrag van consumenten weten te beïnvloeden. Consumenten gedrag is gebaseerd op beliefs die de consumenten hebben van het merk, de category en hun eigen leven in ruime zin. Als je het gedrag van consumenten wil beïnvloeden of veranderen dien je eerst de beliefs van consumenten te veranderen. We veranderen Consumer Beliefs door een Consumer Insight te identificeren. Deze Consumer Insight onderbouwt de Marketing oplossingen die we consumenten aanbieden. Maar hoe identificeer je zo’n Consumer Insight? In deze workshop leer hoe je via een gestructureerd framework deze Insights kan genereren, startend bij de Business Issue. Je leert hoe je de dots van diverse databronnen kunt connecten. Je bent ook in staat om Consumers Insights op hun waarde te schatten en te oordelen wannneer het wel en geen zinvolle Consumer Insight is.

Meer informatie


MOA - Finding and communicating the story in the data; identifying the insights

Storytelling is one of the hottest topics in market research. However, this popularity highlights the need to know how to find the story. Great graphics and wonderful communication are only useful if the underlying story is the right story. This course focuses on what comes before the storytelling, i.e. how to take information and reliably find the key messages. The course is delivered via a mix of taught material and practical ‘hands on’ learning through doing.

Meer informatie


MOA - Neuromarketing als onderzoekdiscipline

Nu neuromarketing langzaam maar zeker zijn plaats in de onderzoekmethodieken inneemt en ook de 'grote jongens' er niet meer omheen kunnen, is het tijd om de balans op te maken. Waar staan we? Wat is de wetenschappelijke waarde? Wat kunnen we ermee? En wat staat ons nog te wachten?

Meer informatie



MOA - Succesvol implementeren van onderzoeksinzichten

Hoe zorg je ervoor dat onderzoeksresultaten echt worden gebruikt binnen de organisatie?

‘Impact van onderzoek op de business’ en ‘ROI van onderzoeksbudget’ zijn ‘hot topics’ in de onderzoekswereld. Deze workshop gaat dieper in op het waarom, maar wil deelnemers vooral ook helpen om meer impact te maken én een hogere ROI van onderzoek te bereiken. Na deze dag deel je geen ‘onderzoeksresultaten’ meer, maar ‘activeer je inzichten’!

Meer informatie


MOA - SPSS Advanced Datamanagement: leergang marktonderzoek deel 1

Voor degene die sneller en slimmer willen werken met SPSS. We gaan aan de slag met tekstmanipulaties, loopconstructies en SPSS macro’s. En hoe je die toe kan passen om veelgebruikte bewerkingen in handige scriptjes onder te brengen. Weinig theorie, vooral heel veel doen en uitproberen.

Meer informatie


MOA - Praktische methodologie en het analysepalet: leergang marktonderzoek

Hoewel de survey sinds jaar en dag de meest gebruikte marktonderzoek-tool is, bestaan er nog veel misverstanden over deze vorm van onderzoek. Want in praktijk loopt het vaak anders dan in de ideale situaties die in studieboeken worden geschetst. Tijdens deze toegankelijke workshop kijken we daarom juist vanuit praktijksituaties naar de verschillende theoretische facetten van vragenlijstonderzoek.

(Noot: Combineer deze theoretische workshop met de praktijktoepassing van workshop 6 uit deze leergang)

Meer informatie


MOA - Verdieping in Google Analytics

De basis van Google Analytics ken je inmiddels. Je weet waar je welke rapporten kunt vinden en hoe je filters en doelen instelt. Het is nu van belang de tool ook goed te gebruiken om er de juiste inzichten uit te halen. Deze dag gaan we Google Analytics daadwerkelijk gebruiken om te kijken met welke features en rapporten we interessante inzichten kunnen halen, zodat je concrete actiepunten hebt om mee aan de slag te gaan.

Meer informatie


MOA Expertise sessie - 15 nov

Meer informatie volgt

Inloop om 14.30 uur, aanvang is 15.00 uur tot 16.30 uur met aansluitend een borrel tot 17.30 uur.

Deze bijeenkomst wordt georganiseerd door MOA Expert Network (oude BkB).

De bijeenkomst is gratis voor MOA-leden*.

Niet-leden** betalen € 50,-. 

* Het is mogelijk een inschrijving te annuleren. Dit doe je uiterlijk 24 uur van tevoren schriftelijk via info@moaweb.nl. Als je verhinderd bent is het mogelijk een collega als vervanger op te geven. Je kunt dit doorgeven via info@moaweb.nl. Het tarief voor persoonlijke MOA-leden blijft alleen geldig indien de vervanger ook persoonlijk MOA-lid is. No-show fee is € 35,00 (excl. BTW).

** Het is niet mogelijk een inschrijving te annuleren. Als je verhinderd bent is het uiteraard mogelijk een collega als vervanger op te geven. Je kunt dit doorgeven via info@moaweb.nl.

INSCHRIJVEN

DEELNEMERSLIJST

Meer informatie


MOA - Next Generation Customer Experience; winning through customer centricity

Vanuit het doel om klantentrouw te vergroten, conversie in de customer journey te verhogen en ook in NPS te groeien om nieuwe klanten aan te trekken kijken we naar de klanttevredenheid. Het meten van klanttevredenheid op touchpoint satisfactie heeft lang gewerkt, echter is vaak te weinig richtinggevend voor organisaties om het verschil te maken vandaag de dag.

Meer informatie


MOA - SPSS het survey analysepalet: leergang marktonderzoek

Voor degene die na deel 5 uit de serie zelf aan de slag willen. In deze workshop gaan we een groot deel van het analysemogelijkheden doorwerken in SPSS. We staan stil bij de verschillende instellingen per analysetechniek, de valkuilen en interpretatie. 

Meer informatie


MOA - SPSS Advanced datamanagement verdieping deel 2

In de training ‘Advanced Datamanagement in SPSS’ hebben we geëxperimenteerd met het bouwen van slimme SPSS syntax en macro’s. In deze verdiepingstraining gaan we nog een paar stappen verder:

  • We bieden ruimte voor problemen waar je in de praktijk tegen aan bent gelopen
  • We gaan met slimme oplossingen aan de slag die jij zelf inbrengt.

Meer informatie


MOA - Steering data science projects

Ondernemingen worstelen met het aan elkaar koppelen van diverse databronnen. Met een creatieve en pragmatische mind set en technieken uit de data science discipline kan dit worden opgelost. In deze workshop nemen we je mee in de methoden en werkzaamheden van de data scientist met als doel briefings beter te formuleren en de uitkomsten beter te begrijpen en te vertalen in marketing implicaties.

Meer informatie


Excursie profgroep sensorisch onderzoek

Op 28 november organiseert de MOA Profgroep Sensorisch Onderzoek een excursie naar Grolsch.

Het volledige programma van de excursie volgt nog.

Meer informatie


MOA - Analytics, de bronnen en het gebruik ervan

Beter en gerichter onderzoek doen met behulp van digitale databronnen

 

Hoe kun jij als marktonderzoeker gebruik maken van de nieuwe mogelijkheden die het digitale domein biedt? Welke digitale data is beschikbaar? Hoe komt deze data tot stand en waar kun jij deze data eigenlijk voor inzetten?

In deze workshop leiden we je niet op tot een digital analist maar we laten je wel zien welke digitale data ook in jouw organisatie beschikbaar is en op welke wijze jij deze gegevens kunt gebruiken in je dagelijkse werk. 

Na het volgen van deze workshop ben je een betere sparringpartner voor je digitale collega's, weet je wat er allemaal beschikbaar is en kun je daardoor veel betere informatievragen te stellen. 

Meer informatie


MOA - Presentation and infographics design 2-daagse training (2 en 18 december)

Vele uren werk zijn er in je analyse gaan zitten. De uitkomst is een prachtig inzicht. De volgende stap is het overtuigen van de gebruiker, klant of collega. Snel zet je een presentatie in elkaar. Slides vol bulletpoints worden gecombineerd met de grafieken uit de analyse. De zaal wordt geboekt en dan is de grote dag.

Maar… de grote dag valt tegen. Geen applaus aan het eind, geen collega’s die doorpakken. Sterker nog, ze zaten tijdens de presentatie verveeld naar hun telefoon te staren en leken niet geraakt door de prachtige inzichten die je deelde. Als er al een reactie uit de zaal gaf, was dat een kritische vraag of dit niet korter gekund had.

Klinkt bovenstaand scenario bekend? Wil je dat dit soort presentaties tot het verleden behoort? Wil je impact maken met je inzichten? Volg dan deze training presentatie ontwerp.

Meer informatie


MOA - Datavisualisatie & storytelling: leergang marktonderzoek

In een wereld van informatie overvloed zijn data visualisatie & storytelling onmisbare vaardigheden. Onderzoeksresultaten spreken nooit voor zich; je zult moeten filteren, duiden, verpakken, verbanden leggen en richting geven zodat beslissers met jouw werk aan de slag kunnen. In deze doe-workshop gaan je zelf experimenteren met een aantal toepasbare principes om je rapporten en presentaties te maken zoals ze zijn bedoeld: helder, inspirerend en overtuigend.

Meer informatie


MOA - Byron Sharp voor de Insights professional: zelfde data, andere bril, scherper advies

De naam ‘Byron Sharp’ is de afgelopen jaren in menig boardroom gevallen. Sharp vatte meer dan een halve eeuw marketingwetenschap samen in een boek en gaf het de veelzeggende titel ‘How Brands Grow; What Marketers Don’t Know’. Sharp heeft de visie op marketing bij veel marketeers veranderd en het vak vooral overzichtelijker gemaakt. Maar wat betekent dit voor de insights professional? Het antwoord op deze vraag wordt gegeven in deze masterclass waarin Sharp’s wetten worden samengevat en de vertaalslag naar klantinzichten wordt gemaakt. Deze MOAcademy wordt verzorgd door Robert van Ossenbruggen. Robert helpt sinds het verschijnen van dit boek zijn klanten met het implementeren van Sharps gedachtegoed. 

NB: de slides van deze workshop zijn in het Engels.

Meer informatie


MOA - Cursus sensorisch onderzoek B

Duik samen met Wim Vaessen en Joep Brinkman in de wereld van sensorisch onderzoek. De cursus bestaat uit theorie en praktijk over het opzetten en uitvoeren van sensorisch onderzoek. Laat je zintuigen prikkelen door inspirerende gastsprekers en verschillende excursies. Kortom, wil jij je ontwikkelen tot een sensorisch onderzoek professional? Schrijf je in voor 12 februari 2020. 

Onder auspiciën van de vakgroep Sensorisch onderzoek van de MOA wordt 4, 11 en 18 maart, 1, 8 en 15 april 2020 een zesdaagse Nederlandstalige cursus Sensorisch onderzoek B georganiseerd. De cursus, die wordt geleid door Wim Vaessen en Joep Brinkman, is bestemd voor mensen die minimaal enige ervaring hebben met het opzetten van sensorisch onderzoek en hun theoretische en praktische kennis op dit gebied willen vergroten. De cursus bevindt zich op HBO-/WO-niveau en bereidt tevens voor op het MOA/NIMA-examen ‘Sensorisch onderzoeker B', dat onafhankelijk van deze cursus in juni 2020 wordt afgenomen.

Meer informatie


Junior MIE

Meer informatie volgt. 

Meer informatie


MOA - Cursus voorbereiding examen Sensorisch onderzoeker A

Sinds 2002 worden jaarlijks de landelijk erkende NIMA-MOA examens Sensorisch onderzoeker A (en B) afgenomen onder auspiciën van de vakgroep Sensorisch onderzoek van de MOA. Examenkandidaten bereiden zich zelfstandig voor op deze examens. Maar zonder steun van een docent of medecursist en zonder tests om te zien of je bij het studeren op de goede weg bent, is dat een pittige klus. Deze cursus is een steun in rug voor examenkandidaten bij hun voorbereiding op het examen Sensorisch onderzoeker A dat, onafhankelijk van de cursus, in  juni 2020 wordt afgenomen.

Meer informatie


MOA Golftoernooi 2020

De afgelopen 9 jaar is er vol enthousiasme gespeeld om de MOA Golfbokaal. Dit jaar organiseren wij voor de negende keer het Golftoernooi.

Nieuwsgierig naar het afgelopen jaar. Bekijk de foto's.

Meer informatie volgt. 

Meer informatie


Meer MOA


Kennispartners van Clou

MOA is een

CRKBO Instelling CMYK

Contact

MOA, Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek & Analytics

Kingsfordweg 151, 1043 GR, Amsterdam
+31 20 5810710
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.