MOAgenda

Overzicht alle MOA activiteiten

MOA - De perfecte vragenlijst

Een vragenlijst maken lijkt zo eenvoudig. Maar schijn bedriegt. Zelfs ogenschijnlijk kleine verschillen in de vraagstelling kunnen een grote invloed hebben op datakwaliteit. In deze workshop leer je alle theoretische én praktische ins en outs om de juiste keuzes te kunnen maken voor jouw vragenlijst.

Meer informatie


MOA- SPSS (basics) – Leer de basisbeginselen voor het verwerken van je data met SPSS

SPSS is sinds jaar en dag een standaardtool voor het prepareren en analyseren van data. Helaas sluiten de benodigde vaardigheden voor marktonderzoek alleen niet altijd aan bij de theorie uit de studieboeken. In deze workshop stomen we je in één dag klaar om de meest toegepaste functies in SPSS op een efficiënte en effectieve manier te gebruiken.

Meer informatie


MOA - GenZ: Trend- en Insightsonderzoek

Hoe spreek je de jonge generatie beter aan? Hoe onderzoek en ontwikkel je proposities die aansluiten bij de belevingswereld van na 1995? Leer de jonge generatie beter begrijpen aan de hand van de ontwikkeling die kinderen en jongeren doormaken. Ontdek de verschillen tussen bijvoorbeeld GenZ en Millenials. En leer hoe je trends ontdekt en insights krijgt voor jouw markt door zelf in beweging te komen!

Meer informatie


MOA - Succesvol implementeren van onderzoeksinzichten – Zorg dat je onderzoeksresultaten écht worden gebruikt!

‘Impact van onderzoek op de business’ en ‘ROI van onderzoeksbudget’ zijn ‘hot topics’ in de onderzoekswereld. Deze workshop gaat dieper in op het waarom, maar wil deelnemers vooral ook helpen om meer impact te maken én een hogere ROI van onderzoek te bereiken. Na deze dag deel je geen ‘onderzoeksresultaten’ meer, maar ‘activeer je inzichten’!

Meer informatie


MOA - Consumer insights generation

Marketing-oplossingen zijn gebaseerd op Consumer Insights. Ze zijn succesvol als ze het gedrag van consumenten weten te beïnvloeden. Dit consumentengedrag is gebaseerd op beliefs die de consumenten hebben van het merk, de category en hun eigen leven in ruime zin. Om dit gedrag te beïnvloeden of veranderen, dien je eerst deze beliefs te veranderen.

Meer informatie


MerkKracht event

Positieve impact maken, het wordt steeds belangrijker voor merken. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Wat inspireert een merk als Dopper om het toch te doen, wat maakt dat een bedrijf als Unilever verantwoordelijkheid neemt voor maatschappelijke kwesties? Je hoort het op 12 maart bij het MerkKracht event in de Amsterdome, Amsterdam.

Meer informatie


Junior MIE

Het Junior MIE 2019 was een enorm succes. Door Hogeschool Utrecht is hier een leuk videoverslag van gemaakt.
Deze kunt u hier bekijken.

Meer informatie volgt. 

Meer informatie


MOA - SPSS Advanced Datamanagement – Sneller en slimmer werken met SPSS

Tips en tricks om sneller en slimmer te werken met SPSS. Alles over tekstmanipulaties, loopconstructies en SPSS-macro’s. Weinig theorie vooral heel veel doen en uitproberen.

Meer informatie


MOA - Van cijfers naar marketingadvies (tweedaagse workshop)

Deze tweedaagse workshop op 25 maart en 1 april  is voor die insights professionals die zich verder willen ontwikkelen van onderzoeker naar marketingadviseur. We starten met een aantal wetmatigheden die we in consumentengedrag zien en wat deze betekenen voor het maken van de juiste commerciële beslissingen. Daarna zoeken we de verdieping op door een aantal belangrijke valkuilen bij het interpreteren van KPI’s tegen het licht te houden. Met deze kennis ga je oefenen om echte cijfers van echte cases om te zetten in waardevol advies.

Meer informatie


MOA Digital Analytics Middag - Digital analytics meets user research

Op donderdag 26 maart organiseert de MOA profgroep Digital Analytics een sessie over user research binnen het digital marketing speelveld. De sessie vindt plaats bij de Hogeschool van Amsterdam in het Wibauthuis (collegezaal WBH 1B05).

Meer informatie


MOA - Praktische methodologie & het analysepalet – Kijk vanuit praktijk naar de theorie

Over surveyonderzoek bestaan tal van misverstanden, want de praktijk lijkt lang niet altijd op de ideale situaties die in de studieboeken worden geschetst. Tijdens deze workshop kijken we vanuit praktijkoogpunt naar de theoretische facetten van vragenlijstonderzoek.

Meer informatie


MOA - Haal het maximale uit kwalitatieve interviews!

Het beheersen van interviewtechnieken is essentieel voor het uitvoeren van een goed kwalitatief onderzoek. Maar hoe zet je deze technieken optimaal in bij het voeren van een (groeps)gesprek? Ontdek de principes en belangrijkste elementen van interviews en groepsdiscussies. Leer keuzes te maken binnen de interviewtechnieken en omgaan met lastige respondenten! Uiteraard is er ook aandacht voor het daadwerkelijk oefenen van de technieken.

Meer informatie


MOA - Datavisualisatie, van inzicht naar impact

Een goed gekozen en ontworpen datavisualisatie trekt de aandacht van de lezer. Hij zorgt dat mensen wat gaan doen met de inzichten die er getoond worden. Zelfs als de lezer negatief staat ten opzichte van de boodschap, of onervaren met data is. In deze training leer je hoe jij met jouw eigen datavisualisaties mensen in beweging kunt krijgen. Na afloop weet je welke grafiek je moeten kiezen en hoe je deze kunt vormgeven om de gewenste reactie bij de lezer te krijgen. Je leert als het ware een magneet in de data te verstoppen die de lezer naar het inzicht toetrekt. Deze training bevindt zich op het snijvlak van data-analyse, communicatie en user experience, met elementen van psychologie, design en storytelling. Gericht op grafieken en tabellen, voor rapportages, presentaties en infographics.

Meer informatie


MOA / Inholland - Cursus Sensorisch onderzoeker A

Sinds 2002 worden jaarlijks de landelijk erkende NIMA-MOA examens Sensorisch onderzoeker A (en B) afgenomen onder auspiciën van de profgroep Sensorisch onderzoek van de MOA. Examenkandidaten bereiden zich zelfstandig voor op deze examens. Maar zonder steun van een docent of medecursist en zonder tests om te zien of je bij het studeren op de goede weg bent, is dat een pittige klus. Deze cursus is een steun in rug voor examenkandidaten bij hun voorbereiding op het examen Sensorisch onderzoeker A dat op 9 juni 2020 wordt afgenomen.

Meer informatie


MOA - Steering Data Science Projects voor onderzoekers en marketeers

Data Science is booming, de behoefte aan data-analyse neemt steeds meer toe! Doordat deze data vaak uit verschillende databases komt, met verschillende structuren en andere technische complexiteiten, wordt vaak geworsteld met het aan elkaar koppelen van diverse databronnen. Maar met een creatieve en pragmatische mind set en met technieken uit de data science-discipline kan dit worden opgelost!

Meer informatie


MOA - SPSS Survey Analysepalet – Breng de theorie in de praktijk

SPSS in de praktijk! In deze workshop gaan we een groot deel van de analysemogelijkheden doorwerken in SPSS. We staan stil bij de verschillende instellingen per analysetechniek, de valkuilen en interpretatie.

Meer informatie


MOA - De kracht van data en creativiteit

Data en creativiteit gaan hand in hand, data is een must-have om merken te laten groeien. Het geeft je inzichten in iemands leven, gevoelens, motivaties en drijfveren en hoe jouw product of dienst daaraan bijdraagt. Met creativiteit kun je deze inzichten vertalen naar nieuwe producten, diensten, services, processen. Het kunnen combineren van data en creativiteit is een gouden combinatie!

Meer informatie


Inholland / MOA - Sensorisch Onderzoek en Kwaliteitscontrole post-hbo

Een veel voorkomende wens vanuit de voedingsmiddelenindustrie is om kennis, inzichten en vaardigheden te vergroten over hoe personeel aan de productielijnen om moet gaan met de sensorisch kwaliteitsbeoordeling van de geproduceerde producten. In kader hiervan biedt Inholland Academy in samenwerking met de MOA (Profgroep Sensorisch Onderzoek) de cursus ‘Sensorisch Onderzoek: Kwaliteitscontrole (verbreding 1)’ aan.

Meer informatie


MOA - Datavisualisatie en storytelling – Inspireren en overtuigen met heldere rapporten en presentaties!

In een wereld van informatie overvloed zijn data visualisatie & storytelling onmisbare vaardigheden. Onderzoeksresultaten spreken nooit voor zich, maar moet je filteren, duiden, verpakken, verbanden leggen en richting geven zodat beslissers met jouw werk aan de slag kunnen. Tijdens deze doe-workshop gaan je zelf experimenteren toepasbare principes om je rapporten en presentaties te maken zoals ze zijn bedoeld: helder, inspirerend en overtuigend.

Meer informatie


MOA - De segmentatie toolkit

Segmentatie is de meest gebruikte marketingtool, er is geen merk die zijn markt niet segmenteert. Segmentatie is echter veel meer dan een analyse; het is een proces waarin vele keuzes gemaakt moeten worden. In deze interactieve workshop staan we stil bij al deze keuzes en de consequenties hiervan. Met behulp van een overzichtelijk stappenplan, voorbeelden en oefeningen krijg je een helder beeld wat je met segmentatie wel en niet kan bereiken.

Meer informatie


MOA / NIMA examen sensorisch onderzoeker A

De sensorisch onderzoeker op MOA/NIMA A niveau heeft een functie met uitvoerende werkzaamheden zoals:

  •  Werken volgens ‘Good Sensory Practice’ in de product(voor)bereiding
  •  Hanteren van aanbiedingsdesigns en productcodering
  •  Gebruik van testmateriaal
  •  Omgaan met onderzoekscondities
  •  Instrueren van panelleden

Voor wie?

Dit examen is bedoeld voor personen die werkzaam zijn in of zich willen kwalificeren voor een functie in de uitvoering van sensorisch onderzoek. Gangbare functienamen voor Sensorisch Onderzoeker A zijn: testleider, panelleider, onderzoeksassistent etc.

Meer informatie


MOA / NIMA examen sensorisch onderzoeker B

De sensorisch onderzoeker op MOA/NIMA B niveau beheerst de basis voor het vertalen van niet-complexe problemen in een opzet voor sensorisch onderzoek. Inclusief bijbehorende projectmatige aanpak van screening en training van respondenten, de uitwerking, analyse, interpretatie en presentatie.

Voor wie?

Dit examen is bedoeld voor personen die werkzaam zijn in of zich willen kwalificeren voor een functie in sensorisch onderzoek in een niet-complexe context. Dit houdt in dat het profiel gericht is op een startend medewerker. Een gangbare functienaam voor Sensorisch Onderzoeker B is: (junior)-projectleider, werkzaam onder toezicht van een senior projectleider.

Tijd en locatie

Het examen wordt afgenomen bij de MOA, Kingsfordweg 151, 1043 GR Amsterdam, 13e etage op 16 juni 2020
Inloop: 13.30 uur.
Aanvang examen: 14.00 - 16.30 uur

Na het succesvol beëindigen van het examen ontvangt de deelnemer een officieel NIMA diploma Sensorisch onderzoeker B. Twee weken voor het examen ontvangen alle inschrijvers een schriftelijke oproep per mail.

Meer informatie


MOA Golftoernooi 2020

De afgelopen 9 jaar is er vol enthousiasme gespeeld om de MOA Golfbokaal. Dit jaar organiseren wij voor de negende keer het Golftoernooi.

Nieuwsgierig naar het afgelopen jaar. Bekijk de foto's.

Meer informatie volgt. 

Meer informatie


Meer MOA


Kennispartners van Clou

MOA is een

CRKBO Instelling CMYK

Contact

MOA, Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek & Analytics

Kingsfordweg 151, 1043 GR, Amsterdam
+31 20 5810710
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.