Mar 24, 2017 Last Updated 9:59 AM, Mar 20, 2017

Workshopleiders MOAcademy

ArneBax130Arne Bax - heeft al meer dan 15 jaar ervaring in Lean, Lean Six Sigma, Systeemdenken en Agile. Hij is Lean Six Sigma Master Black Belt en Lean Sensei en heeft zich afgelopen jaren toegespitst op het begeleiden van Agile transities in de rol van Agile Coach. Enkele jaren geleden heeft hij met twee anderen het bedrijf Share4 opgericht van waaruit hij nu actief zijn kennis deelt. Hij wordt door deelnemers ervaren als een enthousiaste trainer met passie voor het vak, iets wat hij met veel plezier doorgeeft aan de deelnemers. Naast trainer en coach, is Arne nog steeds in allerlei projecten actief zodat hij tijdens de training kan putten uit een scala aan voorbeelden uit de praktijk. Hij heeft ervaring opgedaan in veel diverse omgevingen zoals de bank en verzekeringssector (ING, ABN AMRO, Interpolis, Achmea), overheden (Politie, Justitie, Waterschappen) maar ook bij de douane op Schiphol en momenteel de Bloemenveiling in Aalsmeer!


BarendvdKraatsBarend van de Kraats Barend is actief als consultant, manager en trainer op het gebied van strategische business planning, market intelligence, businesscase analyse en (alternatieve) financiering. Mede dankzij het ontwikkelde businessplan hebben zijn opdrachtgevers succesvol financiering aangevraagd, investeerders overtuigd om te participeren of steun verworven van interne belanghebbenden zoals directies en raden van bestuur. Barend is als trainer verbonden aan onder andere Baker Tilly Berk Academy en Bredebieb Academy. Hij spreekt regelmatig op seminars en publiceert in vakmedia. Eerder was hij onder andere Hoofd Research & Informatie bij McKinsey en directeur van Annalise Market Intelligence.


Delta MarktonderzoekkopieDurk Bosma – Durk Bosma is oprichter van Delta Marktonderzoek. Hij heeft al weer bijna 20 jaar ervaring als marktonderzoeker en was finalist voor de MOAward Bureauonderzoeker van het Jaar 2013. Hij leerde het vak bij Research International en werkte daarna aan opdrachtgeverskant bij PepsiCo, voor hij zijn eigen bureau oprichtte.
Het boek 'Wat is de vraag?' dat Durk samen heeft geschreven met Erik de Kort gaat over de praktische aanpak en toolkit die nodig is om een goed marktonderzoek op te zetten. Wicher van Vreden schreef over dit boek in Clou 79 het volgende: “Hoe doe je succesvol onderzoek? Steeds meer leerboeken benadrukken het belang van de probleemanalyse. Geen enkel boek doet dat zo grondig als Wat is de vraag?. “

Bij Beeckestijn Business School is Durk verbonden aan de postdoctorale opleiding Customer Insight en Marketing Intelligence. Regelmatig verschijnen blogs van zijn hand bij Marketingonline.


EganvanDoornEgan van Doorn - heeft meer dan 12 jaar ervaring als Digital Analist (Webanalist) en Conversiespecialist. Hij is zijn carrière gestart als online marketeer bij de ANWB en werd hier later één van de eerste fulltime Webanalisten van Nederland. Vervolgens is hij gaan werken als Senior Webanalytics Consultant en Analytics trainer bij OrangeValley Consultancy. Vanaf 2012 werkt hij als freelance Digital Analytics consultant. Egan is medeorganisator van Measurecamp Amsterdam. Een gratis en uniek webanalyticscongres dat inmiddels in diverse steden in de wereld plaatsvindt.


elsdragtEls Dragt - Als 10-jarige wilde Els Dragt geen zuster of stewardess worden, maar privé-detective. Vanwege issues met bloed kiest ze voor een baan als marktonderzoeker, waarbij ze ook naar hartenlust vragen kan stellen. Na onderzoeksfuncties in de mediasector en FMCG-branche zet ze bij een communicatiebureau de trendafdeling op. Om vervolgens docent trendwatching te worden bij de fonkelnieuwe hbo-opleiding Fontys International Lifestyle Studies. Els brengt sinds 2012 haar ervaring bij MARE Research in de praktijk als trendonderzoeker. Ze is co-auteur van het trendboek ‘Always be yourself. Unless you can be a unicorn, then always be a unicorn’ en blogger op Connectivity Room.


 HarryVogelHarry Vogel - is docent Scheikunde, Voedingsmiddelentechnologie en Sensorisch Onderzoek bij Hogeschool Inholland Delft/Amsterdam. Daarnaast is hij lid van de Examencommissie Sensorisch Onderzoek van de MOA op het gebied van het examen sensorisch onderzoeker B NIMA/MOA.

 


 Irene GrotendorstIrene Grotendorst - haar passie is de relatie tussen mensen, merken en organisaties zichtbaar maken en met die kennis echte verbinding realiseren. Het vraagt om oprechte nieuwsgierigheid naar wat mensen beweegt en heel goed luisteren. Om daarna de vertaalslag te kunnen (helpen) maken van behoeften naar betekenisvolle relaties vanuit proposities, communicatie en strategie. In deze vertaalslag vanuit de ‘CustomerVoice’ ligt mijn specialisatie. Dit doe ik vanuit CustomerMatch (Marktonderzoek en advies). Luisteren naar cliënten, patiënten, consumenten, burgers, businesspartners. Werkveld: Cure & care, farma, (zakelijke & financiële) dienstverlening. Nevenwerkzaamheden: Nima-B en C-examinator, lid van diverse examencommissies, post hbo docent HU, workshopleider/trainer op gebied van marketing en marktonderzoek.


JohnvanVugtJohn van Vugt - Via zijn werk bij SAP Nederland werd hij 10 jaar geleden geïnspireerd om de online marketing in te gaan. Toen Google analytics nog in de kinderschoenen stond koppelde hij al professionele leadgeneratie van on- en offline campagnes aan elkaar.

John is momenteel werkzaam als webmanager bij de MOA en heeft daarnaast zijn eigen bureau MyWbdsgn, dat zich volledig richt op het ontwikkelen van websites. Inmiddels heeft hij tientallen websites ontwikkeld en diverse succesvolle online campagnes geleid. Door de jaren heen heeft hij zijn eigen succesvolle formule ontwikkeld voor het bouwen en onderhouden van websites. Hierbij heeft hij altijd oog voor de samenhang van communicatie, doelstellingen en web development. Als web-expert weet hij anderen te enthousiasmeren om zelf aan de slag te gaan met webdesign en de mogelijkheden van online marketing te verkennen.


3967c87Joris Meys - is a co-author of “R for Dummies,” published in 2012 together with Andrie de Vries. He graduated from the Biology department at the University of Antwerp in 2012. After working as a researcher, writer and project manager, he obtained a second master's degree, this time in statistical data analysis. Since 2009 he works as a statistician, R programmer, and lecturer at Ghent University. He has developed multiple packages and web interfaces for a wide variety of applications. Over the years he has given numerous workshops on R and statistical analysis for both researchers and companies.


Joseph RodenbergJoséph H.A.M. Rodenberg - is managing partner bij van Rodenberg Tillman & Associates, opgericht in 1985, en actief in strategische intelligence vraagstukken voor organisaties in Europa, de VS en het Verre Oosten. Voordat hij zijn eigen internationale consultancy begon was hij actief in diverse managementposities bij Numico, Dr.Oetker en R.J. Reynolds Tobacco International.

Zijn consultancy heeft drie kernactiviteiten: competitive intelligence research, de implementatieprocessen van competitive intelligence en training & workshops, waarbij de tweedaagse internationale masterclass wereldwijd wordt gezien als 'leading' in strategic competitive intelligence. Joseph heeft talrijke publikaties en whitepapers geschreven, vier boeken over strategic en competitive intelligence en in het najaar 2014 verschijnt zijn vijfde boek met de titel “Big Ego’s”. Joseph Rodenberg is een veel gevraagd internationaal spreker op tal universiteiten, seminars en conferenties wereldwijd.


LiselotRooimans2Liselot Rooimans - Liselot Rooimans is manager van de afdeling Research Panels & Communities bij online onderzoeksbureau MWM2. MWM2 gelooft in de kracht van de mening van stakeholders en helpt organisaties bij het luisteren naar, en het vertalen van de stem van hun stakeholders naar concrete acties.

In deze functie is zij dagelijks bezig met het adviseren over en begeleiden van diverse Research Communities voor uiteenlopende opdrachtgevers. Hierdoor is Liselot goed op hoogte van recente ontwikkelingen op dit gebied en vertaalt de wensen van haar klanten door naar online oplossingen. Ook spreekt zij regelmatig op events en verzorgt zij workshops.


MariovHamersveldMario van Hamersveld – voorheen Hoofd Marketing Research en Support Philips/ ex- Director General Esomar.
Mario van Hamersveld vervulde diverse leidinggevende functies  op het gebied van marketing research & support binnen Royal Philips Electronics, zowel op corporate als divisieniveau. Hij werkte binnen Philips ook in strategische planning en ontwikkeling van nieuwe business. Hij was actief in organisaties zoals Esomar waarbij hij onder meer President was en Director General. Van 2000 tot 2007 was hij hoofdredacteur van “Research World.” Hij werd onderscheiden met de John Downham Excellence Award 2005.
Van Hamersveld publiceerde in een variëteit aan bladen en gaf bijdragen aan post-academische opleidingen en initiatieven in binnen- en buitenland. In 2007 stelde hij samen met Prof. Cees de Bont  de 5e editie van het “Market Research  Handbook” samen. Hij is voorzitter van de Rekenkamercommissie van de Gemeente Eindhoven.


Foto Leineweber 300x300Markus Leineweber - Markus is partner bij Perspective, bureau voor propositie ontwikkeling, service design en digitale innovatie. Gedurende zijn carrière in het onderzoekvak raakte hij steeds meer geïnspireerd door disciplines als design thinking en business model innovation. Deze kennis brengt hij nu in de praktijk voor toonaangevende Nederlandse en internationale merken. Markus is geregeld spreker op events over customer insights en customer experience.


MennoUrbanusMenno Urbanus - is oprichter van R2 Research, het onderzoeksbureau in Nederland dat gespecialiseerd is in social media research. Sinds eind jaren ’90 is Menno werkzaam als marktonderzoeker (o.a. voor TNS London, TNS NIPO en Blauw Research) en heeft de online markt continu onderzocht en is op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Menno geeft regelmatig gastcolleges en is ook actief als blogger op Marketingfacts en SportNext. 


MerelvdWeijdenMerel van der Weijden - jong en gedreven met een flinke dosis ervaring en expertise rondom online communities, content marketing en online communicatie. Merel begon haar loopbaan als strateeg bij een reclamebureau en maakte in 2011 de overstap naar kwalitatief onderzoek. Dit resulteerde snel in het opzetten van een online tak binnen MARE Research, waar zij als Online Community Expert de online onderzoeken modereert. Merel is mede-oprichter van Connect, een digitaal onderzoeksplatform dat kwalitatieve inzichten biedt voor een uitgebreid klantportfolio. Daarnaast houdt zij zich volop bezig met inline research; het integreren van online met face-to-face trajecten.


nieskewitloxNieske Witlox - is sinds 1994 mede-eigenaar van CO-efficiënt, een bureau voor kwalitatief onderzoek. Daarvoor heeft ze kort als docent communicatiewetenschap op de Universiteit van Amsterdam gewerkt. Met 20 jaar ervaring heeft Nieske een schat aan kennis en vaardigheden over (het uitvoeren van) kwalitatief onderzoek. Over een grote variëteit aan onderwerpen en voor uiteenlopende klanten heeft zij gesprekken met respondenten gevoerd.

CO-efficiënt heeft in 2013 onderzoek uitgevoerd naar de beleving van respondenten bij het meedoen aan kwalitatief onderzoek. Tevens heeft CO-efficiënt sinds de opkomst van het internet en mobiele telefonie meerdere kwalitatieve onderzoeken in eigen beheer uitgevoerd naar online ontwikkelingen.


PeterKannePeter Kanne -  is politiek en opinieonderzoeker bij I&O Research. Hij voert onderzoek uit voor en adviseert media, universiteiten, overheden, uitvoeringsorganisaties, NGO's en politieke partijen. Peter is sinds juni 2014 werkzaam voor I&O Research en was daarvoor ruim tien jaar in deze rol werkzaam bij TNS NIPO. Peter is bij I&O verantwoordelijk voor het (politieke) opinieonderzoek. Hij publiceert over politieke en actuele onderwerpen in dag- en vakbladen en geeft hier regelmatig lezingen en presentaties over. In 2011 verscheen zijn boek ‘Gedoogdemocratie. Heeft Stemmen eigenlijk wel zin?’, bij uitgeverij Meulenhoff.


Foto Alker 300x300Richard Alker - Richard is partner bij Perspective, bureau voor propositie ontwikkeling, service design en digitale innovatie. Richard organiseert wekelijks workshops en sessies waarin principes van business model innovation en design thinking worden toegepast. Hij voelt zich thuis bij grote organisaties. Gespecialiseerd in het begeleiden van redesigns van dienstverlening en ontwikkeling van nieuwe serviceproposities. Met altijd de klant als inspiratiebron.


Robert van OssenbruggenRobert van Ossenbruggen - studeerde psychologie en marketing en tot 2004 methodoloog bij Motivaction. Tegenwoordig is Robert Consultant & trainer evidence based marketing bij The Commercial Works, een marketingadviesbureau gevestigd in Nederland en in de UK.

Robert is daarnaast workshopleider voor MOAcademy, NIMA, Beeckestijn Business School en SRM, auditor voor de Kwaliteitsnorm Digital Analytics, lid van de examencommissie van NIMA’s Customer Insight opleiding en blogt voor marketingonline.nl.


TomdeRuyckTom De Ruyck – is ‘Head of Research Communities’ bij InSites Consulting en verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van InSites op het gebied van 'community research'.
Hij is een veel gevraagd spreker op internationale marketing- & onderzoekconferenties. Het leiden van workshops en het voorzitten van onderzoeksbijeenkomsten (o.a. voor de MOA en ESOMAR) zijn onderdeel van zijn favoriete activiteiten.

Tom publiceerde verschillende white papers (ESOMAR) en artikelen in wetenschappelijke tijdschriften (zoals IJMR), business boeken en vakbladen (Research World, Clou, ...). Daarnaast is hij een invloedrijke blogger/tweeter over de trends in de industrie en online research communities. Onlangs ontving Tom een award van ESOMAR voor zijn werk ("Fernanda Monti Award - Best Paper Congres '09" en twee keer 'Best Paper' op een conferentie) en ook van de American Marketing Association ("4 under 40 - Emerging Leader of the Industry Award '10").

Naast zijn werk bij InSites Consulting is Tom gastdocent aan verschillende universiteiten en Adjunct Professor aan IESEG School of Management (Lille, Frankrijk) en EHSAL Management School (Brussel, België), waar hij doceert in ‘Contemporary Marketing Research Management & Techniques’.

Tom is mede-oprichter en voorzitter van de Belgische onderzoeksvereniging BAQMaR en zit in het bestuur van een aantal andere professionele organisaties: ESOMAR's Fringe Factory, MOA Summits 'Programma Commissie, FTO & Lonbono.


WillemBrethouwerWillem Brethouwer – gedreven door wat consumenten motiveert heeft Willem Brethouwer zich ontwikkeld als onderzoeker met een brede kijk op mensen, merken en markten. Positioneringsonderzoek heeft zijn diepgaande interesse, en dankzij het werk voor opdrachtgevers in o.a. bank- en verzekeringswezen, energiesector en de automobielbranche is hij het stadium van een onderzoeker -sticking-to-facts- voorbij. Als medeoprichter en directeur van MarketResponse (1985) is Willem mede verantwoordelijk geweest voor de input van vele nieuwe onderzoeksinitiatieven in consumenten en business-to-business markten. Als onderzoeker is hij vooral geïnteresseerd in het werkbaar maken van waarden, identiteit en corporate stories.

Na een halfjaarsabbatical in 2002 richt hij zich nu vooral op implementatieworkshops en trainingen van markt- en klantinformatie in corporate transformatie processen. Vooral in organisaties actief in het maatschappelijk middenveld (corporaties, zorginstellingen, zorgverzekeraars). Naast zijn werkzaamheden voor MarketResponse, is hij ook commissaris bij een grote woningcorporatie (Ymere), lid van de werkgroep VrouwenHogerop, oprichter van de stichting Thika-Xperience (goede doelen stichting van MarketResponse) en medeoprichter van de Stichting Cultural Creatives Nederland. Sinds 2005 is hij ook trainer bij De BAAK en voert hij samen met Mario van Hamersveld personal branding en leiderschapstrainingen uit voor managers.

Voor vragen kunt u terecht bij het MOA Team

evelop

T: 020-5810710
E: info@moaweb.nl