Sep 20, 2018 Last Updated 1:52 PM, Sep 20, 2018

Workshopleiders MOAcademy

fransappelsFrans Appels - groeide op in Gorinchem en studeerde bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Frans specialiseerde zich in marketing en IT. Na zijn studie werkte hij 5 jaar bij Ogilvy & Mather Dataconsult (“de club van Cor Molenaar”) waar hij zich bezig hield met data analyse, het ontwikkelen van het Marketing Value Spectrum, database marketing en advies. Daarna werkte Frans als marketing manager bij GWK Banking & Tourist Services en als database consultant bij DM bureau Wunderman in Barcelona. Na 3 jaar als CRM en e-commerce adviseur bij VODW Marketing begon hij in 2003 met Netprofiler. 


Foto Alker 300x300Richard Alker - is partner bij Perspective, bureau voor propositie ontwikkeling, service design en digitale innovatie. Richard organiseert wekelijks workshops en sessies waarin principes van business model innovation en design thinking worden toegepast. Hij voelt zich thuis bij grote organisaties. Gespecialiseerd in het begeleiden van redesigns van dienstverlening en ontwikkeling van nieuwe serviceproposities. Met altijd de klant als inspiratiebron.


ArneBax130Arne Bax - heeft al meer dan 15 jaar ervaring in Lean, Lean Six Sigma, Systeemdenken en Agile. Hij is Lean Six Sigma Master Black Belt en Lean Sensei en heeft zich afgelopen jaren toegespitst op het begeleiden van Agile transities in de rol van Agile Coach. Enkele jaren geleden heeft hij met twee anderen het bedrijf Share4 opgericht van waaruit hij nu actief zijn kennis deelt. Hij wordt door deelnemers ervaren als een enthousiaste trainer met passie voor het vak, iets wat hij met veel plezier doorgeeft aan de deelnemers. Naast trainer en coach, is Arne nog steeds in allerlei projecten actief zodat hij tijdens de training kan putten uit een scala aan voorbeelden uit de praktijk. Hij heeft ervaring opgedaan in veel diverse omgevingen zoals de bank en verzekeringssector (ING, ABN AMRO, Interpolis, Achmea), overheden (Politie, Justitie, Waterschappen) maar ook bij de douane op Schiphol en momenteel de Bloemenveiling in Aalsmeer!


Delta MarktonderzoekkopieSuccesvol marktonderzoek beantwoordt de juiste vragen op een heldere en inspirerende manier. Durk Bosma – helpt met zijn bedrijf Inzicht & Impact opdrachtgevers om marktonderzoek succesvol in te zetten doormiddel van advies, uitvoering van marktonderzoekprojecten en het geven van trainingen. Als marktonderzoeker heeft hij zijn sporen verdiend aan bureauzijde en opdrachtgeverskant. Durk wordt enthousiast van ingewikkelde onderzoeksvragen waarvoor een pragmatische aanpak gevonden moet worden.

Het vak leerde hij bij Research International. Bij Pepsi en KLM zag hij hoe marketeers marktonderzoek toepassen in hun dagelijkse werk en hoe onderzoeksvragen tot stand komen. Sinds 2005 is hij als ondernemer in het marktonderzoek werkzaam, waarbij alle aspecten van het vak marktonderzoek voorbij zijn gekomen. Hij deelt zijn kennis en ervaring graag, in de vorm van blogs, trainingen en colleges. Met oud-collega Erik de Kort schreef hij het boek “Wat is de vraag?”. Hierin wordt de zoektocht naar de echte onderzoeksvragen beschreven en de keuze voor de juiste methodologie om deze te beantwoorden.


EganvanDoornEgan van Doorn - heeft meer dan 12 jaar ervaring als Digital Analist (Webanalist) en Conversiespecialist. Hij is zijn carrière gestart als online marketeer bij de ANWB en werd hier later één van de eerste fulltime Webanalisten van Nederland. Vervolgens is hij gaan werken als Senior Webanalytics Consultant en Analytics trainer bij OrangeValley Consultancy. Vanaf 2012 werkt hij als freelance Digital Analytics consultant. Egan is medeorganisator van Measurecamp Amsterdam. Een gratis en uniek webanalyticscongres dat inmiddels in diverse steden in de wereld plaatsvindt.


 MichielDullaertAl meer dan 15 jaar maakt Michiel Dullaert presentaties en infographics om collega’s te inspireren met zijn inzichten. Of het nu de resultaten van een onderzoek zijn, of een beleidsplan dat gecommuniceerd wordt. Van een presentatie van 10 minuten tot een trainingssessie van een dag. De trainingen en presentaties die hij geeft, worden ongeacht het onderwerp hoog gewaardeerd. "In deze training deel ik de methodes die ik gebruik. Als een goochelaar die vertelt hoe zijn trucks werken."

Naast data designer en spreker, is hij ook erkend UX-er. Vanuit mijn spellenachtergrond vult hij dit aan met uitgebreide kennis van Gamification. Meer over zijn achtergrond staat in zijn visuele CV. Een zeer persoonlijke infographic, op één A4.

Zijn trainingsstijl typeert zich door zijn passie en enthousiasme. In een hoog tempo wisselen theorie, oefeningen en filmpjes elkaar af. Deelnemers ervaren zelf het verschil tussen slechte en goede presentaties en ontdekken hoe ze zelf daarin het verschil kunnen maken.


 HestervHerkHester van Herk - is hoogleraar Cross-Cultural Marketing Research aan de Vrije Universiteit Amsterdam en Adjunct Senior Research Fellow aan de University of Western Australia in Perth. Na het behalen van haar Master in Leiden werkte zij bijna 10 jaar in het bedrijfsleven als onderzoekster bij het CBS, Solvay Duphar, ABN Amro en MarketResponse. Bij de Vrije Universiteit Amsterdam was zij eerder programmadirecteur van de Bachelor Bedrijfskunde en afdelingshoofd van het departement Marketing.

Haar belangrijkste expertisegebieden zijn cross-cultureel onderzoek, surveymethodologie, en consumentenmarketing. Over deze onderwerpen heeft zij niet alleen in diverse internationale wetenschappelijke tijdschriften gepubliceerd zoals in de Journal of Marketing Research, Journal of Cross-Cultural Psychology, en Journal of International Marketing, maar ook in Tijdschrift voor Marketing en Clou. Momenteel werkt zij mee aan een groot internationaal onderzoeksproject naar de waarden die mensen drijven bij de keuzes die zij maken en de beslissingen die zij nemen. Hester krijgt energie van het aan anderen leren van onderzoeksmethoden en technieken. Zij is zeer enthousiast over de mogelijkheden van R.


MesutKaramanMesut Karamanis -  vanaf 2003 werkzaam in de online marketing en heeft veel ervaring met webanalytics en conversie optimalisatie in travel, retail en de financiële sector. Hij gebruikt inzichten uit online analytics, usability en persuasion en vertaalt deze naar concrete optimalisatie voorstellen. Hij heeft een passie voor het optimaliseren van de user experience en geeft organisaties advies en trainingen op het gebied van webanalytics, conversie optimalisatie en datavisualisatie.


 SjoerdKoornstraSjoerd Koornstra -  is partner bij The House of Insights, een organisatie die bedrijven helpt hun marktonderzoekfunctie naar een hoger plan te brengen en te prepareren voor de toekomst. Sjoerd heeft een schat aan internationale ervaring in zowel ontwikkelde als opkomende markten. Hij heeft gewerkt op verschillende terreinen gerelateerd aan marktonderzoek waaronder meer dan 30 jaar bij Heineken. Hij is altijd een frontrunner geweest bij het toepassen van nieuwe ontwikkelingen en houdt zich nu onder meer bezig met de implicaties die AI (machine learning, bot applicaties) heeft voor Insights afdelingen.

Hij heeft internationale senior posities op het gebied van Marketing Research, Knowledge Management en Marketing Information Technology bekleed. Hij is een actieve spreker op internationale congressen en heeft een aantal publicaties op zijn naam staan. Hij is afgestudeerd in bedrijfseconometrie, volgde executive-programma's bij INSEAD en heeft diverse data science-kwalificaties behaald.

Sjoerd is recentelijk door Ray Pointer genoemd als een van de leiders van verandering binnen de marktonderzoek wereld.


 AndriesvdLeijAndries van der Leij -  is naast docent neuro-economics aan de Universiteit van Amsterdam, partner en senior researcher bij Neurensics en expert op het gebied van fMRI en impliciet onderzoek. Hij is gespecialiseerd in het helder krijgen van specifieke marketingvraagstukken, vertaalt deze naar op maat gesneden neuro-wetenschappelijke studies en verschaft op basis hiervan concreet marketingadvies.


Foto Leineweber 300x300Markus Leineweber - Markus is partner bij Perspective, bureau voor propositie ontwikkeling, service design en digitale innovatie. Gedurende zijn carrière in het onderzoekvak raakte hij steeds meer geïnspireerd door disciplines als design thinking en business model innovation. Deze kennis brengt hij nu in de praktijk voor toonaangevende Nederlandse en internationale merken. Markus is geregeld spreker op events over customer insights en customer experience.


 WalterLimpensWalter Limpens - has a background in social psychology and business science, and makes sure your project runs smoothly from start to end. He translates your questions into research, and turns research into actionable insights. Always at your disposal, but likes soccer, so don't call him on sundays.

 


Robert van OssenbruggenRobert van Ossenbruggen - studeerde psychologie, methodologie en marketing. Tegenwoordig is Robert consultant & trainer evidence based marketing bij The Commercial Works, een marketingadviesbureau gevestigd in Nederland en de UK. Robert helpt zijn klanten voornamelijk door bruggen te slaan tussen de wereld van data, modellen en statistiek en de wereld van marketing. Daarnaast geeft hij diverse trainingen voor MOAcademy, NIMA, Beeckestijn Business School en IESEG Business School. Blogt met regelmaat op marketingonline.nl en LinkedIn.


TomdeRuyckTom De Ruyck – is ‘Head of Research Communities’ bij InSites Consulting en verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van InSites op het gebied van 'community research'.
Hij is een veel gevraagd spreker op internationale marketing- & onderzoekconferenties. Het leiden van workshops en het voorzitten van onderzoeksbijeenkomsten (o.a. voor de MOA en ESOMAR) zijn onderdeel van zijn favoriete activiteiten.

Tom publiceerde verschillende white papers (ESOMAR) en artikelen in wetenschappelijke tijdschriften (zoals IJMR), business boeken en vakbladen (Research World, Clou, ...). Daarnaast is hij een invloedrijke blogger/tweeter over de trends in de industrie en online research communities. Onlangs ontving Tom een award van ESOMAR voor zijn werk ("Fernanda Monti Award - Best Paper Congres '09" en twee keer 'Best Paper' op een conferentie) en ook van de American Marketing Association ("4 under 40 - Emerging Leader of the Industry Award '10").

Naast zijn werk bij InSites Consulting is Tom gastdocent aan verschillende universiteiten en Adjunct Professor aan IESEG School of Management (Lille, Frankrijk) en EHSAL Management School (Brussel, België), waar hij doceert in ‘Contemporary Marketing Research Management & Techniques’.

Tom is mede-oprichter en voorzitter van de Belgische onderzoeksvereniging BAQMaR en zit in het bestuur van een aantal andere professionele organisaties: ESOMAR's Fringe Factory, MOA Summits 'Programma Commissie, FTO & Lonbono.


KeesSchippersKees Schippers - is een zelfstandige Marketing Intelligence Specialist. In 1994 is hij afgestudeerd als Psycholoog aan de Universiteit van Amsterdam. In zijn dagelijks werk maakt hij veel gebruik van Data Mining technieken voor het beschrijven en voorspellen van consumentengedrag zoals respons op campagnes, klantwaarde, wanbetaling, churn. Zijn aanpak is pragmatisch en hands-on, Hij is werkzaam geweest bij banken, energie, telecom, goede doelen, overheid en onderwijs.


 alexander singewaldAlexander Singewald - voltooide zijn studie Nederlands recht aan de Universiteit van Amsterdam. Na zijn studie is werkzaam geweest bij de Registratiekamer, de voorloper van het huidige College bescherming persoonsgegevens. In de periode 1992-1998 is hij werkzaam geweest bij de, voormalige, DMSA als adjunct directeur waar hij belast was met juridische zaken en lobby.

Thans is hij CEO van de Singewald Consultants Group BV. Singewald Consultants Group BV adviseert op het gebied van juridische, strategische en managementvraagstukken, zoals de bescherming van klant en personeelsgegevens, primair binnen de direct/database marketing, distance selling en sales promotion sector en sectoren (bedrijfsleven en overheid) die de database onderkennen als een onderdeel van het primaire (bedrijfs)proces.


MennoUrbanusMenno Urbanus - is oprichter van R2 Research. Sinds eind jaren ’90 is Menno werkzaam als marktonderzoeker (o.a. voor TNS London, TNS NIPO en Blauw Research) en heeft de online markt continu onderzocht en is op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Menno geeft regelmatig gastcolleges en is ook actief als blogger op Marketingfacts en SportNext.



 MVeldhuijzenMathieu Veldhuijzen - is Business Director bij InSites Consulting, het bureau dat bedrijven helpt groeien door klantgericht denken centraal te zetten én om te zetten in acties. Hij combineert zijn achtergrond als marketeer en reclame strateeg om bedrijven en merken vanuit business- en marketingdoelstellingen te adviseren, gebaseerd op diepgaand consumenten onderzoek. Al bijna 20 jaar volgt Mathieu zijn passie voor mensen als consument en klant, werkend bij en voor organisaties als Perfetti van Melle, Bavaria, Saatchi&Saatchi | Leo Burnett, Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Samsung, Booking.com, Wehkamp, Essent en Miele. Zijn visie is dat mensen behoeftes, fricties, drivers en barrières hebben waardoor ze tijd, energie en geld spenderen; als je dit snapt kun je mensen tot klanten maken.


 ChristopheVergultChristophe Vergult - is managing partner bij InSites Consulting, het bureau dat bedrijven helpt groeien door klantgericht denken centraal te zetten én om te zetten in acties. Als verantwoordelijke voor de ‘tech & services’ tak binnen InSites Consulting staat hij graag in de voorlinie om het klassieke denken rond customer experience in vraag te stellen en om nieuwe modellen en onderzoeksmethoden te introduceren. Die kennis deelt hij graag als spreker en inspirator. Christophe werd in 2009 verkozen als bureauonderzoeker van het jaar door MOA.


 HarryVogelHarry Vogel - is docent Scheikunde, Voedingsmiddelentechnologie en Sensorisch Onderzoek bij Hogeschool Inholland Delft/Amsterdam. Daarnaast is hij lid van de Examencommissie Sensorisch Onderzoek van de MOA op het gebied van het examen sensorisch onderzoeker B NIMA/MOA.


JohnvanVugtJohn van Vugt - Via zijn werk bij SAP Nederland werd hij 10 jaar geleden geïnspireerd om de online marketing in te gaan. Toen Google analytics nog in de kinderschoenen stond koppelde hij al professionele leadgeneratie van on- en offline campagnes aan elkaar.

John is momenteel werkzaam als webmanager bij de MOA en heeft daarnaast zijn eigen bureau MyWbdsgn, dat zich volledig richt op het ontwikkelen van websites. Inmiddels heeft hij tientallen websites ontwikkeld en diverse succesvolle online campagnes geleid. Door de jaren heen heeft hij zijn eigen succesvolle formule ontwikkeld voor het bouwen en onderhouden van websites. Hierbij heeft hij altijd oog voor de samenhang van communicatie, doelstellingen en web development. Als web-expert weet hij anderen te enthousiasmeren om zelf aan de slag te gaan met webdesign en de mogelijkheden van online marketing te verkennen.


Felipe Wesbonk

Felipe Wesbonk - heeft sinds 2000 een brede ervaring met online marketing opgebouwd. Voor partijen in uiteenlopende branches (o.a. reis-, uitzend- en bank-/verzekeringsbranche) zette hij zich in op het terrein van SEO, SEA, online campagnes, online marketingstrategie, webanalytics, usability en conversie-optimalisatie. Sinds begin 2011 in dienst van Traffic Builders en sinds enige jaren als Productmanager Webanalytics & Marketing Intelligence. In deze functie is hij verantwoordelijk voor productontwikkeling en begeleidt hij trajecten op het gebied van webanalyse, marketing intelligence en online marketing strategie voor diverse bedrijven met als doel het rendement van website en online activiteiten te verhogen. Denk hierbij aan inzichten krijgen vanuit data-analyse, mede ook door het koppelen van diverse systemen en deze data te visualiseren. Daarnaast verzorgt hij diverse workshops op het gebied van Google Analytics. Bij SRM Opleidingen is hij docent Webanalytics en Conversie-optimalisatie voor diverse online marketing opleidingen en is hij tevens coach en examinator bij de opleiding Online Marketeer-B.


nieskewitloxNieske Witlox - is sinds 1994 mede-eigenaar van CO-efficiënt, een bureau voor kwalitatief onderzoek. Daarvoor heeft ze kort als docent communicatiewetenschap op de Universiteit van Amsterdam gewerkt. Met 20 jaar ervaring heeft Nieske een schat aan kennis en vaardigheden over (het uitvoeren van) kwalitatief onderzoek. Over een grote variëteit aan onderwerpen en voor uiteenlopende klanten heeft zij gesprekken met respondenten gevoerd.

CO-efficiënt heeft in 2013 onderzoek uitgevoerd naar de beleving van respondenten bij het meedoen aan kwalitatief onderzoek. Tevens heeft CO-efficiënt sinds de opkomst van het internet en mobiele telefonie meerdere kwalitatieve onderzoeken in eigen beheer uitgevoerd naar online ontwikkelingen.