Nov 22, 2018 Last Updated 5:20 AM, Nov 22, 2018

Veelgestelde vragenFairData1. Welke organisaties mogen het Fair Data keurmerk gebruiken en waar kan ik inzien welke organisaties Fair Data zijn?

Insights, research en analytics organisaties die lid zijn van de MOA, hebben de door de Autoriteit Persoonsgegevens (Voorheen College Bescherming Persoonsgegevens) de 2010 goedgekeurde integriteitscode ondertekend. Deze code is ook gepubliceerd in de Staatscourant en heeft een bindend karakter voor de Insights, research en analytics organisaties en de onderzoekers die bij deze organisaties werkzaam zijn. Alleen deze onderzoekorganisaties mogen het Fair Data logo voeren. Deze zijn opgenomen in de MOA research directory.

2. Wat gebeurd er bij een vermoeden van onterecht gebruik van het Fair Data keurmerk?

Het is mogelijk dat Insights, research en analytics organisaties ten onrechte gebruik maken van het Fair Data keurmerk of het Fair Data logo wel voeren maar er niet naar handelen. In het laatste geval kan er een klacht worden ingediend bij een onafhankelijke Integriteitscommissie onder leiding van een onafhankelijke jurist. Deze integriteitscommissie zal op basis van hoor en wederhoor de klacht onderzoeken. Afhankelijk van de uitkomsten van dat onderzoek kunnen er sancties aan dat bureau worden opgelegd. In het slechtste geval kan het bureau geroyeerd worden als lid van de MOA en zal de klacht worden doorgespeeld aan de Autoriteit Persoonsgegevens. Organisaties die ten onrechte het Fair Data keurmerk uitdragen zullen worden vervolgd op basis van de uitspraak van de onafhankelijke raad van Toezicht.

3. Waar kan ik meer informatie krijgen over Fair Data?

Het Fair Data principle is een initiatief van de MOA. MOA beheert dit initiatief en op deze website is meer informatie te vinden over Fair Data.

4. Kunnen marketing – en salesorganisaties ook het Fair Data keurmerk uitdragen?

Alleen Insights, research en analytics organisaties die onderzoek uitvoeren volgens de richtlijnen van de Fair Data gedragsregels voor marktonderzoek en analytics en de integriteitscode van de Autoriteit Persoonsgegevens, zijn gerechtigd het Fair Data keurmerk te voeren. Indien een organisatie zowel onderzoek doet als sales- en marketingactiviteiten mag die organisatie het Fair Data logo niet gebruiken voor die sales- en marketingactiviteiten. Een strikte scheiding van deze activiteiten is verplicht. Indien een organisatie zich daar niet aan houdt kan uiteindelijk royement volgen. Als de inhoud van de klacht daar aanleiding voor geeft zal deze ook worden doorgegeven aan de Autoriteit Persoonsgegevens.

Contact Fair Data

Voor vragen kunt u terecht bij het MOA Team

evelop

T: 020-5810710
E: info@moaweb.nl