Nov 17, 2018 Last Updated 4:25 PM, Nov 15, 2018

Ledenvoordelen Platform voor Digital Analytics

Waarom aansluiten bij het Digital Analytics platform?

Het Platform Digital Analytics is onderdeel van de MOA en is opgericht voor iedereen die zich bezighoudt met het rapporteren, analyseren en optimaliseren op basis van digital data om inzichten in klantgedrag te vergroten, campagnes te verbeteren en sites te optimaliseren. Het Platform geeft aandacht aan kwaliteit, kennisdeling, samenwerking en wetgeving en heeft als doel om het vakgebied naar een next level te tillen.

1. Promotie vakgebied

MOA/ het platform zet zich in om meer bekendheid aan het vakgebied Digital Analytics te geven. Iedereen praat over big data zoals er in het begin werd gesproken over social media. Maar pas een klein percentage van het bedrijfsleven heeft een daadwerkelijke data strategie. Een goede data strategie kan zorgen voor omzet en aanzienlijke groei, daarom begint MOA met een campagne om dit bekend te maken!

2. Integriteit en Fair Data

Met een lidmaatschap van de MOA onderschrijf je de MOA integriteitscode voor onderzoek en analytics. Wat inhoudt dat je verantwoord omgaat met persoonsgegevens. Dit kan je uitdragen naar opdrachtgevers en/of je interne stakeholders. Het Fair Data keurmerk is een branchekeurmerk dat alleen gebruikt mag worden door marketing, insights en analytics organisaties die lid zijn van de MOA. Organisaties kunnen met dit keurmerk laten zien dat zij transparant en ethisch met data om gaan. Deze Fair Data companies zullen nooit zonder toestemming van de consument de verkregen informatie voor andere doeleinden gebruiken dan waarvoor de consument die gegevens heeft verstrekt. In gevallen dat het niet mogelijk is om die toestemming redelijker wijze te verkrijgen zal een Fair Data company de consument zo goed als mogelijk informeren over het gebruik van de verkregen informatie.

3. Quality Standard

In 2014 heeft het Digital Analytics platform de MOA Quality Standard voor Digital Analytics gelanceerd. Dit is tot nu toe het eerste en enige internationale document waarin werk- en kwaliteitsprocedures voor Digital Analytics en big data staan omschreven. De kwaliteitsstandaard dient zelfs als uitgangspunt voor een nieuwe internationale ‘NEN-ISO 19731:2017 Digital analytics and web analyses for purposes of market, opinion and social research - Vocabulary and service requirements'. Op dit moment zijn al zes Digital Analytics bureaus gecertificeerd voor deze quality standard.

4. Belangenbehartiging

MOA heeft eigen lobbyisten in Den Haag. Zij scannen dagelijks relevante berichten voor het Platform Digital Analytics. De MOA lobbyisten komen op voor de belangen van de beroepsgroep en doen (verbeter) suggesties voor wetgeving. Daarbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan de privacywetgeving, het plaatsen van cookies en het zonder toestemming mogen analyseren van verzamelde (online) data.

5. Netwerk & platform

Het vakgebied van Digital Analytics is constant in beweging, nieuwe ontwikkelingen volgen elkaar snel op. MOA organiseert bijeenkomsten waar ervaringen gedeeld worden en waar ruimte is om te sparren met collega’s uit andere organisaties. Hoe groter het platform hoe groter jouw netwerk, dus meld je aan en ‘spread the word’.

6. Kennis delen & kennis ontwikkelen

  • Maandelijkse nieuwsbrief: Digital Analytics Update
  • Vier keer per jaar organiseren wij een gratis te bezoeken MOA Digital Analytics Middag – een middag met 3 à 4 inspirerende sprekers, ruimte voor discussie en netwerken.
  • Het jaarlijkse Digital Analytics Congres in oktober
  • Vakgerichte trainingen en workshops MOAcademies
  • Leergang Digital Analytics
  • Daarnaast worden de laatste trends en ontwikkelingen uit het vakgebied gecommuniceerd via ClouToday, Clou, MOAflash en MOAweb.