Internationale gedragscodes

Leden van de MOA houden zich bij het uitvoeren van een marktonderzoek aan de internationale code voor het marktonderzoek, die is opgesteld door de Europese Vereniging voor Marktonderzoek ESOMAR in samenwerking met de Internationale Kamer van Koophandel (ICC) en aan de gedragscode inzake de bescherming van de privacy.

De internationale code voor het marktonderzoek regelt de ethische en zakelijke basisprincipes van de uitvoering van markt- en opinieonderzoek zoals:

  • de rechten van de respondent
  • de waarborg van de anonimiteit van de respondent
  • de beroepsmatige verantwoordelijkheid van de onderzoeker
  • de wederzijdse rechten en verantwoordelijkheden van onderzoekers en opdrachtgevers.

Marktonderzoek is geen verkoop

De ESOMAR/ICC-code verbiedt elke vorm van verkoop. Marktonderzoek verzamelt meningen van personen. Deze gegevens worden anoniem verwerkt en opdrachtgevers krijgen alleen de beschikking over de data van alle ondervraagde personen tezamen. Door deze werkwijze is het vrijwel onmogelijk om persoonlijke informatie te achterhalen.

Internationale codes

  • ICC/ESOMAR International Code

    Deze internationale gedragscode maakt onderdeel uit van de gedragscode zoals die door de MOA is opgesteld en door de leden is goedgekeurd. Alle bedrijfs- en persoonlijke leden van de MOA onderschrijven deze code en zijn op de naleving ervan aanspreekbaar door de afgegeven schriftelijke c.q. elektronische instemming.

    Klik HIER voor originele Engelse tekst. Bron: https://www.esomar.org/what-we-do/code-guidelines

  • Cross-cultural Survey Guidelines

    Een online handleiding voor internationaal onderzoek, de cross-cultural survey guidelines:

    Mail bijlage

     http://ccsg.isr.umich.edu/index.php

  • Mystery shopping

    Advisory Guidelines for Mystery Shopping in Europe, August 2011

    Mail bijlage

    https://www.mspa-ea.org


  • Automated dialing

    This Directive is issued by the European Federation of Associations of Market Research Organisations (EFAMRO). 

    The use of automated dialing in survey research has opened new opportunities for collecting information by telephone interviews. At the same time it raises a number of ethical, legal an technical issues which must be dealt with by self-regulation of the industry if automated dialing equipment is to be used effectively and responsibly in market, opinion and social research. 


    Mail bijlage

  • Overigen

    Overige richtlijnen zijn te vinden via https://www.esomar.org/what-we-do/code-guidelines

Meer MOA


Kennispartners van Clou

MOA is een

CRKBO Instelling CMYK

Contact

MOA, Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek & Analytics

Kingsfordweg 151, 1043 GR, Amsterdam
+31 20 5810710
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.